خاموشی چاه ضرر بسیارزیادی به کشاورزان بافقی وارد کرده است

به گزارش هفته نامه افق کویر، بافق به عنوان گرمترین شهرستان استان کویری یزد دارای معادن غنی سنگ آهن و نخلستان های فراوان است. چند سالی هست که لقب سرزمین نخل و آهن و آفتاب را در توصیف شهر بافق می اورند. بافق شهرستانی چهار فصل است و هنگامی که در مرکز این شهر دمای ۴۵ درجه را در فصل خرماپزان تجربه می‌کند؛ درست در منطقه سبزدشت دمای هوا ۱۸ درجه است. شغل مردمان «دارالشجاعه» کشاورزی است و مهمترین محصول آنها خرما و پسته می باشد. در این شماره خبرنگار ما به سراغ کارشناس ارشد باغبانی رفته و با وی گفتگویی نموده است که در ادامه خواهید خواند:
افق کویر: لطفاً خودتان را برای خوانندگان معرفی بفرمایید؟
” اعظم مالکی” کارشناس ارشد باغبانی هستم که از سال ۱۳۹۰ در زمینه مشاوره باغات فعالیت خود را آغاز نمودم و سپس در سال ۱۳۹۳ کارگزار بیمه کشاورزی و از سال ۱۳۹۷ به عنوان ارزیاب بیمه کشاورزی مشغول به کارشدم؛ البته به صورت کارشناس خصوصی باغات پسته در یزد؛ به ویژه بافق فعالیت دارم.
افق کویر: برای کشت نهال خرما یا پسته چه اقداماتی باید انجام شود؟
برای کاشت پسته و خرما؛ ابتدا باید زمین را تا عمق ۲ متر شکست و بعد چاله های مناسب جهت کاشت درخت حفر نمود. مقداری کود گاوی و ماسه بادی شیرین در چاله ریخته و درخت غرس می گردد سپس آبیاری انجام می شود. بهترین زمان برای کاشت نهال آبان و اسفند در بافق می باشد.
افق کویر: گفته می شود که زمین را باید شکست و حدود ۳ متر گودبرداری نمود و خاک زمین را نیز باید عوض کرد و این هزینه بسیار بالایی را به دنبال دارد آیا مقرون به صرفه است یا خیر؟
شکستن خاک به دلیل لایه سخت در قسمت زیرین خاک لازم است که حدود ۲ الی ۳ متر گودبرداری انجام می شود؛ اما تعویض خاک نیاز نیست و مقرون به صرفه نمی باشد.
افق کویر: فروش نهال پسته برچه اساسی قیمت گذاری می شود؟
قیمت نهال پسته بستگی به نوع نهال دارد. هر مقدار کیفیت نهال بیشتر باشد؛ قیمت نیز بالاتر و قیمت گذاری نهال اصولا بر عهده فروشنده است.
افق کویر: باتوجه به اینکه خاموشی چاه زیاد است چه محصولاتی مقرون به صرفه برای کاشت در بافق است؟
اکثر کشاورزان سرمایه گذاری خود را در کشت پسته انجام داده اند؛ در حالی که خاموشی چاه ها در سال های اخیر ضرر زیادی به کشاورزان رسانده است و متاسفانه این تصمیم کشاورزی را به خطر انداخته و اما توصیه این است کشت پسته با این شرایط متوقف شود و ادامه نداشته باشد و درختانی که بتواند چند ماه بی آبی را به دلیل خاموشی چاه ها تحمل داشته باشد؛ وجود ندارد. سرمایه گذاری در کشت زراعی نمی توان انجام داد با یک دوره خاموشی و متاسفانه نیاز آبی زراعی زیاد است و این کم آبی واقعا مشکل زا است.
افق کویر: زمین های که تازه زیر کشت می روند برای آبیاری؛ روش غرقابی بهتر هست یا روش قطره‌ای؟
برای پسته آبیاری غرقابی بهتر است؛ اما در صورتی که کشاورز تصمیم به آبیاری قطره ای دارد بهتر است که اول کشت استفاده شود که درخت سازگار بشود.
افق کویر: چه توصیه ایی به کشاورزان دارید؟
کشاورزان به اصول علمی و به نظریه کارشناسان اهمیت بیشتری بدهند تا محصول بهتری برداشت کنند.
افق کویر: سخن پایانی؟
از هفته نامه افق کویر به خاطر درج و انتشار خبر تشکر می‌کنم.

حدیثه امیریان|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در