گردشگرانی که به بافق نمی رسند!

از دید سازمان ملل، جهانگرد یا گردشگر کسی است که کشوری غیر از کشور محل اقامت خود را مورد بازدید قرار دهد، مشروط بر این¬که، این بازدید به منظور احراز هیچ¬گونه شغل و کسبی نباشد و حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر سه ماه در کشور میزبان توقف نماید. از آنجا که هتل داری یکی از شاخه های گردشگردی و جهانگردی محسوب می شود، به مناسبت ۵ مهرماه روز جهانی جهانگردی، خبرنگار هفته نامه افق کویر به سراغ یکی از هتل داران بافقی رفته تا نظر وی را در این باره جویا شود.
افق کویر: لطفا خودتان را معرفی نمایید؟
«علمدار قانعی» مدیر و صاحب هتل علمدار در بافق می باشم.
افق کویر: به عنوان هتل دار،چند سال در این شغل فعالیت می کنید؟
من از ۱۲ سالگی در رستوران های پدر به همراه برادرانم فعالیت داشتم. از سال ۹۰ هتل علمدار را راه اندازی نموده و تقریبا ۸ سال است که در امر هتل داری فعالیت می کنم. این هتل شامل رستوران، غذاهای بیرون بر، تالارهای عروسی و اتاق های بی نظیر با تجهیزات کامل که این هتل بی نظیر ترین هتل در استان یزد و در کشور شناخته شده است.
افق کویر: از کجا متوجه شدید که هتل شما بی نظیرترین هتل در استان است؟
هر یک از مسئولین که به اینجا آمدند و هتل ما را از نزدیک مشاهده کردند، گفتند کمتر هتل دیده ا که در هر یک از اتاق های آن، تجهیزاتی مدرنی مانند سونا، جکوزی،پرده های برقی هوشمند و… باشد. این هتل به عنوان هتل ۳ ستاره «تاپ» شناخته شده است.
افق کویر:شما به عنوان مدیر هتل تا چه اندازه در جذب گردشگر موفق بوده اید؟
دولت به فکر حل مشکلات هتل نیست
سال های اول هتل داری خوب بود؛ ولی الا ن، دوسالی است با وضعیت تحریم ها، وضعیت بد اقتصادی کشور، واقعاً اذیت شدم .در اینجا ۷۰ نفر، نیرو کار می کنند که ۴۰ نفر آنها ساعتی و ۳۰ نفر به صورت دائم مشغول به کار می باشند. من نمی توانم حقوق کارکنان را حتی از سود هتل پرداخت کنم و دولت به فکر این مشکلات نیست، حتی می خواستند آب ، برق و گاز هتل را به علت بدهی قطع نمایند که من رفتم صحبت کردم و فرمانداری نگذاشت تا این اتفاق بیفتد؛ چون مبلغی که برای قبض ها می آید؛ حتی تصور نمی کردم ،جمعا ۲۰ میلیون بشود!
افق کویر: آیا محاسبه آب ، برق و گاز تجاری است؟
خیر! صنعتی، چون هتل محل اقامت و مکان گردشگری حساب می شود .
گردشگرانی که به یزد می رسند، نمی گذارند به بافق بیایند

افق کویر:در حال حاضر سالیانه چه تعداد گردشگر به بافق می آیند و در هتل شما اسکان می یابند؟
تا جایی که من اطلاع دارم، گردشگران هنگامی که به استان یزد می رسند، نمی گذارند به بافق بیایند. گردشگران به خاطر هزینه های کمتر در همان هتل های یزد اسکان می یابند و به کویر های کوچکی که در یزد وجود دارد که حتی مشابه کویر های بافق هم نیست می روند و اطلاعیه که شهرداری بافق، هر سال جمعیت گردشگر را اعلام می کند، به نظرم درست نمی باشد. مثلا اگر بنده خودم سه بار در روز به یزد بروم و برگردم همه اینها را حساب می کنند و برای این که گردشگران به بافق بیاید؛ باید مسئولین با کمپ ها، هتل ها و خانه های بوم گردی همکاری نمایند و از طرفی مسئولین مرکز استان نیز پشتیبانی کنند. داره میراث فرهنگی بافق، نیز دفترچه های تهیه نماید که مکان های گردشگری بافق را در آن مشخص نماید. تا گردشگران بدانند بافق هم وجود دارد تا تعداد گردشگران بیشتر شود؛ ولی متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد و اقدامی نشده است!
افق کویر: آیا مشکل از مسئولین مرکز استان( یزد) می باشد که شهرستان بافق را به عنوان گردشگری حساب نمی کنند؟
مشکل هم از مسئولین استان یزد و هم از مسئولین بافق می باشد که پیگیری نمی‌کنند.

افق کویر:شاخصه یک هتل داری خوب چیست؟
در مرحله اول مدیریت خوب هتل، مرحله دوم برخورد درست پرسنل با گردشگران و مرحله آخر غذاهای خوب و امکانات به روز، شاخصه یک هتل داری خوب می باشد.
افق کویر: آیا اقدامی برای شناساندن هتل برای جهانگردها انجام دادید یا خیر؟
بله، در اکثر سایت ها، مجله ها، روزنامه های ایرانی و خارجی و در شبکه های تلویزیون ایران تبلیغات انجام شده است.
افق کویر:برای آینده هتل چه برنامه ای دارید؟
اگر وضع همین باشد هتل علمدارتعطیل خواهد شد
اگر وضع به همین صورت باشد تا چند ماه آینده هتل تعطیل خواهد شد، به فرمانداری نیز مراجعه کرده و گفتم قادر به پرداخت مبلغ زیاد بدهی قبوض نیستم؛ اما آنها حاضر نیستند که با من همکاری کنند!.
شخصا به فرماندار گفتم، اگر همکاری نکنید، هتل را تعطیل می کنم
افق کویر: آیا راهی برای تعطیلی هتل وجود دارد؟
من شخصا به فرماندار گفتم، اگر همکاری نکنید، مجبور می شوم هتل را تعطیل نمایم. این هفتاد نفر نیرو را به فرمانداری می فرستم تا کاری برایشان پیدا کنید. جالب اینکه از یک طرف می گویند چه هتل خوب و با امکاناتی و به عنوان کارآفرین نمونه مرا قبول دارند! از طرف دیگر هیچ همکاری نمی کنند. حداقل کاری باید انجام دهند باید قبض اب و برق و گاز هتل از جاهای دیگر ارزان تر باشد؛ ولی متأسفانه گران تر نیز حساب می کنند؛ در صورتی که من دارم خدمات به مردم می دهم، حداقل اگر می توانند نرخ قبوض را پایین بیاورند تا از تعطیلی هتل جلوگیری شود!
مشکل بعدی اداره دارایی است که کار ندارد، منفعت یا ضرر کرده ای! سر ماه مالیاتش را می خواهدنه و مسئله بعدی هم ارزش افزوده است که اداره دارایی بافق گفته ما ۹ درصد از مردم بگیریم. به همین خاطر مردم نمی آیند؛ مثلا اگر ده میلیون غذایی که سفارش می دهد؛ باید یک میلیون بیشتر بگیریم. در حالی که ارگان های دولتی مانند فرمانداری، ادارات و نهادها حتی سپاه می گویند که از ما ارزش افزوده نگیرید. هر چند که هتل داران پیگیر شدند تا از هتل های سه ستاره تاپ ارزش افزوده را حذف کنند؛ ولی حتما تاکید می کنم این مشکل قبض اب و برق و گاز پیگیری بشود؛ چون ماهیانه هزینه های جانبی بدون ارزش افزوده و بدون مالیات باحقوق کارکنان و قبض حدودا ۱۷۰ میلیون می شود .
افق کویر: آیا پرسنل هتل در حال حاضر با زبان خارجه آشنایی دارند؟
بله؛ دو نفر از پرسنل هتل کاملا مسلط به زبان خارجی هستند.
افق کویر:خاطره ای از هتل داری تان بگویید.
خاطره بد که ندارم؛ ولی تنها خاطره خوبی که می توانم بگویم؛ این است: به آرزوی قلبی ام که تأسیس هتل بود، رسیدم؛ در صورتی که با مخالفت های زیادی رو به رو شدم و مطمئنم با تأسیس هتل و این که هفتاد نفر را مشغول به کار هستند از تاسیس برخی چیزهای دیگر پاداش آن بیشتر است و خیر و برکتش را در زندگی شخصی ام دیدم و یکی از علت هایی که هتل را با وجود این مشکلات تعطیل نکردم به خاطر کارکنان آن بوده است!
افق کویر: آیا حقیقت دارد همه دارایی شما همین هتل است؟
بله؛ همین هتل است و سرمایه ی دیگر ندارم؛ حتی در خاونه ای زندگی می کنم که در آن به دنیا آمده ام.
افق کویر: خاطره خوبی از توریستها دارید؟
عکس و فیلم های آنها موجود هست و تنها حرفای خوب آنها خاطره شده است. توریستها از هتل رضایت کامل داشتند؛ حتی بعضی از آنها دوسال دیگر مستقر شدن در هتل را رزو کردند.
مسئولین با مردم همکاری کنند و با مردم راه بیایند
افق کویر:چه توقعی از مسئولین دارید؟
مسئولین با مردم همکاری کنند و با مردم راه بیایند؛ چون واقعا مردم ما آدمهای خوبی هستند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی