۹ حلقه مار در بافق رهاسازی شد

یزد- ایرنا- رئیس یگان حفاظت محیط زیست بافق گفت: تعداد ۹ حلقه مار جعفری در زیستگاه خود در کوه حفاظت شده این شهرستان رهاسازی شد.

سید جلال موسوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مارها به وسیله مردم به محیط زیست بافق تحویل داده شده بودند که بلافاصله در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شندد .
وی، خطر گونه مار جعفری را حدود ۶ گاما گرم اعلام کرد و افزود: این گونه سمی و خطرناکترین نوع مارهای موجود ایران است.
این مسئول مشخصات این نوع مار را علامت صلیب بالای سرش اعلام و بیان کرد: دم کوتاه و قد ۷۰ الی ۸۰ سانتی متری از مشخصه های مار جعفری است که در هنگام احساس خطر با مالش بدن خود به هم ، ایجاد صدا و اعلام هشدار می کند.
موسوی با بیان اینکه بیش از ۱۰ گونه مار در این منطقه حفاظت شده شناسایی شده افزود: هنگام گزش مار جعفری حفظ خونسردی، بستن بالای محل گزیدگی و مراجعه سریع به مراکز درمانی ضروری است.
رئیس یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بافق اظهار داشت: محل گزش اگر از قلب پائین تر باشد باید دست و پا و عضو مورد گزش را پائین تر از قلب نگهداریم.
موسوی خاطر نشان کرد: چندروز قبل نیز یک حلقه مار در منطقه لرد شیطور توسط مردم گرفته شد که با دخالت و همکاری محیط زیست در همان دشت رهاسازی شد.
کوه حفاظت شده بافق محل رویش انواع گیاهان از قبیل درختچه های اُرس،پدن، درمنه، قیچ و گیاهان دارویی مانند آویشن، کلفوره، هنگ و زیره است.
کبک، زاغ نوک قرمز، شاهین ، عقاب و … از مهمترین گونه پرندگان هستند که در این کوه زیست می کنند.
کوه حفاظت شده بافق همچنین زیستگاه پلنگ ایرانی، یوز آسیایی، کل، قوچ، بز و میش کوهی، کاراکال ، شغال، گربه شنی، روباه و گرگ است.مار، مارمولک، آگوما و بزمچه هم مهمترین خزندگان این کوه به شمار می آیند.کوه حفاظت شده مذکور در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر بافق و مرکز این شهرستان ۵۰ هزار نفری در فاصله ۱۱۰ کیلومتر جنوب شرق یزد قرار دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: