امام جمعه بافق: تأسیس شرکت تعاونی؛ راه حل مشکلات اقتصادی دانشگاه آزاد

به گزارش هفته نامه افق کویر، در نشستی که با حضور “دکتر مهدی نوید ادهم ” سرپرست دبیر خانه هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی و” دکتر قربانی” معاون امور مجلس دانشگاه آزاد برگزار شد ، امام جمعه بافق در این دیدار گفت:
تقویت انگیزه برای کار علمی
موضوع حائز اهمیت دانشگاه آزاد اسلامی بحث مجامع علمی است در این زمینه باید کار اساسی صورت بگیرد، تقویت انگیزه برای کار علمی چه در بین دانشجو و چه در بین استادان ایجاد گردد، فرمایشی از “ابن سینا” داریم که “کجایند پادشاهان عالم که ببینند لذتی که ما از حل مسائل علمی می بریم بیشتر است”، و این لذت را باید استاد و دانشجو بچشد؛ حل مسائل علمی قطعا امری مهم است.
مدارس سما یک سرمایه گذاری برای آینده است
وی در ادامه گفت: یکی از مسائلی که باید در دانشگاه آزاد مورد توجه باشد، بحث مدارس سما می باشد. مدارس سما یک سرمایه گذاری برای آینده است؛ که باید از دو جهت تربیتی و علمی با همکاری واحد فرهنگی دانشگاه و حوزه های علمیه در آن انقلابی به وجود بیاید و باید به یک مدل متفاوت از جهت تربیتی و علمی برسیم.
هنوز بعضی مدارس در شهرستان بافق در کانکس برگزار می شود
وی در ادامه افزود، مبحث دیگر در حوزه سخت افزاری است که باید توسعه پیدا بکند، با ذکر مثال، شهرستان بافق با کمبود فضای آموزشی مواجه است و بعضی مدارس در کانکس برگزار می شود.
دانشگاه های بافق نیز همانند معدن باید در سطح ملی و بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد
وی در ادامه به ضرورت اهتمام داشتن به تحصیلات تکمیلی تاکید کرد: شهرستان از جهت صنعت و معدن، شتر و آبزیان به سرعت در حال رشد است و نسبت به گذشته پیشرفت های خاصی داشته است که اگر دانشگاه پا به پای آن رشد نکند؛ از جهت علمی فقیر و مستعمره خواهیم شد؛ لذا دانشگاه باید دربحث تحصیلات تکمیلی خصوصا در مقطع دکتری در رشته های خاص سرمایه گذاری جدی انجام بدهد. شهری که معدن آن جزء معدن های تراز اول کشور می باشد و در سطح بین المللی حرف برای گفتن دارد؛ دانشگاه آن هم باید در سطح ملی و بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

نگاه ها باید از انحصار معدن خارج شود
وی در ادامه گفت: باید از پارک علم و فناوری در شرکت های دانش بنیان حمایت شود؛ در شهرستان بافق باید شاهد تحول بود و نگاه ها از انحصار معدن خارج شده و به سمت منابع اقتصاد و اشتغال در زمینه های دیگر هم برود، از جمله نهاد هایی که می تواند این انحصار به معدن را بشکند، دانشگاه و پارک علم و فناوری است.
امام جمعه بافق افزود: دانشجو و استاد موردحمایت قرار گیرد ؛ تا مدلهای اقتصادی متفاوت از وضع موجود بتواند با معدن رقابت داشته باشد.
تأسیس شرکت تعاونی؛ راه حل مشکلات اقتصادی دانشگاه

وی در آخر افزود ، دانشگاه آزاد تلاش می کند که به شهریه وابستگی کمتری داشته باشد. در حال حاضر مدل های اقتصادی زیادی را دنبال می کند که وابستگی آن به شهریه کاهش پیدا کند. مدلی که بنده پیشنهاد می کنم این است که دانشگاه فرصت های اقتصادی ایجاد نماید، مثلا دانشگاه آزاد از طریق تأسیس یک شرکت تعاونی می تواند در فعالیت های صنعتی و معدنی شهرستان شرکت کند؛ تا مشکلات اقتصادی حل نماید ، یعنی شرکت تعاونی بخشی از سهام آن متعلق به شخصیت حقوقی دانشگاه آزاد و بخشی مربوط به پرسنل ، بخشی مربوط به هیئت علمی ، بخشی استادان و بخشی هم به دانشجویان اختصاص پیدا کند. لذا در شهرستان بافق فرصت برای فعالیت های اقتصادی برای مجموعه دانشگاه وجود دارد.

حکیمه ساد ات میرمحمدی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی