تکنیک کنترل خشم در نوجوانان

نوجوانان نیاز به یادگیری مهارت های زیادی دارند؛ یکی از این مهارت های مهم، مهارت کنترل خشم است. یادگیری این مهارت باعث می شود نوجوان یاد بگیرد چطور با عصبانیت آنی و هیجانات لحظه ای خود برخورد کند. تعدادی از مهم ترین تکنیک کنترل خشم در نوجوانان عبارتند از:
خودآگاهی و کنترل خود
از آنجا که خشم می‌تواند قدرتمند باشد، مدیریت آن گاهی اوقات چالش برانگیز است. برای مدیریت احساسات عصبانیت به خودآگاهی و خویشتنداری زیادی نیاز است و این مهارت‌ها برای پیشرفت زمان می‌برد.
خودآگاهی توانایی است که با آن بتوانید آنچه را احساس می‌کنید و فکر می‌کنید، دلیل آن را ببینید. بچه های کوچک از احساساتی که دارند، خیلی آگاه نیستند؛ اما نوجوانان توانایی ذهنی خودآگاهی دارند. وقتی عصبانی شدید، لحظه ای وقت بگذارید و متوجه آنچه احساس و فکر می کنید شوید.
خود کنترلی یعنی فکرکردن قبل از اقدام؛ چند ثانیه یا دقیقه ارزشمند بین احساس یک احساس شدید و انجام عملی که پشیمان می‌شوید، فاصله دارد.
درکنار هم، خودآگاهی و خویشتنداری به شما این امکان را می‌دهد که هنگام احساس شدید مانند عصبانیت، در مورد چگونگی عمل انتخاب بیشتری داشته باشید.
مشکل را شناسایی کنید (خودآگاهی)
شروع کنید و متوجه شوید که از چه چیزی عصبانی هستید و چرا؟ آنچه را که شما را ناراحت می‌کند، به زبان بیاورید تا بتوانید به جای عکس العمل، اقدام کنید.
ازخود بپرسید: چه چیزی من را عصبانی کرده است؟ چه احساسی دارم و چرا؟ این کار را می‌توانید در ذهن خود یا با صدای بلند انجام دهید، اما لازم است این کار واضح و مشخص باشد. به عنوان مثال: من از مامان واقعاً عصبانی هستم زیرا تا وقتی اتاقم را تمیز نکنم اجازه نمی‌دهد به مهمانی بروم. این عادلانه نیست احساس شما عصبانیت است و شما عصبانی هستید زیرا ممکن است مجبور شوید به مهمانی نروید.

یلدا سادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نقشه کرونایی یزد آبی‌تر شد

هفت شهرستان استان یزد در وضعیت آبی کرونایی