مسافرت نوروزی و رعایت نکات ایمنی

در نوروز پیش رو تنها رعایت قوانین و مقررات رانندگی حرکت با سرعت مطمئنه و توجه به نکات ایمنی می‌تواند از رشد فزاینده تصادفات و آمار قربانیان و مصدومان ناشی از آن جلوگیری کند براساس آمارهای موجود در نوروز ۱۴۰۱ تعداد بالغ بر ۱۰۰۰نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. در اینجا تعدادی اندک از نکات ایمنی در سفرهای نوروزی را بر می‌شماریم.
-۱ باید توجه داشت که در سفرهای جاده‌ای بستن کمربند ایمنی درصد قابل‌توجهی از تلفات منجر به فوت را در تصادفات کاهش می‌دهد و به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین وسایل ایمنی حافظ جان سرنشینان خودرو محسوب می‌شود.
-۲ به علایم رانندگی و تابلوهای هشداردهنده در جاده به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی توجه شود .
-۳ در طول سفر به حقوق دیگران احترام گذاشته شود.
-۴ حتماً بیمه نامه خودرو خود را بررسی کرده و در صورت اتمام بیمه‌نامه آن را تمدید کنید.
-۵ قبل‌از سفر حتماً از سلامت خودرو اطمینان حاصل کنید اگرچه ممکن است در ظاهر خودروی شما سالم و بدون ایراد به‌نظر برسد اما در شرایط سخت جاده و پیمودن مسافت‌های طولانی با سرعت‌های بالا می‌تواند نقش مهمی در کاهش احتمال خرابی خودرو در جاده داشته باشد قبل‌از سفر حتماً برای خودروی خود معاینه فنی انجام دهید ، معاینه فنی می‌تواند به شناسایی ایرادات و عیوب خود رو به شما کمک نماید.

-۶راننده بد هنگام رانندگی در جاده یا شهر سبقت‌های بی باکانه می‌گیرد و حرکات نمایشی با خودرو انجام می‌دهد و ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارد پس راننده خوب باشیم تا سفری بی‌خطر را برای دیگران و خانواده و عزیزانمان و در آخر خودمان رقم بزنیم .
-۷مهم. در مسافرت خانوادگی تنها وظیفه‌ی راننده این است که مسافران را بدون ناراحتی و دغدغه و استرس و در کمال سلامتی به مقصد برساند و راننده‌ای می‌تواند یک راننده خوب لقب گیرد که تمام تلاشش در راستای رسیدن به این هدف انجام گیرد و به‌خاطر داشته باشید که یک راننده خوب هرگز تنش‌های جاده را به سرنشینان منتقل نمی‌کند.
۹__ در تصادفاتی که رخ میدهد، هیچکدام از این افراد حتی تا چند ثانیه قبل از تصادف از اتفاق شومی که تا لحظاتی دیگر قرار بود برای آن‌ها رخ دهد اطلاعی نداشتند و با خاطری آسوده در حال لذت بردن از سفر و جاده بودند اکثر رانندگانی که در تصادفات سنگین حضور دارند تا چند ثانیه قبل‌از تصادف فکر می‌کنند که همه‌چیز تحت کنترل و نظارت آن‌هاست و قابلیت واکنش به‌موقع را دارند.
۱۰__در رانندگی کوچک‌ترین بی‌احتیاطی می‌تواند به قیمت جان خود شخص و عزیزانش تمام شود اگر خودرویی مدرن و به‌روز را سوار می‌شوید بنابراین نباید احساس کنید که دیگر نیازی به احتیاط ندارید در همین سالی که گذشت بارها تصادفات شدید خودروهای فوق ایمنی مانند بی‌ام‌و و پورشه را شاهد بودیم که منجر به مرگ دردناک سرنشینان آن شده اگرچه ممکن است این خودروهای مدرن نمرات بالایی را در تست ایمنی کسب کرده باشند اما باید توجه داشت که تست‌های ایمنی در سرعت‌هایی در حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت انجام می‌شود و خودروها در چنین سرعتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند این در حالی است که به برخوردها و تصادفات با سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ایمن‌ترین خودروها را تبدیل به آهن پاره مینماید.

۱۱__ در هنگام خستگی و خواب آلودگی رانندگی نکنید در هنگام خستگی و خواب‌آلودگی بدن انسان تعداد زیادی از توانایی‌های خود را از دست می‌دهد همچنین از نظر ذهنی نیز یک فرد خواب‌آلود تفاوت زیادی با یک فرد سرحال دارد بنابراین یک فرد در هنگام خواب‌آلودگی دیرتر متوجه خطرات می‌شود و واکنش‌های بسیار کندتری خواهد داشت
۱۲__کارشناس تصادفات می‌گفت:
اگر در حین رانندگی مشکلی پیش آمد و حسابی خشمگین شدید، باید دنبال راهی برای کاهش آن باشید. موارد زیر شـما را دراین زمینه راهنمایی می کند. اگر با سرعت رانندگی کرده اید و پلیس جریمه‌تان کرده و دیدن برگه جریمه حسابی توی مختان می رود، بدون نگاه کردن بـه مبلغ آن، از همسرتان بخواهید هر چـه زودتر از شـما دورش کند و حرفش را هم نزنید.
حواس‌تان هم باشد کـه تا پلیس دیگری جلوی چشم‌تان ظاهر شد، یاد جریمه قبلی نیفتید. او دوست شماست! دستگاه موسیقی ماشین‌تان را روشن کنید و موزیک مورد علاقه‌تان را بگذارید. شاید نیاز باشد باصدای بلند هم زیر آواز بزنید. اما این طوری نباشد کـه از رانندگی غافل شوید. اگر دیدید گوشتان بـه این حرف‌ها بدهکار نیست و هیچ جوره نمی توانید از موضع خشم کوتاه بیایید.
کنار جاده پارک کنید و یک ساعت دراز بکشید. خوراکی‌هایي کـه نیمی از بارتان شده‌اند، برای همین مواقع اسـت. گاز زدن یک سیب شاید یک راه تخلیه باشد. یاد سهراب سپهری بیفتید و با خودتان بگویید: زندگی سیبی اسـت، گاز باید زد با پوست. فکر کردن بـه موضوعی کـه شـما را خشمگین کرده و دامن زدن بـه آن حالتان را بهتر کـه نمی کند،
بد‌تر هم می کند. پس سعی کنید بـه آن فکر نکنید و بـه جایش، فکر راه حل باشید
همه ی همسفران شـما برای تفریح و آرامش بـه این سفر آمده‌اند. پس عصبانیت را سر آن ها خالی نکنید و بجای اینکار سعی کنید از صحبت کردن با انها آرامش بگیرید. مطمئن هم باشید کـه با گاز دادن بی حساب بـه ماشین و سبقت گرفتن، هیچ مشکلی حل نمیشود.
در پایان سفر خوش همراه با سلامتی و تندرستی را برایتان آرزومندیم.

حسام الدین نعیمی بافقی
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»