مغازه داری که بخاطر سلامت مردم سیگار نمی فروشد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، حرفه خواروبار‌فروشی، از جمله شغل‌هایی است که در هر محله‌ای به راحتی پیدا می‌شود؛ اما خواروبار‌فروشی «مهدی خاتمی» در خیابان چهارده معصوم(ع) فرعی یک با بقیه فرق دارد. مهم‌ترین ویژگی این خواروبار فروشی این است که در آن سیگار فروخته نمی‌شود. چندین سال حضور او در این محله باعث شده تا اهالی محله با ویژگی های او آشنا باشند، اما به گفته وی روزانه ۳۰تا۵۰ مشتری؛ به منظور تهیه سیگار گذرشان به خواروبار فروشی خاتمی می افتد و پاسخ منفی دریافت می کنند. این نکته زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم بخش مهمی از درآمد یک خواروبار‌فروشی از فروش محصولات دخانی است.

با لبخندی بر لب پاسخ می دهد: «سیگار نداریم»
طبق عادت روزانه به منظور خرید به مغازه خاتمی مراجعه می نمایم، بعد از سلام و احوال پرسی با وی در لابه لای قفسه های مواد غذایی سرگرم خرید لوازم مورد نیاز خود می شوم. نوجوانی که نزدیک به ۱۵ سال سن داشت، به منظور تهیه سیگار داخل مغازه می شود و مهدی خاتمی با لبخندی که همیشه بر لب داشت پاسخ می دهد : «سیگار نداریم»، مشتری درحالی‌که نگاه تعجب‌آمیزی به او می‌کند شانه‌اش را بالا انداخته و از مغازه خارج می شود. در این شماره از هفته نامه خبرنگار افق کویر به گفتگو با کاسب منصف و با اخلاق شهرستان بافق رفته که در ادامه خواهید خواند:

خدمت به مردم نهایت آرزوی من است
“مهدی خاتمی”۴۳ ساله گفت: در شرکت سنگ آهن مرکزی مشغول به فعالیت بوده و قریب به سه سال است که اقدام به بازگشایی خواروبار فروشی نموده ام. وی گفت: پدرم در کسوت فروشندگی فعالیت داشت و علاقه به فروشندگی از سنین کودکی در من نهادینه بود. ۶سال قبل ساندویچی داشتم و پس از آن تصمیم گرفتم، خواروبارفروشی تاسیس نموده تا بتوانم خدمتی به مردم شهرم داشته باشم.
وی در بیان ویژگی های یک کاسب خوب عنوان نمود: به نظر بنده یک کاسب خوب بایستی از اخلاق نیکو و انصاف برخوردار بوده و برخورد مناسبی با مشتری داشته و آنچه مشتری خواهان آن است به نحو مطلوب برآورده سازد.

کسب روزی حلال عبادت است
وقتی می‌خواهیم از سختی‌های کارش برایمان بگوید. با لبخندی بر لب می‌گوید: «کاسبی که برای کسب روزی در راه‌حلال قدم برمی‌دارد، این کارش نوعی عبادت است ». اشتغال در معدن و در کنار آن خواروبارفروشی، سختی کارم را دو چندان نموده است. تامین اجناس مغازه، چگونگی عملکرد شاگرد و مسائلی از این قبیل به مشغله ذهنی و فکری ام اضافه نموده است.
وی در پاسخ به این سوال که برخورد مشتری با شما زمانی که می گویید سیگار نداریم چگونه است؟گفت: برخورد همه مشتریان به یک شکل نمی باشد، بعضی از مشتریان درخواست می کنند که در مغازه ام سیگار بفروشم و بعضی از مشتریان از این اقدام اعلام رضایت مندی می کنند. بنده در آغاز کار، دو ماهی دخانیات در کنار اجناس دیگر می فروختم؛ اما دلم به فروش سیگار در مغازه ام راضی نبود و ان را از فهرست اجناس خود خارج نمودم؛ شاید با این کار سود حاصل از فروشم کمتر شد؛ اما سلامت همشهریانم را به سود بیشتر ترجیح می دهم.

به کودکان و نوجوانان سیگار نفروشید
خواروبار فروش محله چهارده معصوم(ع) به سلامتی مشتریانش اهمیت بسیاری می‌دهد. او می‌گوید: آن دسته از کاسبانی که اجناس خوراکی می‌فروشند در قبال سلامتی مشتریانشان مسئول هستند، پس اگر دیدند جنسی در مغازه‌شان برای سلامتی مشتری ضرر دارد سعی کنند از فروش آن منصرف شوند، هر چند اگر خودشان ضرر کنند. به همکاران خود توصیه می نمایم تا جایی که برایشان امکان پذیر است به کودکان و جوانان زیر ۱۸ سال سیگار نفروشند.

مسئولین نظارت بیشتری بر کیفیت و قیمت اجناس داشته باشند
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون هیچ گاه وسوسه شده اید که در مغازه سیگار بفروشید پاسخ داد: فروش دخانیات، درآمد و سود خوبی دارد و در کنار فروش سیگار می توانم اجناس دیگر را نیز به فروش برسانم و به سود بیشتری دست یابم، حتی بارها مشتریانم درخواست نموده اند که در مغازه ام سیگار بفروشم؛ ولی با همه این تفاسیر، حاضر به فروش سیگار نیستم.
خاتمی در پایان از مسئولین درخواست نمود بر کیفیت و قیمت اجناس نظارت بیشتری داشته و از شهرداری تقاضا دارم به فضای سبز جلوی مغازه ها رسیدگی بهتری داشته باشد.

حکیمه السادات میرمحمدی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نوابغ تنیس روی میز استان یزد معرفی شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل