هنرمندان بسیاری فعالیت هنری خود را از مسجد آغاز نمودند

به گزارش هفته نامه افق کویر، پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه های مسجد به میزبانی شهرستان بافق برگزار شد. اگر بخواهیم به بیان سابقه ای از جشنواره تئاتر بچه های مسجد بپردازیم باید گفت: در دهه ۵۰، گروه‌های انقلابی و مذهبی که دغدغه دین داشتند و خیلی از آن‌ها در جریان انقلاب بودند، جنبشی تحت عنوان هنر در مسجد را شروع کردند که فقط به تئاتر ختم نمی‌شد و هنر‌های تجسمی، شعر، نمایش و… را هم در بر داشت. بچه‌های حزب‌اللهی دور هم جمع شدند و در مسجد جوادالائمه (ع) تهران پایه کار‌های هنری را گذاشتند که به مساجد دیگر هم تسری پیدا کرد تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید و حوزه هنری تشکیل شد و بچه‌هایی که در مسجد‌ها کار می‌کردند جذب حوزه هنری شدند و واحد‌های هنری را تشکیل دادند که به عنوان پایگاه هنر انقلاب در حوزه هنر و اندیشه اسلامی شروع به فعالیت کردند.
پس از انقلاب تشکیلاتی برای هنرمندان انقلابی تحت عنوان حوزه هنر و اندیشه ایجاد شده بود که بچه‌های مسجد می‌توانستند کار کنند و با آزمون و خطا وارد جریان حرفه‌ای بشوند، اما کم کم جریان بچه‌های مسجد زیرسایه حرفه‌ای‌گری فراموش شدند تا سال ۷۳ دوباره جریان بچه‌های مسجد در هنر و ادبیات شروع شد و مسئولان حوزه هنر به این نتیجه رسیدند، هنرمندانی که جذب هنر شدند، بچه‌های مسجد بودند و امروز این عرصه خالی است و کسی نیست که با تفکر و دیدگاه مسجدی تقویت بشود. برای همین حوزه ادبیات و تئاتر را به راه انداختند و خیلی خوب هم این جریان پیش می‌رفت. طی ۱۲ دوره جشنواره بچه‌های مسجد به رشد خوبی رسیده بود و همه تئاتر ایران پذیرفته بودند که این جریان نوظهور جای خود را در تئاتر کشور باز کند و هنرمندان طراز اول مانند “علی نصیریان” و “امین تارخ” داور جشنواره می‌شدند؛ اما با تغییر مدیریت حوزه هنری و سپس مدیر وقت هنر‌های نمایشی این جریان متوقف شد. سال ها طول کشید تا جریان متوقف شده باز به تکاپو افتاد. در این شماره از هفته نامه خبرنگار ما به گفتگو با “نوید حاجی عبداللهی” ، نوجوان هنرمند شهرستان بافق که در جشنواره تئاتر بچه های مسجد به عنوان بازیگر برگزیده مرد شناخته شد، پرداخته است که در ادامه خواهید خواند:

افق کویر: لطفاً خودتان را کامل معرفی بفرمایید؟
نوید حاجی عبداللهی هستم، در شهریور ماه سال۱۳۹۱، در خانواده ای فرهنگی متولد شدم. پدرم کارمند حراست آموزش و پرورش و مادرم در کسوت دبیر شیمی فعالیت داشتند. بنده فرزند سوم خانواده بوده و یک خواهر و برادر بزرگتر از خودم دارم .رشته ورزشی مورد علاقه ام، فوتبال و شطرنج بوده و در زمینه هنر به تئاتر و خواندن آهنگ و مداحی علاقه دارم.

افق کویر: چه عاملی باعث شد به تئاتر علاقمند شوید و علاقه به تئاتر از چه زمانی در شما شکل گرفت؟
علاقه‌ی من به تئاتر و بازیگری از جایی آغاز شد که متوجه شدم ، می توان از طریق نمایش و تئاتر با دیگران ارتباط برقرار نمود و افراد را تحت تاثیر خود قرار بدهم، بویژه از طریق نمایش طنز می توان زمینه سرگرمی و شادی مردم را فراهم نمود.
فعالیت خود در تئاتر را با شرکت در نمایش های کلاسی و گروه تئاتر مدرسه در پایه پنجم آغاز نمودم. نخستین تجربه‌ام در بازیگری، حضور در مسابقات فرهنگی هنری آموزش و پرورش و بازی در تئاتر «آش و سنگ» بود .

افق کویر: آیا خانواده با حضور شما در عرصه تئاتر مخالفتی نداشتند؟
خانواده ام شرط حضورم در فعالیت های هنری را جدیت و موفقیت در درس هایم قرار داده بودند تا لطمه ای به درسم وارد نشود. علاقه زیاد به تئاتر موجب شد تا در کنار تحصیل، به فعالیت در تئاتر نیز بپردازم و خانواده ام همواره مشوق و همراه من بودند .

افق کویر: در زمینه تئاتر بچه های مسجد توضیحاتی بفرمایید؟
تئاتر بچه های مسجد هر ساله در سراسر کشور و به منظور آشنایی نوجوانان با مسجد و استفاده از جایگاه مسجد برای ارائه هنر در فضای معنوی برگزار می شود. امسال نیز شهرستان بافق میزبان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه های مسجد بود.

افق کویر: در زمینه نقشی که در نمایش “حسن و سیب سرخ” ایفا نموده اید توضیحاتی بفرمایید؟
در نمایش حسن و سیب سرخ به نویسندگی علی صمصامی، در نقش معلمی سخت گیر ایفای نقش نمودم که تلاش می کرد تا به دانش آموزانش تلاش و پشتکار را بیاموزد.
موضوع نمایش طنزگونه و با نگاه به قصه حسن کچل و تنبلی هایش و تدبیر معلم و پدربزرگ برای ورود او به جامعه هست.
با تلاش‌های علی صمصامی، کارگردان اثر و تمرینات مستمر،گروه تئاتر مدرسه به عنوان منتخب شهرستان برگزیده شد، در ادامه دو اجرا در سالن پلاتو وحشی بافقی به روی پرده نمایش رفت و جای بسی خرسندی است که در جشنواره بچه های مسجد از بین ۱۴ اثر به عنوان اثر منتخب برگزیده شد و بنده به عنوان بازیگر برتر شناخته شدم

افق کویر: تاکنون چه مقام هایی در زمینه تئاتر کسب نموده اید؟
سال ۱۴۰۲ رتبه سوم شهرستان را در نمایش «آش و سنگ» کسب نمودم، در سال ۱۴۰۳ درنمایش نامه حسن و سیب سرخ به جایگاه دومی در شهرستان دست یافتم ؛ همچنین در جشنواره تئاتر بچه های مسجد به عنوان بازیگر برتر مرد انتخاب شدم.

افق کویر: علاقه با استعداد کدام یک در بازیگری تعیین کننده هستند؟
علاقه اهمیت بیشتری دارد، استعدادی که همراه علاقه و تلاش و کوشش نباشد باعث موفقیت نمی شود،استعداد در رسیدن به موفقیت و پیشرفت، سرعت بیشتری به آن می بخشد.

افق کویر: آینده هنری خود را چگونه می بینید؟
ترسیم شفافی از آینده هنری خود ندارم!

افق کویر:به نظر شما چه مشکلاتی در زمینه هنر تئاتر در شهرستان بافق وجود دارد؟
بنده تجربه زیادی در زمینه تئاتر ندارم، اما معتقدم در شهرستان بافق، توجه و علاقه مردم به جنگ های شادی و اجرای موسیقی و سرگرمی هایی این چنین بیشتر بوده و تئاتر کمتر مورد توجه عموم مردم هست.

افق کویر:یکی از شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات خود را عنوان کنید؟
یکی از تلخ ترین خاطراتی که یاد آوری آن همواره برایم آزار دهنده است، از دست دادن پدرم در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در اثر بیماری کرونا بود ، همچنین خاطره شیرین ازدواج خواهر و برادرهایم همواره در ذهنم ماندگار است.

حکیمه السادات میرمحمدی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

گرما در یزد جهنمی شد

اداره کل هواشناسی یزد اعلام کرد که دمای