جویدن ناخن نشانه چیست؟

۱. استرس
یکی از اولین مواردی که جویدن ناخن نشانه چیست؟ مورد توجه قرار می‌گیرد، استرس است. جویدن ناخن می‌تواند نشانه استرس عاطفی و یا ذهنی باشد. به همین دلیل، این مسئله در میان افراد عصبی، مضطرب و یا حساس بیشترمشاهده می شود. در چنین حالتی، جویدن ناخن راهی برای مقابله با این احساسات است.
۲. والدین و ژنتیک
هرچند ژنتیک جویدن ناخن بزرگسالان وانتقال آن به کودکان پاسخ دقیقی بیان نکرده است ، اما نمی‌توان آن را رد کرد. کودکانی که والدین آن‌ها ناخن‌هایشان را می‌جویدند، بیشتر احتمال دارد که این کار را انجام دهند. حتی اگر والدین قبل از تولد کودک این عادت را داشته باشند، احتمال بروز آن در کودک بیشتر است.
۳. گرسنگی
کودک ممکن است زمانی که خسته یا گرسنه باشد، ناخودآگاه و بدون کنترل به جویدن ناخن مشغول شود.
درمان و مقابله با ناخن جویدن کودکان

اضطرابش را درمان کنید:
پاسخ آنی ما به رفتاری در کودکان که ما را نگران می کند این است که جلوی آن را بگیر. اما کار درست این است که دلیل اصلی آن را بیابید و اگر استرس در زندگی است، آن را برطرف کنید.
اگر چیزی را عامل استرس فرزندتان می دانید، مهاجرت، طلاق در خانواده، مدرسه جدید یا اختلاف در خانواده، تلاش کنید در مورد نگرانی هایش با فرزندتان حرف بزنید.
البته این کار به زبان ساده است. اما سعی کنید بفهمید چه چیزی او را نگران کرده است.
ناخن هایش را هر روز سوهان بکشید:
کوتاه کردن و سوهان کشیدن ناخن ها سطح قابل دسترسی آنان را کم می کند. پس جویدن ناخن برای کودک سخت می شود و نیز اگر این کار را انجام دهد، جرم و باکتری کمتری وارد بدنش می شود.
نق نزنید و تنبیه نکنید:
مگر وقتی که خود کودک بخواهد رفتارش را قطع کند، برای مقابله با ناخن جویدن کودکان موفق نخواهید شد. مانند دیگر عادت ها، جویدن ناخن نیز ناخودآگاه انجام می شود.
وقتی فرزندتان خودش نیز حواسش نیست که در حال جویدن ناخن هایش است، تنبیه و نق زدن بی اثرترین استراتژی است.
اگر این عادت خیلی اذیتتان می کند، محدودیت تعیین کنید. «وقتی مشق می نویسیم، ناخن نمی جویم.»
سیستم پاداش داشته باشید:
برای هر روزی که فرزندتان ناخن هایش را نمی جود، یک شکلک به او بدهید. اگر او نمی تواند یک روز کامل موفق باشد، آن را به زمان های کوتاه تر تقسیم کنید. مانند زمان تماشا کردن تلویزیون، درس خواندن، غذا خوردن. وقتی به تعداد کافی از شکلک رسید به او پاداش دهید.
این عادت را خودآگاه کنید:
بر سر یک حرف یا یک حرکت برای یادآوری ممنوعیت ناخن جویدن توافق کنید. یک لمس مهربانانه روی بازو یا یک عبارت توافقی. این استراتژی هم باید با همکاری و توافق کودک باشد، در غیر این صورت تنبیه تلقی خواهد شد.
از روش هایی که باعث ایجاد گناه در کودک می شود استفاده نکنید:
برای جلوگیری از جویدن ناخن، از تهدید، تنبیه فیزیکی، مسخره کردن، فحاشی، بی احترامی، فلفل پاشیدن روی دست یا دهان، استفاده از داروی های تلخ روی انگشت استفاده نکنید.
به او جایگزین بدهید:
برای مثال، استفاده از خمیربازی، شن بازی و دادن توپ های استرس می تواند باعث تخلیه اضطراب کودک شود.
انرژی او را تخلیه کنید:
برای کنترل عادت ناخن جویدن کودکان باید به او فرصتی برای تحلیه انرژی و اضطراب بدهید. پس در صورت امکان هر روز او را برای بازی در پارک، کلاس ورزش و فعالیت های بدنی بیرون از خانه ببرید. نواختن آلت های موسیقی نیز برای مشغول کردن دست کودک و جدا شدن از این عادت مفید است.

یلدا السادات میرعلمی|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در