بازگشت به کشاورزی، سنگ آهنی وجود نخواهد داشت

به گزارش هفته نامه افق کویر، نشست تخصصی بررسی مشکلات باغداران شهرستان بافق با حضور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل نخیلات کشور و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان عصر روز چهارشنبه ۱۰مهرماه در سالن کنفرانس آهنشهر برگزار شد.
شوری آب و خاک مشکل اساسی کشاورزی در شهرستان بافق است
در ابتدا علی اکبر رحمتیان مدیریت جهادکشاورزی بافق با بیان این که شرایط آب و هوایی بافق مناسب کشت محصولاتی مثل خرما می باشد گفت: مشکل اساسی این شهرستان کویری، شوری آب و خاک است.
وی افزود: در شهرستان بافق ۱۷۰۰ هکتار از اراضی، زیر کشت نخیلات هست که پیش از ۱۰۰۰ هکتار سطح زیرکشت نخیلات بومی و غیر اصلاح شده می باشد که نیاز به اصلاح دارد.
مدیریت جهادکشاورزی بافق در ادامه به بیان برخی از مشکلات کشاورزان پرداخت و تصریح کرد: اختصاص تسهیلات سردخانه به کشاورزان براساس سطح زیرکشت نخیلات، مدنظر قرار دادن شرایط آب و هوایی و خاک منطقه درخصوص خاموشی چاههای کشاورزی و اختصاص یارانه خرید نهال اصلاح شده بخشی از خواسته های کشاورزان در زمینه نخیلات می باشد.
وی اظهارداشت: در ۲۵ سال گذشته چاه هایی به برخی از پسته کاران واگذار شده است که در حال حاضر منابع طبیعی برای طرح بیابان زدایی از کشاورزان ۹۸ میلیون تومان بهره مالکانه در خواست کرده است و پسته کاران برای پرداخت این مبلغ با مشکل روبرو شده اند.
تا ده سال دیگر سنگ آهنی وجود ندارد، توجه به بخش کشاورزی ضروری است
در ادامه مهندس زاده رحمانی، فرمادار بافق ضمن خوشامدگویی به مهمان ویژه این نشست عملکرد مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان را تحسین کرد و گفت: شهرستان بافق معروف به نخل، آفتاب و آهن است؛ از آنجایی که تا ده سال دیگر سنگ آهنی وجود ندارد؛ توجه به بخش کشاورزی بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد باغات شهرستان نیاز به اصلاح دارد افزود: اگر بانک عاملی که انتخاب می گردد سخت گیری آن کمتر شود می توان خرما را فرآوری کرد.
طرح فاضلاب شهری برای شهرهای کویری مناسب نیست
وی با بیان اینکه طرح فاضلاب شهری متأسفانه باعث فرونشست زمین می شود و برای شهرهای کویری مناسب نیست تصریح کرد: آبیاری باغات در شهرستانی چون بافق علاوه بر رفع تشنگی برای رفع شوری نیز می باشد و باید در زمینه خاموشی چاههای کشاورزی این نکته مد نظر قرار بگیرد.
همزمان با اجرای طرح اصلاحات نخیلات ذخایر ژنتیکی را نیز حفظ کنیم
وی پیرامون اجرای طرح اصلاح نخیلات اظهار داشت: اگر در شهرستان از ارقام اصلاح شده استفاده می شود باید ذخایر ژنتیکی را نیز حفظ کنیم؛ چراکه ارقامی که بومی شهرستان است حاصل آزمون و خطا گذشتگان می باشد.
در حال حاضر هر کس نخل بیشتری دارد ضرر بیشتری می کند
در ادامه محمدی مسئول کشاورزان خرما کار و پسته کار شهرستان گفت: طرح اصلاح نخیلات با همت مسئولین بعد از ۱۰ سال به بارنشست. در ابتدا بسیار خوشحال بودیم؛ چراکه طبق گفته مسئولین هر کس ۱۰ نفر نخل دارد خود کفا هست و آنکه صد نخل دارد سرمایه دار هست، ولی در حال حاضر هر کس نخل بیشتری دارد ضرر بیشتری می کند.
وی افزود: زمان برداشت محصول، اعضای خانواده تمام وقت خود را صرف برداشت و فروش محصول می کنند، ولی زمان حساب و کتاب نتیجه کار آنها چیزی جز ضرر نیست؛ محصولی که می تواند اشتغال و سودآوری داشته باشد برای ما فقط ضرر هست و دلیل آن نداشتن سردخانه در جنب باغ می باشد؛ اگر کشاورز به نسبت سطح زیرکشتی که دارد در باغ خود سردخانه ای داشته باشد مجبور نیست خرمای خود را چندین برابر کمتر از قیمت بازار بفروشد.
بیمه محصولات کشاورزان واقعی نیست و باید اصلاح شود
وی تصریح کرد: محصول نخلکاران صددرصد اقتصادی هست منتها کشاورز توان این را ندارد که از تسهیلات با نرخ ۱۵ درصد استفاده کند و اقدام به ساخت سردخانه نماید، باید سرمایه در گردش در اختیار کشاورز قرار گیرد تا محصولات خود را برای تأمین هزینه ها پیش فروش نکند.
محمدی ضمن بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزان واقعی نیست و باید اصلاح شود گفت: زمانی نخیلات و پسته را بیمه می کنند که فصل زمستان گذشته است؛ در حالیکه محصول کشاورز در بهار دچار سرما زدگی می شود.
وی افزود: مشکل دیگر تامین حداقل آب مورد نیاز برای خرما و پسته است. در این زمینه کمیته کارشناسی باید تشکیل شود و تصمیم اصولی گرفته شود .
کشاورزی پایدار تر از صنعت و معدن هست
وی با بیان اینکه خواسته دیگر کشاورزان آموزش کشاورز در خصوص کاشت، داشت، برداشت و فرآوری هست تصریح کرد: اگر این خواسته ها تحقق پیدا کند در کمتر از سه سال میزان تولید به سه برابر افزایش پیدا خواهد کرد و ۱۰۰۰ نفرمشغول به کار می شوند.
محمدی ادامه داد: اگر یک صدم توجهی که به صنعت می شود به کشاورز شود، عایدات آن به مردم بیشتر است؛ چراکه کشاورزی پایدار تر از صنعت و معدن هست. ان شاا… غم و اندوه کشاورز را به شادی تبدیل کنیم.
“طالبی” یکی از کشاورزانی که ۱۰۰ هکتار پسته دارد گفت: در ۲۰ کیلومتری جاده نوق به بافق باغی دارم، برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه کردم که به مشکل برخوردم و آن را رها کردم، سند هم نداریم؛ اگر شرایط منطقه ای را در نظر بگیرند تا سند بگیریم، بخشی از مشکلات رفع می شود. در زمینه ی مکانیزیسیوم؛ اگر یاری شود هم اشتغال زایی هست و هم درآمد زایی.
خواسته کشاورزان خواسته بزرگ و غیر قابل اجرایی نیست؛ فقط نیاز به تسهیلات دارند
صباغیان نماینده مردم بافق، بهاباد، ابرکوه، مهریز و خاتم در مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای طرح اصلاح نخیلات، یک تحول اساسی در شهرستان بافق اتفاق افتاد ،با تغییر رویکرد کشاورزان، هم کیفیت خرما و هم درآمد تغییر کرده است. لازمه ۶۰% اصلاح نخیلات نیاز به برنامه ریزی در قالب تسهیلات هست.
لازمه کشاورزی درشرایط آب و هوایی بافق رفع مشکل آب هست
وی افزود: خواسته کشاورزان خواسته بزرگ و غیر قابل اجرایی نیست؛ فقط نیاز به تسهیلات دارند.
وی با بیان اینکه لازمه کشاورزی درشرایط آب و هوایی بافق رفع مشکل آب هست تصریح کرد: کمتر دیده بودم که آفتاب درخت خرما را خشک کند، ولی در تابستان گذشته این اتفاق در شهرستان افتاد.
وی اظهار داشت: در گذشته درختهای نخلی به عنوان درخت پیارم به شهرستان بافق تحویل داده شد، ولی با گذشت بیش از ده سال کیفیت لازم را ندارد، باید به این موضوع در وزارت کشاورزی رسیدگی و تصمیمات لازم گرفته شود.
تولیدی به بار می نشیند که چرخه تولید، عرضه و فروش آن کامل شود
داود پورامینی، بخشدار بافق در ادامه این نشست به بیان پیشنهاد خود درخصوص افزایش سوددهی کشاورزان در بحث خرما پرداخت و گفت: تولیدی به بار می نشیند که چرخه تولید، عرضه و فروش آن کامل شود؛ اگر بحث برند سازی و ایجاد صادرات خرما با نام شهرستان بافق ایجاد شود، ثبت جهانی خرما را داشته باشیم و زیر ساخت ها فراهم شود ارزش افزوده به جیب کشاورز و تولید کننده می رود.
کمتر از ۱۶درصد آب زراعی از کیفیت مناسب برخوردار است
مهندس سید جمال سجادی پور ریاست سازمان جهادکشاورزی یزد پس از شنیدن صحبتهای کشاورزان در این نشست گفت: در بحث سردخانه از لحاظ پرداخت تسهیلات هیچ محدودیتی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه باید حق بیمه واقعی پرداخت شود افزود: در صورت پرداخت بیمه واقعی هزینه پرداخت بیمه به کشاورزان افزایش می یابد.
وی تصریح کرد: ۸۴درصد منابع آب در اختیار کشاورزی با ای سی(ٍEC) بالاست و کمتر از ۱۶درصد آب زراعی از کیفیت مناسب برخوردار است.
به گفته این مسئول کشاورزی استان ، تقریباً ۹۰درصد تولیدات باغی بافق خرما و پسته است که باید این محصول حفظ شود .
سجادی پور با اشاره به اینکه بحث آموزش را دنبال می کنیم خاطرنشان کرد: اعتبار لازم را به این موضوع تخصیص می دهیم.
در ادامه معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در این نشست گفت: درختانی که بار ندارند یا صادر شوند یا شهرداری برای خرید و به کارگیری آن اقدام کند و در کنار درخت خرما که بار نمی دهد نخل دیگری کاشته شود.
محمدعلی طهماسبی با بیان اینکه برای احداث سردخانه مشکلی وجود ندارد افزود: باید براساس میزان تولید، سردخانه احداث شود.
وی در رابطه با بیمه‌های کشاورزی تصریح کرد: در حوزه باغبانی به طور میانگین سهم دولت بابت پرداخت بیمه ۷۰درصد است.
این مسئول باغبانی، برآموزش باغداران تأکید و بیان کرد: بسته بندی محصولات توسط بخش خصوصی انجام شود و تمام این مسائل را می توان در شهرستان بافق انجام داد.

معصومه غلامرضا پور- اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل