کوه بافق نگران است

باور داریم اکثر انسانهابه گونه ذاتی عاشق طبیعت هستند، از طبیعت لذت می برند و آرامش می گیرند. به دلیل کم توجهی رسانه های گوناگون در ایران، تعداد زیادی از مردم ما کوچکترین اطلاعی از وضعیت جنگلها،گونه های گیاهی و جانوری،تالابها، رودخانه ها و غیره ندارند. کودکان ایرانی؛ حتی سرفصلهایی پیرامون حفاظت از محیط زیست را ندارند! در رادیو و تلویزیون؛ برنامه ها و مجموعه های خاص در این زمینه کمتر تولید می شود! کیوسک های مطبوعاتی مملو از مجلات و روزنامه های ورزشی، سینمایی، ماشین، خانوادگی و…است؛ اما نشریات تخصصی زیست محیطی کمتر دیده می شود. هفته نامه افق کویر به مناسبت۱۵ خرداد و روز جهانی محیط زیست به سراغ تعدادی از فعالان محیط زیست بافق رفته و گفتگویی با آنها، انجام داده است.
«علیرضارضایی» کارمند مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران گفت: حدود هشت سال است که بصورت داوطلبانه و با اراده، حفاظت از محیط زیست شهرستان را بر عهده دارم و با محیط بانان همکاری می کنم.
وی افزود: اولین آشناییم از یک کوهنوردی به همراه رییس اداره محیط زیست و محیط بان آغاز شد. در آن سفرکوهپیمایی بافعالیتهای محیط زیست و شغل شریف و بسیار دشوارتر «محیط بانی» آشناشدم.
وی تصریح کرد: محیط زیست متعلق به یک گروه یا افرادخاصی نیست حفظ و حراست از محیط زیست یک وظیفه عمومی و همگانی است و چه خوب است که حفاظت از محیط زیست را از خودمان آغاز کنیم، حتی با جمع آوری زباله های تولیدی خودمان. طبیعت یک نعمت خدادادی است که انسان با تماشای آن احساس آرامش می کند و گاهی با دیدن حیات وحش از نزدیک باعث پی بردن به قدرت آفریدگار می شود. شهرستان بافق با داشتن منطقه حفاظت شده «کوه بافق» یکی از مهمترین زیستگاه پلنگ ایرانی را دارا می باشد و با داشتن منطقه شکار ممنوع آریز زیستگاه یوزپلنگ ایرانی عنوان بهشت گربه سانان را یدک می کشد.
رضایی گفت: چندسال پیش که به اتفاق چندنفر از همیاران در طرح سرشماری پلنگ ایرانی شرکت نمودم و یکی از مهمترین خاطرات زندگیم رقم خورد و آن هم تماشایی پلنگ ایرانی از نزدیک بود.
وی در ادامه از دوست داران طبیعت خواست هنگام بازدید از محیط زیست از مسیرهای مشخص حرکت کنند، از ریختن زباله در طبیعت خوداری کنند؛ در صورت تمایل برای تماشای مناطق حفاظت شده، حتماً با اداره محیط زیست هماهنگ نمایند، هرگونه اتفاق مشکوک را به اداره محیط زیست گزارش نمایند، محیط بانان سخت کوش پاسداران حفاظت از محیط زیست هستند با آنان همکاری کنیم، تنها چیزی که در طبیعت جا می گذاریم ردپایمان باشد و تنها چیزی که از آن برمی داریم عکسهای یادگاری باشد.
«علیرضانارگانی» یکی دیگر از فعالان محیط زیست با ۴۶ سال سن کارگر شرکت سنگ آهن مرکزی است و حدود۳ سال است که با محیط زیست همکاری دارد.

وی افزود: شخصاً شاهد کارهای صورت گرفته توسط اداره محیط زیست بودم. وی تصریح کرد: دربحث سرشماری گونه های زیستی، چشمه ها و آبشخورها به همراه چند نفر از دوستان با محیط زیست همکاری می نماییم.
نارگانی اظهار داشت: در حال حاضر نیرو بسیار کم است و در کل این اداره ۵ نیرو رسمی بیشتر ندارد و مابصورت افتخاری در کارهای جانبی کمک کار آنها می باشیم. امکانات بافق بسیار کم است.
وی ادامه داد: اداره محیط زیست در بحث پوشش جانوری کاری کرده است تا شکارچیان به شکار نروند و با این کار ما شاهد زیاد شدن نسل پلنگ ها بوده ایم؛ چراکه آنها را با توله هایشان چندین بار مشاهده نموده ایم و حتی حیوانات دیگر….
وی با بیان اینکه اداره محیط زیست با کمبود نیرو روبرو است، افزود: در تابستان برای حیوانات آبشخور درست می شود، آذوقه در بیابان قرار می گیرد و بیشتر این کارها با هزینه شخصی خودمان انجام می شود.
این فعال محیط زیست با اشاره به آسیبهایی که توسط افراد به محیط زیست وارد می شود ابراز داشت: تنها چیزی که برای تخریب کنندگان محیط زیست اهمیت ندارد محیط زیست است؛ البته شعار داده می شود، ولی در عمل انجام نشده و در این زمینه سرمایه گذاری و تلاشی صورت نگرفته است، حتی بارها شاهد شکسته شدن درختان و چشمه ها بودیم سال گذشته «ته چشمه ای» را شکسته بودند که اصلاً آب جمع نشده بود و آن را بازسازی کردیم.
وی در پایان درخصوص تشکیل انجمن محیط زیست به همراه جوانان علاقمند به محیط زیست گفت: پیشنهاد آن را به محیط زیست داده ایم تا در این خصوص اقدامات لازم انجام بگیرد.
«هادی کوشکی زاده»، یکی دیگر از
محیط بانان افتخاری دارای ۳۲ سال سن و کارمند راه آهن است.
وی تعمیرات و تأسیسات،گشت زنی و کار گذاشتن آبشخورها و باسازی آنها، کارگذاشتن تلمبه بادی، سرراه قرار دادن پمپ برای آبشخورها از جمله فعالیتهای انجام شده توسط محیط بانان افتخاری بیان کرد و افزود: در این راه با مشکلاتی، چون کمبود نیرو، نبود وسیله ایاب و ذهاب مواجه هستیم و بیشتر مواقع از وسایل نقلیه خودمان استفاده می کنیم.
کوشکی زاده با اشاره به این موضوع که سال گذشته تعداد حیوانات بیشتر از امسال بوده و علت آن کم آبی می باشد تصریح کرد: حیوانات این منطقه کل و بز، جبیر گونه ای از آهو ها، آهو، خرگوش، هوبره، کبک، سیاه گوش و کفتار می باشد.
وی خطاب به مسئولین گفت: به فکر محیط زیست هم باشید با این خشکسالی، کم آبی ها، نیروی کم، حداقل کمبود وسیله ایاب و ذهاب را تأمین نمایند.

 

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام