بخش دیالیز بیمارستان بافق را دریابید

 به گزارش هفته نامه افق کویر، در تقویم ایران ۱۸ اردیبهشت به عنوان روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نام‌گذاری شده است. بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به آن دسته از بیماری‌هایی گفته می‌شود که در جامعه عمومیت نداشته و برای درمان آن‌ شرایطی ویژه‌ای باید فراهم شود. در واقع این بیماری‌ها درمان دائمی ندارند و فرد تا پایان عمر این بیماری‌ها را خواهد داشت که بر اساس تعریف وزارت بهداشت، چهار بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و ام اس در زمره بیماران خاص قرار گرفته که این عوارض بیماری تا پایان عمر همراه بیمار می‌ماند.

خبرنگار هفته نامه افق کویر؛ به مناسبت هفته بیماری های خاص و هفته سلامت تصمیم گرفت به بخش دیالیز بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) بافق رفته تا از نزدیک زندگی، دردها، مشقت های بیماران و مشکلات این بخش را شرح دهد.
با ورود به بخش دیالیز با زنان و مردانی مواجه می شویم که عمدتاً سالخورده هستند و در میان آنها تعدادی جوان نیز حضور دارند.
سکوت عجیبی در سالن حکفرما است، تخت های بیماران در موازات هم قرار گرفته و بدن های بی رمق و نیمه جان با چشمانی که زیر آن گود رفته، خیره به شیلنگ حیات خود را رقم می زنند.
پرسنل بخش دیالیز به طور مداوم فشارخون بیمار را چک می‌کنند و دستگاه دیالـیز را تنظیم تا مطمئن شوند به مقدار لازم مایع از بدن بیمار خارج شده است. تا به حال درباره افراد دیالیزی زیاد شنیده بودم؛ اما هیچوقت درد و رنج آنها را از نزدیک لمس نکرده بودم.
از پرستار بخش اجازه گرفته تا با چند بیمار صحبت کنم؛ کمتر شخصی حاضر به مصاحبه می شد؛ چرا که تمایل ندارند کسی آنها را در این وضعیت مشاهده کند؛ بالاخره با صحبت های پرستار دو مرد که از همه جوان تر بودند حاضر به گفتگو شدند.

فشار خون بالا باعث نارسایی کلیه ام گردیده است
در ابتدا “علی دهقان” با ۴۲ سال گفت: ۱۴ سال است که فشار خون دارم، فشار خون بالا باعث نارسایی کلیه ام گردیده است و نزدیک به ۷ ماه است که هفته ای دو دفعه تحت درمان دیالیز هستم.
وی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه بیمه تأمین اجتماعی می باشم، برای هزینه درمان مشکلی ندارم و در صف بیماران پیوند کلیه هستم که بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست داده اند؛ چرا که دریافت اعضای پیوندی از بیماران مرگ مغزی به صورت رایگان می باشد؛ فقط باید هزینه درمان و مراقبت از کلیه را متحمل شوم؛ ولی اگر بخواهم به صورت آزاد کلیه خریداری نمایم، بستگی به قیمت آن دارد؛ اگر بیش از اندازه گران باشد، از عهده هزینه های آن بر نمی آیم.

ای کاش انسان خیری پیدا شود تا هزینه پیوند کلیه مرا متقبل شود

در ادامه “حسین توکلی” با ۴۳ سال سن گفت: از سن ۴۰ سالگی بر اثر بیماری فشار خون درگیر بیماری دیالیز شده ام.
وی افزود: کارگرخدمات شهرداری بودم، بعد از درگیری با بیماری دیالیز نمی توانستم به کارم ادامه بدهم، بنابراین مجبور به ترک کار شدم .
توکلی افزود: در حال حاضر هفته ای سه دفعه و هر بار به مدت چهار ساعت تحت درمان دیالیز قراردارم.

وی تصریح کرد: دو فرزند دارم که در کلاس های “نهم “و “پنجم” مشغول به تحصیل می باشند و از نظر اقتصادی در مضیقه هستم.
توکلی عنوان کرد: با توجه به وضعیت جسمانی و بیماری که دارم؛ اگر کار سبک و آسانی پیدا شود می روم و گرنه باید در خانه بمانم .
توکلی در حالی که به شدت ناراحت بود، افزود: هزینه درمان پیوند کلیه را ندارم و ای کاش انسان خیری پیدا شود تا هزینه پیوند کلیه مرا متقبل شود و بتوانم برای گذران زندگی خود و فرزندانم کسب درآمد کنم.

 

 

بیماران برای هزینه های ایاب و ذهاب نیز با مشکل روبرو هستند

در ادامه “شمس الدینی” پرستار بخش دیالیز با ۱۳ سال سابقه در این بخش، با اظهار تأسف، ضمن تأیید صحبت های توکلی اظهار کرد: متأسفانه اکثر بیمارانی که در بخش دیالیز بستری هستند، توان پرداخت هزینه ها را ندارند؛ حتی برای هزینه های ایاب و ذهاب نیز با مشکل روبرو هستند.
وی افزود: افراد دارای فشار خون بهترین گزینه برای پیوند کلیه هستند؛ ولی افراد دیابتی در صورتی که قند آنها کنترل شود شرایط پیوند کلیه را دارند؛ وگرنه نمی توانند پیوند کلیه انجام دهند.

اکثر بیماران بخش دیالیز جز قشر نیازمند جامعه هستند
“معصومه قربانی” با ۳ سال سابقه کار در بخش دیالیز بیمارستان ولیعصر(عج) بافق گفت: بیشتر اوقاتم را با بیمارهای بخش دیالیز می گذارنم.
وی در حالی که به شدت ناراحت بود، افزود: اکثر بیماران بخش دیالیز جز قشر نیازمند جامعه هستند و ما نمی توانیم کار زیادی برای آنها انجام دهیم.
قربانی تصریح کرد: برخی از بیمار ها برای مراقبت کسی را ندارند و خانواده هایشان، آنها را تنها گذاشته و می روند.
وی گفت: افراد دیالیزی در اینجا با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می کنند.
مدتی پیش جوانی بر روی دست های من جان داد
قربانی ادامه داد: بدترین خاطره من مربوط به جوانی بود که مدتی پیش به اورژانس مراجعه کرد و با توجه به اینکه برای دیالیز دیر اقدام کرده بود، نزدیک درب اورژانس بیمارستان بر روی دست های من جان داد و من نتوانستم برای او کاری انجام دهم.
وی افزود: کاش مسئولین و افراد خیر به بخش دیالیز بافق مراجعه کرده و از نزدیک پیگیر مشکلات این بخش می شدند.

بیمار دیالیزی که ۲۵ میلیون تومان به بخش دیالیز کمک کرد
قربانی گفت: فرد خیری که به تازگی تحت درمان قرار گرفته بود با مشاهده وضعیت نابه سامان بخش دیالیز مبلغ ۲۵ میلیون تومان برای نصب کاغذ دیواری و پرده مناسب به حساب بخش دیالیز بیمارستان ولیعصر(عج) واریز کرد.

هزینه دارو بیش از حد مورد تأیید بیمه، باید به صورت آزاد خریداری شود
سپس “زهرا باقری” مسئول بخش دیالیز بافق با ۱۳ سال سابقه فعالیت گفت: هزینه بخش دیالیز را بیمه متقبل می شود؛ ولی هزینه داروها؛ در صورتی که بیش از حد مورد تأیید بیمه باشد، بیمار باید به صورت آزاد دارو را خریداری نماید.وی افزود: شهرستان بافق دارای ۳۵ بیمار دیالیز هستند که ۵ بیمار در انتظار پیوند کلیه به سر می برند.

 

دستگاه دیالیز یک دهم یک کلیه سالم کار می کند
“باقری” در مورد نحوه کارکرد دستگاه دیالیز عنوان کرد: شیلنگ پرخونی که یکسر آن به سرخرگ و سیاهرگ و سردیگر آن به دستگاه دیالیز متصل است تا خون را به مدت چهار ساعت تصفیه کند با این حال دستگاه دیالیز فقط یک دهم یک کلیه سالم کار می کند.
پرستار بخش دیالیز بافق تصریح کرد: در صورتی که بیماران ما شرایط پیوند کلیه را داشته باشند، بهتر است پیوند کلیه را انجام داده تا دیگر برای ادامه زندگی مجبور نباشند تحت درمان دیالیز قرار بگیرند.

کمبود دستگاه دیالیز و دستگاه های با کاربرد بالا
باقری مهمترین مشکل بخش دیالیز بافق را کمبود دستگاه های دیالیز، فضای نامناسب و کمبود مکان عنوان کرد و گفت: متأسفانه در شهرستان بافق با وجود معادن و ذخایر آهن با کمبود دستگاه دیالیز و بعضاً دستگاه هایی با کارکرد بالا مواجه هستیم که باید این دستگاه ها کنار گذاشته شده و دستگاههای جدید خریداری شود.
باقری تصریح کرد: در شهرستان بافق با ۳۵ بیمار دیالیزی فقط ۹ دستگاه دیالیز موجود است؛ در حالی که بیماران بخش دیالیز بیمارستان شهرستان مهریز نصف بیماران دیالیزی بافق است و دارای ۲۰ دستگاه دیالیز می باشد.
افراد بالای ۶۰سال بیشترین رده سنی دیالیز
مسئول بخش دیالیز بافق گفت: بیشترین رده سنی دیالیز را افراد بالای ۶۰سال شامل می شوند؛ همچنین ۴ بیمار جوان در رده های سنی ۲۵ الی ۴۰ سال و یک کودک ۶ ساله نیز به دلیل نارسایی کلیه که مادرزادی است در این بخش تحت درمان هستند.
وی ادامه داد: بیماران جوانی که دیالیز می شوند شاید بتوانند بعد از دیالیز به فعالیت های روزمره خود ادامه دهند؛ ولی افراد مسن و سالخورده بعد از دیالیز در خانه دچار ضعف و بی حالی می شوند.

افزایش آمار دیالیز در بین جوانها
باقری افزود: نزدیک به چهار سال است که بر آمار افراد دیالیزی جوان افزوده گردیده و علت درگیری افراد جوان به نارسایی کلیه را می توان بیماری خود ایمنی پوست و استرس زیاد عنوان کرد و گفت: استرس زیاد منجر به فشار خون، دیابت و در نتیجه نارسایی کلیه می گردد .
دیابت و فشار خون دو عامل مهم نارسایی کلیه
مسئول بخش دیالیز بافق ادامه داد: شهروندان عزیز بافقی باید آگاهی داشته باشند که دیابت و فشار خون دو عامل مهم نارسایی کلیه محسوب می شوند که در نهایت منجر به دیالیز افراد می گردد.
باقری بدترین خاطره خود در بخش دیالیز را مربوط به سالهای ۱۳۹۹ تا۱۴۰۰ دانست و گفت: با توجه به ویروس کرونا و ضعیف شدن بدن بیماران، بیشترین مرگ و میر بیماران دیالیزی در زمان ویروس کرونا رقم خورد.
وی بهترین خاطره خود را مربوط به پیوند کلیه بیماران دیالیزی عنوان کرد و افزود: زمانی که بیماران ما پیوند کلیه انجام داده و از دیالیز رهایی می یابند بسیار خوشحال می شوم.
بیماران جز خانواده ما محسوب می شوند
پرستار بخش دیالیز بافق گفت: با توجه به اینکه بیشتر وقت خود را با بیماران می گذارنیم، آنها جز خانواده ما محسوب می شوند.
وی ادامه داد: متأسفانه در بخش دیالیز بافق افرادی هستند که سرپرست خانواده بوده و به دلیل بیماری بیکار می باشند، حتی این افراد برای هزینه رفت و آمد خود به بیمارستان با مشکل روبرو هستند و از عهده هزینه های دارو و درمان بر نمی آیند.

فرار از درمان به خاطر ترس از طلبکار
باقری تصریح کرد: در بخش دیالیز یکی از بیماران ۳۰۰ میلیون تومان بدهی دارد و طلبکارها به خاطر بدهی از وی شکایت کرده و حکم جلب وی را گرفتند. این جوان هفته گذشته تحت درمان دیالیز قرار گرفته، ولی تاکنون به خاطر ترس از طلب کارها و پلیس به بیمارستان مراجعه نکرده است.
وی افزود: چند دفعه با خانواده وی تماس گرفته و جویای احوال او شدم، حتی از وی خواهش کردم که برای ادامه درمان به بیمارستان بیاید؛ ولی قبول نکرده است.

در صورتی که درمان نشود جان خود را از دست می دهد
باقری اظهار داشت: برای پرداخت بدهی وی نامه ای به شرکت سنگ آهن مرکزی، شورای شهر، مجتمع آهن و فولاد و … ارسال کرده و درخواست کمک کردیم؛ ولی هنوز هیچ ارگانی به داد بنده خدا نرسیده و در صورتی که درمان نشود جان خود را از دست می دهد.
مسئول بخش دیالیز بافق در ادامه گفت: درخواستی که از مسئولین و خیرین شهرستان بافق دارم با توجه به اینکه بیشترین بیماران بخش دیالیز سنگ آهنی هستند نگاه ویژه ای به بخش دیالیز بافق داشته باشند.


در پایان دکتر محمود میرترابی پزشک معالج و متخصص بخش دیالیز بیمارستان ولیعصر(عج) بافق گفت: بخش دیالیز بافق درسال ۱۳۷۶ با دو دستگاه و در یک محیط کوچک بایک پرستار آموزش دیده “عشرت رنجبر”راه اندازی و در مدت ۲۵ سال با فراز و فرودهای فراوان با مجموعه پرستاری ماهر و دلسوز به اقرار مدیران دانشگاه از بهترین مراکز دیالیز در استان می باشد.
وی ادامه داد: عمده ترین هزینه های دیالیز شامل تجهیزات،خدمات درمانی، اسکان توسط دولت و بیمه ها بطور قابل قبول انجام می شود.
وی افزود: باتوجه به هزینه های هنگفت پیوند، همیاری خیرین عزیز شهرستان به معنای واقعی حیات بخش خواهد بود.
دکتر میرترابی عنوان کرد: در همین راستا و با تشکر از امام جمعه محترم که با اجازه وی تخصیص درصدی از وجوهات شرعی(خمس) به این امر مهم، نیت خیر همشهریان را مضاعف فرمودند توجه همشهریان عزیز را به این امر مهم جلب می نمایم؛ گفتنی است که ساختمان دیالیز شهرستان بافق در سال ۱۳۷۶ احداث شده که ورودی آن درشأن بیماران نیست و هنگام ورود با مشقت و سختی وارد ساختمان می گردند، همچمین بنای این ساختمان بسیار فرسوده و نیاز به ترمیم و مرمت دارد.

 

شماره تلفن های تماس جهت جهت راهنمایی برای پرداخت وجوهات: ۳۳۱۷۲۲۲۲ – ۳۲۴۳۸۶۲۰

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در