قلم یک قاضی از یک شمشیر برنده‌تر است

به گزارش هفته نامه افق کویر، محمد سجاد اعتباری رئیس دادگستری شهرستان بافق و چمران بهارلوئی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بافق در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان گفت: در دستگاه قضایی یک دادگاه و یک دادسرا داریم و تفاوت آن در این است که جایی که جرم انجام می شود در دادسرا توسط شخص شکایت و هر جا خارج از جرم باشد در دادگاه حقوقی انجام می‌شود؛بعضی از پرونده‌ها نیز برای صلح و سازش به شورای حل اختلاف ارسال می‌شود.
وی در ادامه افزود: در خصوص خانواده زندانیان و کمک به آن‌ها نیز انجمنی به نام انجمن حمایت از زندانیان تأسیس و یک سری خدمات به خانواده آن‌ها ارائه و مبالغی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
اعتباری در خصوص دفتر خدمات قضایی تصریح کرد: محیط دادگاه‌ها با توجه به حجم پرونده‌ها و شلوغی‌هایی که دارد مردم برای پیگیری پرونده‌های خود نیاز به یک محیطی با آرامش بیشتر داشتند که در این راستا دفتر خدمات قضایی را در تمام شهرستان‌ها راه‌اندازی تا مردم بتوانند پیگیر پرونده‌های خود باشند و حتی در این دفاتر مشاوره هم به مردم می‌دهند.
رئیس دادگستری بافق به انتظار از رسانه‌ها اشاره و بیان داشت: بیشترین موضوعی که در رسانه‌ها وجود دارد، در خصوص مفاسد اقتصادی و مسائل این حوزه است و کمتر می‌بینیم که مشکلات اساسی شهر را بیان کنند و به مقامات بالا انعکاس دهند. رسانه‌ها باید فرهنگ‌سازی کنند که فرزندان این شهرستان نیازهای خودشان را تأمین و نگاه به بیرون نداشته باشند.
این مقام مسئول در ادامه به مبحث زمین‌خواری اشاره و بیان داشت: نزدیک به هزار هکتار زمین طی دو سال اخیر برگ تشخیص در خصوص آن تکمیل و از زمین‌خواری جلوگیری شده و اکثراً در خارج از شهرستان بوده و نزدیک به ۳۰۰ هکتار هم رفع تصرف بدون اینکه پرونده قضایی تشکیل شود با کمک اداره منابع طبیعی و کمیسیون حفظ حقوق بین‌الملل رفع تصرف‌شده است.
اعتباری به استفاده از ظرفیت بسیج درگشت‌ها و کاهش سرقت‌ها هم اشاره و افزود: با همکاری بسیج گشت‌های مشترکی در روستاها انجام می‌شود و این کمک باعث کاهش سرقت احشام و منازل شده است. پیگیری اینکه کجا سرقت اتفاق افتاده خیلی سخت است ولی در چند روستا و میدان‌ها دوربین‌هایی نصب که باعث کاهش سرقت‌ها شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که دلایل طولانی شدن سیر پرونده‌ها چیست؟ گفت: قلم یک قاضی از یک شمشیر برنده‌تر است، چون یک پرونده نیاز به رسیدگی جامع و کامل دارد و عمده شکایتی که مردم از دادگستری دارند این است که آن‌ها اعتماد به افرادی می‌کنند و حق آن‌ها تضییع می‌شود و می‌خواهند از طریق قانون اقدام کنند

و روند طولانی شدن پرونده به خاطر دقت بیشتر در آن و رسیدن حق به حق‌دار است و سیر رسیدگی به پرونده زمان خاص و حداقل و حداکثر ندارد.
اعتباری ادامه داد: روند طولانی شدن یک پرونده به خاطر کوتاهی دادگستری نیست. سفارش خصوصی از جانب مسئولین برای پرونده‌ای نداشته و نداریم.
رئیس دادگستری بافق اظهار داشت: اگر متهمی دستگیر و پس‌ازآن تبرئه شود طبق قانون کسانی که بازداشت و بعد تبرئه می‌شوند خسارت به آن‌ها پرداخت می‌شود. در این خصوص یک مورد در شهرستان بود.
رئیس دادگستری بافق در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد که بخشی از هزینه ساختمان دادگستری را سنگ‌آهن پرداخت کرده بیان داشت: این موضوع صحت ندارد و ساختمان بودجه خاص خود را دارد و از مرکز تأمین اعتبارشده است.
وی پیرامون تعدد پاتوق ها در شهرستان گفت: در خصوص پاتوق‌ها باید تمام ارگان‌ها فرهنگ‌سازی کنند.

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام