۹ حلقه مار در بافق رهاسازی شد

یزد- ایرنا- رئیس یگان حفاظت محیط زیست بافق گفت: تعداد ۹ حلقه مار جعفری در زیستگاه خود در کوه حفاظت شده این شهرستان رهاسازی شد.

سید جلال موسوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مارها به وسیله مردم به محیط زیست بافق تحویل داده شده بودند که بلافاصله در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شندد .
وی، خطر گونه مار جعفری را حدود ۶ گاما گرم اعلام کرد و افزود: این گونه سمی و خطرناکترین نوع مارهای موجود ایران است.
این مسئول مشخصات این نوع مار را علامت صلیب بالای سرش اعلام و بیان کرد: دم کوتاه و قد ۷۰ الی ۸۰ سانتی متری از مشخصه های مار جعفری است که در هنگام احساس خطر با مالش بدن خود به هم ، ایجاد صدا و اعلام هشدار می کند.
موسوی با بیان اینکه بیش از ۱۰ گونه مار در این منطقه حفاظت شده شناسایی شده افزود: هنگام گزش مار جعفری حفظ خونسردی، بستن بالای محل گزیدگی و مراجعه سریع به مراکز درمانی ضروری است.
رئیس یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بافق اظهار داشت: محل گزش اگر از قلب پائین تر باشد باید دست و پا و عضو مورد گزش را پائین تر از قلب نگهداریم.
موسوی خاطر نشان کرد: چندروز قبل نیز یک حلقه مار در منطقه لرد شیطور توسط مردم گرفته شد که با دخالت و همکاری محیط زیست در همان دشت رهاسازی شد.
کوه حفاظت شده بافق محل رویش انواع گیاهان از قبیل درختچه های اُرس،پدن، درمنه، قیچ و گیاهان دارویی مانند آویشن، کلفوره، هنگ و زیره است.
کبک، زاغ نوک قرمز، شاهین ، عقاب و … از مهمترین گونه پرندگان هستند که در این کوه زیست می کنند.
کوه حفاظت شده بافق همچنین زیستگاه پلنگ ایرانی، یوز آسیایی، کل، قوچ، بز و میش کوهی، کاراکال ، شغال، گربه شنی، روباه و گرگ است.مار، مارمولک، آگوما و بزمچه هم مهمترین خزندگان این کوه به شمار می آیند.کوه حفاظت شده مذکور در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر بافق و مرکز این شهرستان ۵۰ هزار نفری در فاصله ۱۱۰ کیلومتر جنوب شرق یزد قرار دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی