ایجاد ۲۰ ایستگاه برداشت آب شیرین در سطح شهر

به گزارش هفته نامه افق کویر، “جواد فلاح” رییس اداره آبفای شهرستان بافق طی گفتگویی با خبرنگار افق کویر عملکرد اداره آب و فاضلاب بافق در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را بیان نمود که در ادامه می خوانید:
۲۰ کیلومتر اصلاح شبکه و باز سازی
از سال گذشته تا شهریور ۱۴۰۱
از ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰کیلومتر اصلاح شبکه ، توسعه و بازسازی در سطح شهرستان و در سطح روستا ها انجام شده است.
حفر چاه برای مجتمع گزستان و سبزدشت
وی در ادامه گفت: مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی سال گذشته وارد مدار شد و حجم آب شرب ذخیره شده بافق از ۲۱ هزار متر مکعب به ۳۱ هزار متر مکعب افزایش یافته است و در روستا ها یک مخزن ۵ هزار متر مکعبی ساخته شده است. ۱۲۲۷ انشعاب در سال گذشته به شهر و روستا واگذار شد و در ۶ ماه اول سال ۵۰۷ انشعاب واگذار شده است در بحث حفر و تجهیز چاه دو حلقه چاه در سال گذشته تجهیز گردید و به ظرفیت تولید ۲۵ لیتر بر ثانیه افزوده شده است و یک چاه به عمق ۱۸۰ متر برای مجتمع گزستان و سبزدشت حفر می شود که حفاری آن به اتمام رسیده است و تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
ایجاد شبکه دوم برای شهرستان
۱۴ میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد
وی افزود: یکی از برنامه هایی که در دستور کار است ایجاد شبکه دوم برای شهرستان بافق است و هزینه طرح نیز ۱۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

ایجاد ۲۰ ایستگاه برداشت آب شیرین
وی گفت: در سال ۱۴۰۰ یک آب شیرین کن مرکزی به بهره برداری رسید که در شبانه روز ۲۰۰۰ متر مکعب ظرفیت تولید دارد و آب با EC سه هزار به سیستم داده می شود و آب با EC هفتصد و پنجاه تولید می کند و این آب با چاه های صدر آباد و قطرم و آب انتقالی مخلوط می شود و آب با E C 1900 در اختیار شهروندان قرار می گیرد اما برای اینکه شهروندان بتوانند از آب با کیفیت تری استفاده نمایند نیاز به شبکه دوم می باشد که آب شیرین تولید شده با آب با EC بالا مخلوط نشود و برای ایجاد شبکه دوم حدود ۲۷ کیلومتر باید خط انتقال شبکه توزیع انجام شود ، بخشی از لوله های انتقالی آب خریداری شده است و در سال جاری کار اجرا می شود و طرح به صورت مشارکتی با فرمانداری صورت می گیرد در این طرح ۲۰ ایستگاه برداشت در سطح شهر ایجاد می شود.
وی در ادامه گفت: کیفیت با توجه به مصرف آب سال به سال بدتر می شود باید این کار انجام شود و این طرح ماندگاری خواهد بود و برای شهر مفید و ارزشمند است.

یک مخزن پنج هزار متر مکعبی به مدار افزوده و به بهره برداری می رسد
وی افزود : در سال ۱۴۰۱ اصلاح و بازسازی شبکه در دستور کار است و ساخت مخزن پنج هزار متر مکعبی در دستور کار است که تاب آوری شبکه را افزایش دهیم بدین معنا که افزایش ذخیره داشته باشیم در حال حاضر ۳۱ هزار متر مکعب است و یک مخزن پنج هزار متر مکعبی نیز در سال آینده به مدار افزوده و به بهره برداری می رسد و چون شبکه فرسوده است در برنامه است که ۱۰ کیلومتر از شبکه را اصلاح نماییم و در روستاها ۱۲ کیلومتر اصلاح شبکه فرسوده خواهیم داشت.
چندین روستا با تانکر یا خرید آب از قنات ها آب شرب خود را تامین می کنند
وی تصریح کرد : خشک سالی های اخیر تاثیر بسزایی در منابع آبی داشته است و چندین روستا با تانکر یا خرید آب از قنات ها آب شرب خود را تامین می کنند روستاهایی از جمله: خوسف، حسن آباد، دشتی خان، بشگان و … و آب رسانی با تانکر برای ما هزینه بر است هر تانکر آب یک میلیون هزینه کرایه دارد.
تدابیر اندیشیده شده برای روستا ها
وی اضافه کرد: و برای این روستا ها تدابیری مد نظر هست که برای روستای حسن آباد هفت هزار و ششصد متر خط انتقال آب صورت می گیرد از این مقدار چهار هزار و ششصد متر از لوله ها تهیه شده است و از ماه آینده کار اجرایی شروع می شود و برای خوسف و بشگان مجوز حفر یک چاه اخذ شده و اعتبار آن در سال جاری می باشد برای پایداری نیز روستا هارا به مجتمع امام علی شهرستان بهاباد وصل می نماییم. قرار است از مخزن بنیز و ببروئیه با اجرای خط انتقال به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر با دو بار ایستگاه پمپاژ آب را به خوسف و بشگان انتقال دهیم و کارهای مطالعاتی آن انجام شده است.
اعتبارات ۱۴۰۱ بخشی از آن اعتبارات ملی و بخشی استانی می باشد اغلب اعتبارات در بخش روستایی مربوط به مجتمع ها می باشد که مجتمع آبرسانیکوشک و گزستان دو مخزن برای گزستان و کوشک است که مخزن ۳۰۰ متر مکعب برای کوشک و ۲۰۰ متر مکعب برای گزستان در دستور کار قرار گرفته است و یک چاه که حفاری شده است هم مجتمع گزستان و هم سبزدشت بهرمند می شوند و این دو مجتمع شامل ۳۷ روستا می باشد.
در فصل تابستان خیلی به آب انتقالی وابسته هستیم
جواد فلاح گفت: تعداد مشترکین شهرستان ۳۱ هزار است که ۹۵۰۰ آن روستایی می باشد ظرفیت تولید در شهر ۱۶۰ لیتر بر ثانیه است و برای روستاها ۶۵ لیتر ظرفیت تولید داریم در فصل تابستان خیلی به آب انتقالی وابسته هستیم که اگر دو روز آب انتقالی قطع شود دچار مشکل می شویم و پیک مصرف شهر ۲۲۰ لیتر بر ثانیه است که ۶۰ تا ۷۰ لیتر آب کمبود داریم که این مقدار را از آب انتقالی تامین می کنیم و در تابستان به هر نحوی این کمبودها را جبران نمودیم تا به مشکل خاصی نرسیم و این پایداری را انجام داده ایم و مشترکین در روستا ها اغلب برای آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده می کنند و مصرف آب بسیار بالایی دارند که برخی از آن ها چند برابر الگو مصرف آب استفاده می نماید با اقدامات صورت گرفته در سال جاری مشترکین الگوی مصرف را رعایت نمودند و مشکلات کمتر شده است و پایداری بیشتر بود.
درخواست رییس اداره آب و فاضلاب از مسئولین و مردم
در پایان از مردم می خواهم که مدیریت مصرف آب داشته باشند هرکس می تواند برنامه مدیریت مصرف داشته باشد و از مصارف غیر ضروری خود داری کنند برای اینکه مصرف را کاهش دهند از شستن حیات و خودرو با شلنگ خود داری نماینده برای کولرها از سایه بان استفاده کنند و سعی کنند از رنگ سفید تهیه نمایند آب کولر را به موقع تعویض نمایند باعث کاهش مصرف آب می شود و در زمان استفاده از کولر از آبیاری باغچه خودداری کنند چرا که طبقات دوم دچار افت و قطعی آب می شوند و از تجهیزات و شیرآلات کم مصرف استفاده نمایند و روستاییان فضای سبز را کمترر کنند.
اداره ها ی دولتی نهاد ها و سازمان ها به موقع قبض پرداخت کنند با این کار ما در انجام خدمات مطلوب به مردم کمک کرده اند. و برخی برای فضای سبز از آب شرب استفاده می کنند که بهتر است جایگزینی برای آن در نظر بگیرند.

حدیث عباسی|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل