یکهزار و ۸۶۹ هکتار از اراضی باغی و زراعی بافق زیرپوشش آبیاری نوین است

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل از ایرنا : مدیر جهادکشاورزی بافق گفت: از وسعت ۲ هزار و ۳۶۵ هکتار طرح و پیشنهاد شده برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در این شهرستان، یکهزار و ۸۶۹ هکتار از زمین های زراعی و باغی زیرپوشش این طرح قرار گرفته اند.

سید اصغر نبوی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای طرح های آبیاری نوین افزایش ۶۲ درصدی راندمان آبیاری محصولات زراعی و باغی را در پی داشته است و از سطح زیرپوشش این سامانه هزار و ۷۰۴ هکتار کم فشار و بقیه به صورت قطره ای آبیاری می شود.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی برای اجرای طرح های آبیاری نوین در ۳۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بافق در سالجاری پیش بینی و طراحی شده که این طرح ها آماده اجرا شده است.

نبوی زاده ،خشکسالی‌های پیاپی و کمبود نزولات آسمانی را  مهم‌ترین دغدغه کشاورزان دانست و بیان کرد: بازشدن پای علم و فناوری به تمام بخش‌ها از جمله کشاورزی، روش های مناسبی را برای آبیاری نوین و مدیریت بهینه مصرف آب فراهم ساخته تا از این طریق مدیریت هرچه بهتری بر منابع آب اعمال و میزان بهره وری از آن افزایش یابد.

نبوی زاده، یکنواختی پخش آب در زمین های ناهمگن، امکان آبیاری در اراضی ناهموار و شیب دار، انجام آبیاری های سبک یا سنگین، تسهیل در خودکار شدن آبیاری، امکان پخش همزمان کود و سم به همراه آب و نیاز کمتر به نیروی انسانی را  از دیگر مزایای استفاده از طرح آبیاری نوین برشمرد.

به گفته وی، بحران کم آبی در سال های اخیر باعث شده تا شاهد گسترش و توجه به اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار در کشور باشیم و در این زمینه دولت تسهیلات خوبی برای حمایت از کشاورزان بابت اجرای طرح آبیاری نوین پرداخت می کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت برای اجرای طرح آبیاری کم فشار ۱۵ میلیون تومان و برای طرح های آبیاری پرفشار ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به کشاورزان و باغ داران پرداخت می کند.

مدیر جهادکشاورزی بافق اندازه گیری هدایت الکتریکی را یکی از راه های ساده مشخص کردن غلظت املاح محلول در آب دانست و اظهار کرد: مقدار املاح هادی موجود در آب برای آبیاری نوین زیر هشت هزار است در حالی که سختی آب شهر بافق از ۱۱ هزار فراتر است و یکی از دلایلی که کشاورزان بافقی تمایلی به آبیاری نوین ندارند بالا بودن میزان ای سی( سختی و املاح) در آب کشاورزی این شهر است.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصول زراعی و باغی بافق، ۶ هزار و ۴۵۰ هکتار است که با ۱۱۷ حلقه چاه عمیق ، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل