اگر انتقال آب اجرایی نشود در شأن رئیس جمهور نیست

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ نشست مطبوعاتی در آستانه سفر رئیس جمهور به یزد برگزار شد، در این نشست استاندار به پرسش های مطرح شده پاسخ داد که در ادامه می خوانید:
وجود زیر ساخت های آب و برق و گاز از ضروریات سرمایه گذاری است
«مهران فاطمی «از وجود عدم توازن در شهرستان های استان گفت: در شهرستان های میبد، اردکان، اشکذر به دلیل وجود زیر ساخت های آب ، برق و گاز فرصت مناسب برای سرمایه گذاری وجود دارد؛ در شهرستان های دیگر استان، مسئله جدی آن آب هست.
از آنجایی که دولت در بودجه سنواتی پیش بینی لازم را نکرده بود، کار متوقف شد
وی افزود: سه مسیر برای تأمین آب وجود داشت،در مرحله اول خط دوم انتقال آب از سد «بهشت آباد» که در سال۱۳۸۶ مصوب و در سال ۱۳۹۰عملیات اجرایی آن شروع و ۶۰کیلومتر آن اجرا شد و از آنجایی که دولت در بودجه سنواتی پیش بینی لازم را نکرده بود، کار متوقف شد. اکنون این خط مشکلات متعددی داشته و ۳۰هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

مدیریت مصرف آب در اولویت قرار گیرد
مرحله دوم مدیریت مصرف آب هست، یعنی مصرف آب موجود را به گونه ای مدیریت کنید که از آب حاصل از بهره بری بتوان یک بخشی از کار را مدیریت نمود که با این روند خشکسالی ها، کفاف یزد و آینده آن را نمی دهد .
آب را از مکانی بیاورید که متعلق به یک منبع خاص نباشد
و مرحله سوم این که آب از مکانی آورده شود که متعلق به یک منبع خاص نباشد و آن از دریای آزاد است؛ که به اقیانوس ها متصل است؛ در دولت های قبل ۲۵۰ میلیون مترمکعب برای برداشت از دریا تخصیص یافت، باید تاسیسات آب شیرین کن، ایستگاه های پمپاژ و تصویه خانه در مسیر قرار داده و آب را به دست مردم برسانیم. چیزی که مسلم است اجرای این خط که استان یزد و استان کرمان از آن منتفع می شود؛ بالغ بر ۱۰۰هزار میلیارد تومان هزینه اجرای آن است.

وجود سه مسیر برای تأمین مالی
اول؛ دولت هزینه آن را تأمین کند؛ که بعضا در تامین حقوق کارکنان خودش با مشکل مواجه می شود.
دوم: بخش خصوصی سرمایه گذاری لازم برای این کار را انجام دهد؛که در جلسه ای که تشکیل شد گفته شد که این مبلغ از توان آنان خارج است.
سوم: راهکار پیشنهادی استان این بود که؛ معدن d19که الان به مجتمع «دشت یوز» که ۵۰ درصد آن چادرملو و ۵۰ درصد دیگر به سنگ آهن مرکزی واگذار شده است؛ به خط انتقال آب استانی، اختصاص پیدا بکند و بعد دو معدن شیطور و معدن چاه گز در دستور کار قرار گرفت.
اگر طرح انتقال آب اجرایی نشود در شان آقای رئیس جمهور نیست
وی تصریح کرد: پیگیری های زیادی انجام شد؛ چون طرح بزرگی بود، در نهایت تا سفر قبلی ریاست جمهوری کار طول کشید، من عرض کردم، سفر در شرایطی که؛ مردم از مشکلات زیاد رنج می برند تنها چیزی که می تواند موجب رضایت عمومی بشود و قدری به مردم آرامش بدهد، مسئله آب است؛ شما در هر حوزه دیگری که کار کنید تاثیرآن به این اندازه نمی باشد، برنامه ریزی برای شروع عملیات اجرایی آغاز شد. در ادامه وزیر صمت به وزیر نیرو گفت: که این طرح اگرمنابع مالی لازم برای آن تامین نشود ، قابلیت اجرا شدن ندارد و اگر قرار نیست این طرح اتفاق بیافتد، در شان آقای رئیس جمهور نمی باشد که برای این ریز طرح ها به استان سفر کند، جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صمت، وزیر نیرو، رئیس دفتر رئیس جمهور، معاون اجرایی برگزار شد؛ که تا به حال برای یزد تشکیل نشده بود و آنجا یک ماه به وزارت صمت و وزارت نیرو فرصت داده شد تا مدل تامین مالی این ابر طرح انتقال آب را پیاده سازی بکنند .
اجرای طرح ظرف سه سال
آن ها یک ماه کار کرده و یک پیش تصویب نامه ای آماده نمودند. در این پیش تصویب نامه ماده ۴ آن این چنین آمده است : کل معادنی که در کشور هستند، بایستی یک حقوق دولتی به خزانه پرداخت نمایند، دولت متعهد شد از محل این حقوق دولتی که از معادن کل کشور به حساب خزانه واریز می شود مبلغ ۱۵۰هزار میلیارد تومان را طی ده سال به یک شرکت ذی صلاح بدهد اما آن شرکت متعهد است با توانمندی و منابع مالی خودش ظرف ۳ سال این خط را اجرا کند که شبهه منطقه ای حل شود.

رفع دغدغه آب با ایجاد طرح آبرسانی
وی در ادامه تصریح کرد، دو معدن چادر ملو و سنگ آهن مرکزی که هر کدام ۵۰سال قدمت دارد، کل حقوق دولتی که طی ۵۰ سال به عنوان اعتبار به سازمان مدیریت ابلاغ و در شورای برنامه ریزی بین دستگاه ها که مختص استان یزد است توزیع می شود ،۱۰۰۰میلیارد تومان است ، این مبلغ هم بودجه جاری و هم بودجه عمرانی است .۱۵۰هزار میلیارد تومان یعنی ۱۵۰ سال اعتبار استان یزد ، تازه اگر این ۱۰۰۰میلیارد تومان تخصیص پیدا بکند البته تخصیص ۱۰۰ درصد نیست در بعضی طرح ها ۶۰یا ۷۰ در صد و در بعضی حتی ۲۰ در صد، می باشد، که اگر این طرح اتفاق بیفتد و ۲۰۰میلیون متر مکعب آب به استان منقل بشود تا حداقل ۵۰ سال آینده استان، دغدغه آب شرب، آب صنعت، دغدغه کشاورزی کم آب خواه و کشت و صنعت استان را رفع می کند .

استان یزد غنی ترین خاک و توانمند ترین مردمان را داراست
استاندار گفت: ما در استان یزد بهترین خاک، بهترین نور خورشید برای بهره برداری از نور، بهترین وتوانمند ترین مردمان را داشته و همچنین ضریب نخبگی به جمعیت، استان یزد اول است اراده و پشتکاری که در مردم یزد وجود دارد زبانزد است، یزد نماد غلبه اراده انسانی برمحدودیت های طبیعت است، مشکل حاضر استان کمبود آب می باشد.

از دولت باید بابت طرح بزرگ انتقال آب قدردانی کرد
وی در پایان افزود: هم زمان با انتقال آب به استان یزد،ُ خط انتقال آب به خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان واستان فارس در حال انجام است، قبل از این ۳ شرکت گل گهر سیرجان ، مس سر چشمه و چادرملو با هم یک مجتمعی را درست کردند و عنوانش را شرکت واسکو نامیدند و برای تامین آب مورد نیاز خودشان برای طرح های توسعه یک خط را اجرا کردند، مسیر به طول ۸۴۰کیلومتر و عرض ۳۰متر آزاد سازی نموده یک خط لوله هم برای نیاز خودشان تا چادرملو اردکان آورده اند. در حال حاضر مسیر خیلی هموار است . حداقل باید ۷تا ۸ سال طول بکشد ولی چون آزاد سازی ها انجام شد، ایستگاه های برق ایجاد شده است ، مقرر شد دو خط لوله در کنار همین خط قرار گیرد و شرکت مجری را وزارت نیرو مشخص نماید که قرار شد همین شرکت واسکو باشد و توان مالی این سه شرکت برای اجرا کافی است، ضمن اینکه اینها از منابع صندوق ارزی هم استفاده خواهند کرد ؛ توانمندی ها هم ارزیابی شده است بایستی در چارچوب واقعیت ها تصمیم گرفت نه آرمان ها و چیزهای نشدنی، لذا این مسیر تا الان دنبال شده است و این اتفاق بزرگی است، و به خاطر این اتفاق بزرگ که دولت همت کرده که بزرگترین دغدغه استان را رفع بکند بایستی قدر دانی کرد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل