پیمانکاران معادن به تعهدات خود عمل نمی کنند

به گزارش هفته نامه افق کویر، منابع طبیعی به پدیده هایی گفته می شود که در کره زمین وجود داشته و انسان در ایجاد آن هیچ گونه دخالتی نداشته است اما در تخریب آن انسان نقش بسزایی دارد بنابراین برای حفاظت از منابع طبیعی باید کوشید و از تخریب هر چه بیشتر آن جلوگیری نمود، خبرنگار هفته نامه افق کویر با رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:
“محبوبه معتمدنیا”، رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری گفت: متولد  ۱۳۶۱/۰۶/۱۰هستم و در کاشان به دنیا آمده ام، در شهر یزد مقطع کارشناسی و در دانشگاه تربیت مدرس کارشناسی ارشد و دکترا را در بندرعباس دریافت نمودم. مدتی با دستگاه های مشاوره فعالیت داشتم و ناظر پروژه های آبخیز داری در بهاباد و بافق نیز بودم و در بهاباد به مدت دو سال مسئول آبخیز داری شهرستان بودم و در حال حاضر در منابع طبیعی مشغول به کار هستم.
وی افزود: با توجه به اینکه شهرستان بافق معدنی است و بحث تخریب و تصرف معادن و احیای پوشش گیاهی در دستور کار است ؛ سختی های بیشتری در ارائه مجوز معدن خواهد شد منابع طبیعی امانت است و باید حفظ گردد و همچنین مشکل دیگر جاده های معادن است که دستگاه های خدمت رسان مسیری را مشخص می نمایند ومنابع طبیعی پوشش گیاهی و عرض جاده را مشخص نموده اما در عمل پیمانکار قواعد و ضوابط را رعایت نمی کند و نظارت خوبی نیز صورت نمی گیرد و به تعهدات عمل نمی شود تقاضا می شود که پیمانکار و ناظران توجیح باشند.
وی بیان کرد: مسئله بعدی که منابع طبیعی با آن روبه رو است وجود خشکسالی های پی در پی است اما مهمترین مسئله تخریب معادن است .

گود گوار کانون فرسایش باد

معتمدنیا با بیان اینکه قلب تپنده شهرستان گودگوار است؛ گفت: گودگوار جز کانون های فرسایش باد است گود گوار نمونه ای سمپلیک و بارزی است آن جا چاه قرار دارد و ۳۵۰۰ هکتار طرح انجام می شود که ۲۵۰۰ هکتار از آن نهال کاری شده است و از گونه های مقاوم تاغ کشت صورت می گیرد و برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است و به این مقدار هر سال حدود ۱۰۰هکتار اضافه می شود.
وی گفت: برای کمتر شدن گرد و خاک های موسمی که یکی از کانون ها گود گوار است ۱۶۰ هکتار دیگر را پوشش گیاهی انجام خواهد شد و قطرم که تپه های ماسه ای رونده دارد چند شرکت دانش بنیان در حال بررسی آن و حل مسئله است.

کاشت گونه های مقاوم
و سازگار با محیط
وی در پاسخ به این سوال که چرا نهال پسته کاشته نمی شود گفت: هدف ما کاشت گونه هایی است که که بعد از دو تا پنج سال به خودکفایی برسند که بدون آبیاری مقاوم و با طبیعت سازگاری داشته باشند و از برنامه های ما پوشش گیاهی است که کشت ها را بیشتر نماییم و آبیاری نوین داشته باشیم که ۷۸۰ هکتار لوله کشی شده است و ۳۵۰ هکتار لوله کشی جهت آبیاری کامل صورت گرفت که در مدت زمان کوتاه و با کیفیت آبیاری می گردد.

قطرم و شادکام معروف به گورستان پخش سیلاب
وی تصریح نمود: ۱۶ پخش سیلاب وجود دارد و سیلاب ها به عمق یک متر ترمیم شده است طرح آبخیزداری در قطرم و دشت شادکام که به گورستان پخش سیلاب معروف است و از اهداف مهم دشت قطرم و شادکام است چرا که آب در این مکان EC پایینی دارد از این جهت از اهمیت بسزایی برخوردار است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: بندها وضعیت خوبی دارند اما رسوب گرفته است باید لایروبی صورت گیرد و برای هر یک متر مکعب باید ۸۰ هزارتومان هزینه نمود.
این مقام مسئول پیرامون اراضی ملی گفت: محدوده اراضی ملی کاملا مشخص است و یگان حفاظت مستقر است و مردم نیز اگر متوجه تخلفاتی شده اند اطلاع دهند.

۳۳ هکتار زمین به تعاونی مسکن واگذار شد
وی پیرامون اهدای زمین جهت تاسیس مسکن جوانان گفت: با رایزنی هایی که صورت گرفت و علی رغم اینکه منابع طبیعی موافق به واگذاری این اراضی نبوده است و جنگل دست کاشت بود در پشت دانشگاه پیام نور ۳۳ هکتار زمین مسکن شهرسازی گرفت و تاکید شد درجایی که پوشش گیاهی کمتری داشته باشد ساخت و ساز صورت گیرد وتا جایی که خط قرمز منابع طبیعی وارد نشوند همکاری می نماییم.
وی پیرامون استحکام بندها گفت: بندها هیچگونه شکستگی وجود ندارند و تمام سیل بنده را سرکشی نموده و حتی در زمان سیل نیز که اغلب طرف سبزدشت بود هیچ کدام از بندها شکستگی نداشت و در حال حاضر باید رسوب های بند برداشت شود مشکلی که وجود دارد زمانی که آب از سرریز بند جاری می شود مردم فکر می کنند که بند دچار نقص و شکستگی شده است.
وی تاکید کرد: ایجاد سد برای نگهداری آب است اما آبخیزداری بند ایجاد می کند که سیل آرامش یابد تا آب به زیرزمین نفوذ نماید و به آب های زیرزمینی اضافه گردد و حق آبه پایین دست باید رعایت گردد . از مردم خواهش می کنم که محل سر ریز بندها را برای نگهداری آب با شی یا سیمان نبندند.
وی پیرامون معادن شن و ماسه گفت: معادن شن و ماسه در شهرستان اگر برداشت غیر قانونی داشته باشند برخورد می شود و در این مدت مجوزی برای معادن شن و ماسه صورت نگرفته است و اگر موردی باشد از طریق استان و در کمیته تعاملی معدن پیگیری می شود.

شناسایی ۹ تن چوب قاچاق
در بافق
معتمدنیا در مورد قاچاق چوب گفت: دو مورد حمل بار چوب قاچاق با مقدار هشت تن و یک تن اخیرا شناسایی شد. قطع یا حمل چوب جنگلی و باغی باید مجوز دریافت نمایند اگر چوب ها باغی باشد باید از اداره جهاد مجوز دریافت نمایند و برای حمل نیز به منابع طبیعی رجوع کنند.
وی با بیان شعار منابع طبیعی، “منابع طبیعی نیاز همه، نیازمند همه” گفت: با مشاهده هرگونه تخلفات شهروندان با شماره ۳۲۴۲۲۰۶۰ و ۱۵۰۴ تماس گرفته و اطلاع دهند.

حدیث عباسی|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

تشکر امام جمعه بافق از استاندار یزد درخصوص پیگیری مطالبات مردم

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل