در سایه نشسته ام که ان شاا… یک روز خوب پیش بیاید

 به گزارش هفته نامه افق کویر ؛ کویر یکی از جاذبه‌ها است؛ در بافق بومگردی کویری “شن و شادن” در سال ۱۳۹۴ افتتاح شد و توانست با فراز و فرودها به کار خود ادامه دهد. این هفته با صاحب فضای ” شن و شادن” گفتگویی انجام دادیم. آنچه که می خوانید ماحصل این مصاحبه است:
“اسما حسینی” مؤسس و سرمایه گذار بومگردی شن شادن از سال ۱۳۹۱ برای تأسیس این مجموعه گردشگری اقدام کرد و تا سال ۱۳۹۴ پیگیری‌ها را ادامه دادم ؛ و بالاخره توانست مجوز بومگردی کویرنوردی را برای برنامه های نوروزی کسب کند.

جریان دو سویی در شهرستان بافق نسبت به گردشگری وجود دارد
وی گفت: به نظر من یک جریان دو سویی در شهرستان بافق نسبت به گردشگری وجود دارد. از یک سمت مسئولین علاقه به گردشگری دارند و دوست دارند؛ که گردشگر در شهرستان حضور یابد و گردشگری رونق داشته باشد و از یک سوء هم یک عده دوست ندارند؛ که این اتفاق بیفتد.

گردشگری تنها نقطه عطفی بود؛ که می شد به آن بها داد
وی بیان کرد: برای اقتصاد شهرستان بافق صنعت دیگری به نام گردشگری الزام است و شهرستان بافق فقط شهر معدنی است و نتوانسته در قالب های دیگری جزء صنعت حضور داشته باشد و در حال حاضر گردشگری تنها نقطه عطفی بود؛ که می شد به آن بها داد، در شهر بافق ظرفیتش وجود داشت؛ اما متاسفانه زور افرادی که نمی خواستند گردشگری رونق گیرد، بیشتر بود.
وی در ادامه عنوان کرد: در سال ۱۳۹۵، ۱۳۹۷،۱۳۹۶ بومگردی نمونه استان شدم و خوشبختانه با بهترین مجموعه گردشگری بین المللی گردشگری “مارکوپولو” قرار داد منعقد شد و رتبه چهارم را در کشور کسب نمودم.

پرترددترین جاده گردشگری جاده یزد به بافق شناخته شد
حسینی افزود: گردشگری دوران خوبی را سپری می کرد و مجموعه شهرداری نیز فعالیت های خود را به خوبی اجرا می کرد و مجموعه های قلعه باقرآباد و بومگردی های صادق آباد نیز در این عرصه ورود کردند و مجموعه های این عرصه فعال و پویا پیش می رفتند و یکی از بهترین دستاوردها این بود که در سال ۱۳۹۷ پرترددترین جاده گردشگری جاده یزد به بافق شناخته شد.

در سال ۱۳۹۸ برخورد بسیار شدیدی اتفاق افتاد
وی با بیان این مطلب که با جدیت برنامه های خوبی در مجموعه کویری برگزار می شد؛ گفت: گروه های بین المللی که سنت های اقوام ایرانی را به نمایش می گذاشتند را دعوت می نموده ؛که خیلی با استقبال مردم روبه رو بود؛ اما این موضوع به مزاج عده ای خوش نیامد و در سال ۱۳۹۸ برخورد بسیار شدیدی اتفاق افتاد؛ که باعث شد؛ گردشگری بافق از نقطه ای که قرار داشت؛ سقوط کند.

تبلیغات و تجاری سازی هایی که صورت گرفته بود در سال ۱۳۹۸ نابود شد
وی افزود: اخبار منفی که برای این جریان منتشر می شد؛ همه به ضرر گردشگری بود و تبلیغات و تجاری سازی هایی که صورت گرفته بود در سال ۱۳۹۸ نابود شد و در بازه زمانی دو ماه بدون اخطار و دلیل، تمام مجموعه تعطیل شد.

مصوبه در شأن شهرستان نبود
وی افزود: فرمانداری مصوبه ای را اجرایی نمود؛ که واقعاً در شان شهرستان نبود، در آن زمان عنوان شد: در روز شهادت “امیر کبیر” نباید مسافر بپذیرید و در تعطیلات رسمی مانع پذیرش مسافر می شدند و در ایام غیر تعطیل نیز مسافری نبود.

استاندار دستور لغو مصوبه را اعلام کرد
وی با بیان این مطلب که این قانون در هیچ کجا وجود ندارد؛گفت: این مصوبه، ویژه شهرستان بافق بود و فرمانداری مصوب نمود؛ وقتی موضوع را به نظر استاندار رساندم؛ مخالفت خود را با این مصوبه اعلام نمود و دستور لغو مصوبه را اعلام کرده و بیان نمودند؛ که قابل اجرا نخواهد بود.

کمر گردشگری بافق شکست
وی گفت: عده ای از آب گل آلود ماهی گرفتند و کمر گردشگری بافق شکست و با ورود طوفان کرونا بوم گردی ها، رو به نابودی رفتند و ما نیز جزء آن ها بودیم .

در چهار مرتبه مجموعه را به آتش کشیدند
وی گفت: فعالیت های بومگردی شن و شادن زیاد بود و به همین دلیل بیشتر در تیررأس مخالفت ها قرار داشت و علاوه بر سرقت ها و تخریب ها در چهار مرتبه مجموعه را به آتش کشیدند و در سال ۱۴۰۱ آخرین باری که مجموعه به آتش کشیده شد درفضای مجازی به صورت زنده اعلام کردم که دیگر من در این مجموعه هیچ ندارم؛ تمام جوانی و انرژی من و چند میلیارد تومان تباه شد ؛که استاندار ویدیو را دیده بود و پیگیر مسئله شد. استانداری عنوان نمود؛ که باید این مجموعه را فعال کنید و من حمایت می کنم و با پیگیری وی زمینی که بعد از ده سال نتوانسته بودم مجوز بگیرم، مشکلش حل شد و مجموعه فعالیت ها خود را از سر گرفت.

مجموعه زیرساخت های آب، برق و گاز ندارد
وی اظهار کرد: بعد از چندین سال هنوز هیچ زیرساختی مجموعه شن و شادن ندارد؛ جاده آسفالت شده است؛ اما بدون کیفیت و این جاده محل تردد افرادی است؛ که خارج از مجموعه از فضای ریگ ها استفاده می کنند و فایده ای برای مجموعه ندارند و متأسفانه مجموعه زیرساخت های آب، برق و گاز را ندارد و با هزینه های گزافی، از جمله گازو ئیل لیتری ۷ هزار تومان و موتور برقی که مرتب در این هوای داغ تخریب می شود و اصطحکاک بالایی دارد و اب تانکری که هفته ای سه میلیون خرید می کنیم باید بپردازم و یک هزینه ای بالغ بر ۶۰تا ۷۰ میلیون تومان فقط برای بقا هزینه می کنم و متأسفانه به دلایلی برخی از مسافران جذب شده را از دست دادم.

هزینه مضاعفی برایشان در بر داشت از آن سر باز زدند
وی گفت: باید برنامه ریزی می کردم و رویدادمحور فعالیت نمایم و از سازمان ها درخواست نمودم که مراسم ها و برنامه هایشان مثلا روز دختر،روز وحشی بافقی، روز ورزش زور خانه ای، روز معلم ، روز مادر و … را در مجموعه ی شن و شادن برگزار نمایند تا این فضا بلا استفاده نماند؛ اما متأسفانه همه فضا دارند و چون هزینه مضاعفی برایشان در برداشت از آن سر باز زدند.

در سایه نشسته ام که انشاا… یک روز خوب پیش بیاید
وی در ادامه یزرگترین مشکلی که بوم گردی ها با آن روبه رو هستند را وجود برنامه های شاد و متنوع و رایگانی دانست که در سطح شهرستان برگزار می شود و بیان کرد: مردم زمان فراغت و روزهای تعطیل و عید خود را در فضاهایی که رایگان خدمات می دهند می گذرانند و من بلیط ۶۰ هزارتومانی خود را نمی توانم به فروش برسانم و من فعلا بدون یک ریال درآمد و با ۷۰ میلیون تومان هزینه در یک ماه در سایه نشسته ام که ان شاا… یک روز خوب پیش بیاید.

با من تماس گرفته شد؛ که نباید موسیقی زنده و برنامه داشته باشید
وی گفت: در یک سال اخیر بومگردی جان دوباره گرفت و و آماده پذیرایی شد و برای چهارشنبه سوری سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی شد؛ که مراسمی برگزار نماید و از آنجایی که هزینه زیادی داشت از پس هزینه ها بر نیامده و چون به مردم قول داده بودم، خواستم که به من زمانی بدهند؛ که اول فروردین مجموعه، فعالیت خود را شروع نماید، بنابراین “شومن” از پایتخت و خواننده و موسیقی از شهرستان دعوت نمودم و چند برنامه جانبی دیگر را در کنار آن گنجاندم و برای دریافت مجوز یک هفته زودتر به اداره ارشاد و اماکن مراجعه کردم و مجوز دریافت نمودم که به شلوغی، آخر سال برخورد نکنم. قرار بود کمپ شهید برزگری هم روز سه شنبه جشن چهارشنبه سوری بگیرد، من برای احترام به همکارم و اینکه تداخل با هم نداشته باشد و دو روز مردم بتوانند شادی کنند این جشن را به چهارشنبه موکول کردم و دوشنبه با من تماس گرفته شد؛ که نباید موسیقی زنده و برنامه داشته باشید، چرا که ماه رمضان است .

اگر برنامه اجرا شود؛ مجموعه را تعطیل خواهیم نمود
وی عنوان کرد: مراسم بدون موسیقی نمی شد برگزار نمود و شومن از تهران می آمد، ولی تا موسیقی نباشد نمی شد که مراسم اجرا کرد و به من گفته شد که اگر برنامه اجرا شود؛ مجموعه را تعطیل خواهیم نمود و تا پایان ماه رمضان نیز رفع مشکل نخواهد شد و من خیلی پیگیری کردم و می گفتند که شما مجوز اماکن ندارید، در صورتی که یک هفته قبل دریافت کرده بودم ؛ اما هیچ کدام برایشان دلیل کافی نبود و تماس گرفتند که موسیقی را باید حذف کنید، درآن زمان بلیط ها را به فروش رسانده بودم و نمی توانستم که مراسم را ناقص برگزار نمایم و این موضوع برای مجموعه خیلی بد تمام می شد، بنابراین این مراسم را لغو کردم و خسارت هم بابت لغو کردن به شومن پرداخت نمودم و برنامه اجرا نشد.

با ماشین سنگین و سواری جاده را بستم
وی افزود: برای جشن روز دختر از مسئولین درخواست نیرو کردم و شرایط حساسی بود؛ ولی یک ماشین هم ندادند و من خودم با ماشین سنگین و سواری جاده را بستم .

هر سال فکر می کنم بی پناه تر می‌شوم
وی با بغض بیان کرد: در این شهرستان من هر سال فکر می کنم بی پناه تر می شوم و هر بار بیشتر ثابت شده است و این بار رسانه ای کردم تا ببینند اگر من کاری انجام نمی دهم واقعا نمی گذارند. اگر می گذاشتند فعالیت کنم شاید الان در ایران رتبه یک را کسب می کردم ؛ ولی هر روز یک مشکل یک باز دارنده ای یک درد سری مرا به عقب تر می کشاند و من را نسبت به اهدافم بی حوصله تر می کند.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

گرما در یزد جهنمی شد

اداره کل هواشناسی یزد اعلام کرد که دمای