جای خالی فرهنگ آپارتمان نشینی در مسکن مهر بافق

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ با ارسال تصویری ناخوشایند از پخش زباله و ریختن آن حتی در دریچه انشعاب گاز در محیط مجموعه مسکن مهر بافق از سوی شهروندی به دفتر افق کویر؛ خبرنگاران این نشریه به آن شهرک مراجعه نموده و با چند تن از ساکنین آنجا گفتگو نمودند.

زباله گردها کیسه های زباله را پاره می کنند و روی زمین پخش می کنند
«دهقانزاده» یکی از ساکنین مسکن مهر گفت: زباله ها درون سطل زباله انداخته می شود؛ اما زباله گردها برای جستجوی وسایل بازیافتی کیسه های زباله را پاره می کنند و روی زمین پخش می کنند؛ که باعث تجمع حشرات و حیوانات موذی می شود و حتی با نصب توری درب پنجره ها نمی توان مانع ورود حشرات به خانه شد.

فضای سبز بین ساختمان ها نیمه ساز رها شده است
وی افزود: با وجود چنین شرایطی، حتی نمی توان فرزندان را جهت بازی به محوطه شهرک فرستاد.
یکی دیگر از ساکنین بیان کرد: فضای سبز بین ساختمان ها نیمه ساز به حال خود رها شده است و وجود کپه های ماسه در این مکان با وزش کمترین باد، گرد و خاک و ماسه ها در هوا معلق می شوند و پنجره های به ظاهر دو جداره نیز مانع ورود گردوخاک به منزل نمی شود.

مسئولین پاسخ دهند؛ این مکان قرار است به چه عنوان به بهره برداری برسد؟
وی در ادامه بیان کرد: مسئولین پاسخ دهند، که این ماسه ها به چه دلیلی در اینجا ریخته شده است ؟ و این مکان قرار است به چه عنوان به بهره برداری برسد؟ قبلا بیان شده بود که قرار است فروشگاهی احداث کنند و بار دیگر عنوان شد؛ که فضای سبز توسعه خواهند داد و بوستانی کوچک احداث می شود؛ اما بعد از گذشت چندین سال بلاتکلیف مانده است.
«سیدی» گفت: زمان بارش باران آب ها سمت جلوی بلوک ارغوان ۱۰ جمع می شود و چاهی برای انتقال آب تعبیه نکرده اند، در صورتی که برای بلوک هایی که در اختیار کارکنان کارخانجات قرار گرفته است چاه انتقال آب مهیا شده است .
وی در ادامه بیان کرد: در استفاده از آب و گاز هیچ مشکلی نداشته و حتی فشار آب برای طبقات بالا خوب است و زمانی که منبع تصفیه فاضلاب وجود داشت، بوی تعفن و نامطلوبی استشمام می شد اما در حال حاضر با ایجاد فاضلاب شهری وضعیت بهتر شده است.

باید از دریای آبی گذر نمود
بانویی جوان با فرزند خود در حالی که از ساختمان خارج می شد به خبرنگاران گفت: ساختمان هایی که اطراف شهرک ساخته شده اند درب ورودی و پارکینگ روبه رو شهرک برای ساختمان خود قرار داده اند و این غیرقانونی بوده و باعث مشکلاتی برای ساکنین شده است، از جمله آب کولر آبی و گازی را در کوچه رها نموده اند که همیشه باید از دریای آبی گذر نمود و برخی مواقع نیز با شست و شوی حیاط یا وسایل خود آب استفاده شده را در این محوطه رها می کنند و این باعث شده است که خودروها با عبور از آن و ورود به پارکینگ فضای آپارتمان را کثیف و زشت نمایند.

پرتاب کیسه های زباله به طرف محوطه مسکن مهر
«دهقانزاده»با نشان دادن زباله ها در فضای سبز شهرک گفت: ساکنین ساختمان اطراف شهرک، زباله های خود را از داخل حیاط به این طرف پرتاب می کنند و این نشان از بی فرهنگی است و چندین بار نیز تذکر داده شده است، اما فایده ای ندارد .

پرتاب زباله از طبقه بالا به پایین
وی افزود: حتی برخی از ساکنین این شهرک را نیز مشاهده کردم که زباله های خود را از طبقه بالا به پایین پرتاب می کنند و این رفتارها درخور یک شهروند نیست.
وی بیان کرد: حیوان موذی به نام موش به درون آپارتمان ها جا باز نموده است و این حیوان چندین ماه ساکنین را به خود مشغول کرده بود اگر یک حفره داخل بلوک ایجاد شود، موش ها حمله می کنند.

رفت و آمد دسته جمعی موش ها را به وضوح متوجه شدم
یکی دیگر از ساکنین گفت: روزی در خانه بودم که صدای «خش خش» شنیدم چون سقف ها کاذب است به راحتی متوجه رفت آمد موش ها درون سقف شدم و رفت و آمد گله ای موش ها را به وضوح متوجه شدم و علاوه بر آن تمام انباری ها مأمنی برای موش ها شده بود و وجود موش ها ناشی از ایجاد کانال برای فاضلاب شهر ی بود؛ که بعد از انجام کار حفره ها را کامل مسدود نکرده اند و همچنین سم پاشی نیز صورت نگرفته بود.
وی افزود: به مسئولین مربوطه نیز این مشکلات را بیان کردیم، اما اقدام جدی صورت نگرفت، بنابراین خود دست به کار شده و تمام حفره ها را مسدود نمودیم و این باعث شد که مانع رفت و آمد موش ها به ساختمان شود، اما در حال حاضر اگر حفره ای کوچک به هردلیلی ایجاد شود باز با حمله موش ها روبرو خواهیم شد.

این منطقه نه انتظاماتی دارد نه به آن رسیدگی می شود
وی اضافه کرد: مسئولین مرتب می گویند، اینجا خصوصی هست؛ نیمه ساز منازل را تحویل گرفتید و به ما ربطی ندارد و این منطقه نه انتظاماتی دارد نه رسیدگی به آن می شود و همچنین برای پارک خودرو برخی از افراد مکانی مخصوص ندارند و با مشکل روبه رو می شوند.
یکی دیگر از ساکنین که با مشکلات این محله آشنا بود؛ گفت: باطری خودروی درون پارکینگ به سرقت رفته بود و همچنین درب کنتور آب و فاضلاب را به سرقت برده بودند که با رفت و آمد زیاد به دادگاه و دوربین های مداربسته مشکل رفع شد؛ شهرک های شهرستان های دیگر و استان ها دارای انتظامات و قوانین رفت و آمد هستند اما اینجا بدون هیچ محدودیتی همه امکان رفت و آمد دارند.
وی افزود: آسفالت خیابان ها تخریب شده است و وجود چاله های ایجاد شده، به ویژه در زمان بارش باران معضلاتی را ایجاد نموده است.

شایان ذکر است؛ بیان برخی از مشکلات فرهنگی شاید تکراری باشد، اما گفتن آن ممکن است تا موضوع آپارتمان‎نشینی و فرهنگ زندگی در این مکعب‎های سنگی توسط برنامه‎ریزان شهری جدی‎تر گرفته شود فرهنگ آپارتمان نشینی اگر ایجاد شود بیشتر مشکلات شهرک های آپارتمانی رفع می گردد و دیگر کیسه پر از زباله از طبقه چهارم یا حتی بیشتر به زمین پرتاب نخواهد شد و حتی اگر فرهنگ تفکیک زباله ها به عادت و یا وظیفه تبدیل شود پیامدهای بعدی آن حذف خواهد گردید و این مسائلی است که باید شهروندان و مسئولین بیشتر به آن توجه نمایند، اما مسئولین نیز نباید بی تفاوت از مسایل بگذرند چرا باید فرد آپارتمان نشین در مورد جای پارک خودرو با مشکل روبه رو شود؛ آپارتمان باعث تجمع افراد در یک مکان محدود می شود و اولین موردی که باید به آن توجه داشت نظم و قانون در این مکان ها است و ساخت و تعبیه مکان جهت پارک خودرو و همچنین انباری و …. بسیار با اهمیت است؛ در حال حاضر ساخت منازل نهضت ملی در دستور ساخت است باید مشکلات را بررسی نمود که باعث تکرار مشکلات در شهرک های دیگر نشود و به قول معروف درس عبرتی گرفت.

حدیث عباسی- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

اما و اگرهای بخشداری بافق

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در این