تبهکاران اینترنتی

“فیشینگ” راهی است که تبهکاران، اطلاعاتی نظیر کلمه کاربری، رمز عبور، شماره ۱۶ رقمی عابر بانک، رمز دوم و CVV2 را از طریق ابزارهای الکترونیکی ارتباطات به سرقت می برند. شبکه های اجتماعی، سایت های خارجی و درگاه های پرداخت آنلاین نمونه ای از ابزار های الکترونیکی ارتباطات می باشند.
فیشینگ یکی از پرکاربردترین روشهای کلاهبرداری درفضای مجازی است.این روش مبتنی بر جلب اعتماد قربانی و ترغیب وی به ارائه اطلاعات محرنامه خود می باشد.
کلاهبرداری فیشینگ از طریق ایمیل ها و پیامها صورت می پذیرد و قربانیان به صورت مستقیم اطلاعات حساس و محرمانه خود را در وب سایت های جعلی که در ظاهر کاملا شبیه وب سایت های سالم و قانونی می باشد وارد می نمایند. حقه ی فیشینگ یکی از تکنیک های مهندسی اجتماعی برای فریب کاربران می باشد که علی‌القاعده از ضعف امنیتی یک وب سایت برای انجام عملیات مجرمانه خود استفاده می کنند.

نمونه ای ازکلاهبرداری در فضای مجازی که واقعیت دارد

به گزارش هفته نامه افق کویربنا به توطئه هایی که افراد سودجو در فضای مجازی انجام میدهند گفتگویی کوتاه در این زمینه با یکی از کسانی که مورد طعمه این تبهکاران قرار گرفت، انجام دادکه خوشبختانه با هوشیاری دست آنان رو شد.وی در این باره گفت: حدود ساعت۵ عصربود که شماره ی ناشناسی بامن تماس گرفت وبعد از سلام واحوالپرسی گرم خود را به عنوان کارمند و مامور صدا وسیمای تهران معرفی کرد وبا ادب و احترام و چرب زبانی که به مناسبت هفته ی ارتباطات ، شما برنده ی جایزه ی هزینه ی سفر به کربلا شده اید؟ ولی به من پیشنهاد داد که مبلغ ۵میلیون تومان وجه نقد به شماره حساب من واریزمی شود وپس از پرسیدن اطلاعات شخصی ازمن خواست که حساب بانکی خود رابگویم وی افزود: او به گونه ای با من صحبت کرد که اعتماد مرا به خود جلب کرد.وبه من گفت :که لازم نیست رمز حساب ویا شماره ی کارت را به من بدهیدبرای واریز کردن مبلغ به حسابم باید حواله ای صادر شود.وشما باید به نزدیکترین عابر بانک محل خود مراجعه کنید.و از من پرسید فاصله ی شما با عابر بانک چقدر است ،که من گفتم :حدود۱۰ دقیقه می باشد.او گفت: پس ده دقیقه ی دیگر تماس میگیرم ،در این فاصله ای که من به عابربانک اهنشهر مراجعه کردم ازشانس و اقبال خودم کارمند ان بانک آهنشهردر شیفت اضافه کار حضور داشتند.ومن که مشکوک به این ماجرا شدم ،به یکی ازکارمندان بانک که حضور داشت موضوع را درمیان گذاشتم که وی با هوشیاری کامل وبررسی شماره طرف مقابل به من گفت: موقع تماس گوشی رابه من بدهید و هنگامی که فرد ناشناس تماس گرفت،من بلا فاصله گوشی را به کارمند بانک دادم وی با زیرکی و آگاهی کامل از این که شماره کارت راداده بودم،آگاه شدن که فرد نا شناس از طریق اینترنت می خواسته برای من همراه بانک درست کند.کارمند بانک متوجه اعمال این تبهکار شدو دست فرد را رو کرد.وآن فرد هنگامی که فهمید طرف مقابلش آگاه شده شروع به فحاشی کرد ومن بسیار خوشحال شدم و خوش شانس بودم که پرسنل و کارمندان بانک درآن لحظه حضور داشتند وبه من کمک کردند.واین که امیدوارم نیروی انتظامی با پشتکار و همت خود این افراد را دستگیر کند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در