آغاز برداشت خرما در بافق

معاون فنی جهادکشاورزی بافق گفت: کار برداشت خرما در سطح بیش از۲ هزار هکتار از نخلستان‌های این شهرستان آغاز شد.

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل از فارس،حسن درندی، معاون فنی جهادکشاورزی بافق درگفت و گو با خبرنگار فارس از این شهرستان اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش هفت هزار و ۵۰۰ تن خرما از مزارع و باغ‌های این شهرستان برداشت شود.

وی با بیان اینکه یکهزار و ۷۰۰ هکتار از نخیلات بافق باروراست ، انواع خرمای بافق راشامل کبکاب، پیارم، زاهدی و ارقام بومی برشمرد و تصریح کرد: این محصول علاوه بر مصرف داخل شهرستان به استان های همجوار نیز صادر می‌شود.

به گفته وی هم اینک سه هزار و ۵۰۰ بهره بردار در این حوزه به کار اشتغال دارند ضمن اینکه نخلستان‌های این شهرستان نیز زمینه اشتغال بیش از پنج هزار نفر را که عمدتا زنان هنرمند صنایع دستی و حصیر باف هستند، فراهم کرده است.

معاون جهاد کشاورزی بافق به مشکل نبود سردخانه برای نگهداری محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: امسال پهنه ای به مساحت ۱۵ هکتار تعریف شده که واحدهای مرتبط با صنایع تبدیلی و تکمیلی از قبیل خرما و پسته می‌توانند در این پهنه مستقر شوند و و در حوزه فراوری محصول فعالیت کنند.

این مسوول به تکمیل زنجیره خرما در بافق اشاره و بیان کرد: ۲ واحد فراوری در حوزه تولید شیره خرما، سرکه  و شکلات‌های مختلف از خرما در شهرستان فعال  و ۶ واحد سردخانه با ظرفیت ۶۰۰ تن در سال برای نگهداری این محصول در حال اخذ مجوز است.

وی اظهارکرد: فرآوری خرما علاوه براینکه به ارزش افزوده این محصول کمک می‌کند،  بیش از ۱۵۰ نفر را نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم به کار مشغول می کند.

معاون جهاد کشاورزی بافق به ثبت نخلستان‌ها و باغ‌های هم پیوند این شهرستان در فهرست آثار ملی اشاره کرد و افزود: این اقدام سبب توسعه صنعت گردشگری و افزایش تعداد گردشگر در مناطق خرما خیز شهرستان شده است.

برداشت محصول خرما از نخلستان‌های بافق همه ساله از اول مرداد ماه آغاز و  تا پایان مهرماه ادامه دارد .

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که با ۱۱۷ حلقه چاه عمیق ، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات و چشمه، آبیاری می‌شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

گفتگو با پیشکسوت والیبال: بافق حرف اول را در ورزش می زد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ خبرنگار ما