برداشت گل محمدی در بهاباد آغاز شد

یزد – ایرنا – مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بهاباد از آغاز برداشت محصول گل محمدی از ۱۵ هکتار زمین‌های زیرکشت این گیاه خبر داد و پیش بینی کرد که امسال در مجموع ۳۵ تن محصول برداشت شود.

مهدی عبدالحسین زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: بیشتر محصول برای تهیه گلاب به شیوه سنتی در منطقه و به صورت خشک نیز به عنوان داروی گیاهی در شهرستان مصرف می شود.

وی اضافه کرد: کشت این گیاه با استقبال خوب کشاورزان روبروست و در سال جاری حدود پنج هکتار به سطح زیرکشت اضافه شد و بیشترین سطح زیرکشت آن در بخش آسفیچ و دهستان بنستان قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بهاباد اضافه کرد: رویکرد سازمان در جهت افزایش سطح زیرکشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است و گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار، گیاهی با اهمیت است که نیازمند به تجاری‌سازی محصول دارد.

گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از آذر ماه تا پایان اسفندماه کشت می‌شود و از فروردین تا اردیبهشت ماه به صورت گلبرگ و غنچه با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه در فواصل معین برداشت می شود.

 مدت زمان گل دهی این گیاه ١٢ سال است و صرفه اقتصادی آن از سال سوم آغاز می شود، و بعد از ١٢سال شاخه این گیاه به اندازه ٢٠ سانتی متر بریده و باغستان جدید احداث می‌شود.

گل محمدی گیاهی کم آبخواه است که نیاز آبی آن در هر منطقه متفاوت است و در بهاباد به پنج تا ۶ مرحله آبیاری نیاز دارد و اجرای آبیاری قطره‌ای در باغستان‌ها موجب بهره وری آب و افزایش تولید گل می‌شود.

مرکز شهرستان ۲۰ هزارنفری بهاباد در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شرق استان یزد قرار دارد.

[/highlight]

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی