سوارکاری با تجربه حس های عجیب و غریب

 به گزارش هفته نامه افق کویر، “مسلم فتوحی بافقی” در بهمن ماه سال ۱۳۶۷ در بافق متولد شد. علاقه به ورزش؛ بویژه سوارکاری از همان روزهای نخستین کودکی در او به چشم می خورد. از سن ۱۲ سالگی فعالیت خود در ورزش سوارکاری را آغاز نمود. وی ۱۰سال چابک سواری در مسابقات محلی و مربی گری در مسابقات محلی، استانی و کشوری را در کارنامه خود ثبت کرده است. اما این همه ی افتخارات او نیست، کسب ۱۵ مقام قهرمانی، ۱۰نایب قهرمانی و ۱۰ مقام سومی از افتخارات دیگر اوست.

پیشانی اسبان تا روز قیامت جایگاه خیر و برکت هست
مسلم فتوحی در پاسخ به این پرسش که چگونه شد به اسب سواری روی آوردید، پاسخ داد: اسب حیوانی نجیب است که با خود خیر و برکت به همراه می آورد. هم چنین رسول اکرم (ص) توصیه فرمودند:” به فرزندان خود اسب سواری بیاموزید” و در حدیثی دیگر می فرمایند:” پیشانی اسبان تا روز قیامت جایگاه خیر و برکت هست”.

سوارکاری با تجربه حس های عجیب و غریب
وی در ادامه عنوان نمود: اسب سواری تنها ورزشی است که با یک موجود زنده سروکار داری، وی گفت: اسب می تواند رابطه عاطفی خوبی با انسان برقرار کند. تجربه به من ثابت کرده که اسب‌ها فهمیده و باشعور هستند و حس‌ها را درک می‌کند و وابستگی به اسب به قدری اوج می گیردکه اسب به مانند یکی از اعضای خانواده انسان شده و اگر یک روز اسب را نبینی، احساس دلتنگی می کنی.

کورس اوج هیجان،لذت و قدرت
فتوحی گفت: زمانی که به سوارکاری می پرداختم، روزانه ۱تا۶ساعت مشغول تمرینات بودم. و زمانی که به مربی گری روی آوردم، حداقل ۱۰ ساعت در روز را، در کنار اسب ها حضور داشته تا بطور مداوم از سلامت روحی و جسمی اسب ها اطمینان خاطر داشته باشم تا با آمادگی کامل بتوانند پا به میدان مسابقه بگذارند. وی مسابقه را اوج هیجان، لذت و قدرت دانست.
فتوحی عنوان نمود: محدودیت سنی مشخصی برای اسب سواری وجود نداشته و به نظر بنده، ۱۰سالگی زمان مناسبی برای آغاز آموزش و تمرینات می باشد.

سوارکاری آرامبخش روح، فکر و ذهن انسان
وی در پاسخ به این پرسش که سوارکاری چه تاثیراتی در روح و بدن انسان می گذارد، عنوان نمود:
به عقیده بنده، سوارکاری آرامبخش روح، فکر و ذهن انسان هست. با ورود به اصطبل، تمام نگرانی و ترس هایت به آرامش مبدل شده و در سختی و ناراحتی ها و حتی در اوج تنهایی، اسب مامنی برای آرامش انسان هست
یک اسب می تواند ۲۵تا۳۰سال عمر مفید داشته باشد
فتوحی تصریح کرد: اسب ها از سن دو تا چهار سالگی برای سواری و زیر زین آموزش می‌بینند. اسب‌های مسابقه تا پیش از سه یا چهار سالگی زیر زین نمی‌روند چون ماهیچه‌ها و استخوان‌های آن‌ها به اندازهی کافی محکم نیست . وی ادامه داد: هر چقدر رسیدگی و مراقبت بهتری از اسب صورت گرفته و تغذیه مناسبی داشته و تمرینات منظم صورت بگیرد، همه این عوامل موجب شده، ۲۵ تا ۳۰ سال عمر مفید داشته باشند وحتی گونه ای خاص از اسب وجود دارد که بیشتر از ۳۰ سال عمر می کند
وی در پاسخ به این پرسش که چه آسیب هایی در ورزش اسب سواری وجود دارد، عنوان نمود: زمانی که مشکلات مرتفع نشده و مکان مناسب برای انجام تمرینات وجود نداشته باشد، اسب و مربی دچار آسیب دیدگی خواهند شد

سوارکاری در بافق و مشکلات پیش رو
فتوحی در ادامه به بیان مشکلات اسب سواری در بافق پرداخت و عنوان نمود: ورزش اسب سواری در بافق با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. وی گفت: متاسفانه زمین مناسبی برای انجام تمرینات اسب سواری وجود ندارد، زمین سفت و ناهموار بوده و باعث صدمه به اسب ها بویژه در ناحیه تاندون، مچ می شود.
“فتوحی” گفت: زمین های کویری بافق ناهموار بوده و به مکانی برای لانه موش ها مبدل شده و آماده سازی زمین مناسب برای انجام تمرینات در دل کویر به سختی امکان پذیر خواهد بود. وی در ادامه تصریح کرد: بارها اتفاق افتاد که برای آماده سازی زمین مناسب با بیل سوراخ ها را پر می کردم تا اسب ها یا چابک سوار، دچار آسیب نشوند.
وی در ادامه عنوان نمود: جای بسی تاسف است که در شهرستان بافق، حمایت لازم و کافی از این رشته ورزشی به عمل نمی آید. وجود هزینه های زیاد ورزش اسب سواری و شرایط دشوار آن، هیچ گاه مانعی برای ادامه راه نبوده است .فتوحی گفت: مسیر همواری برای جایگاهی که در حال حاضر دارم، نداشته؛ اما با تلاش و همت سدهایی زیادی را شکسته و به یاری خدا توانستم در میدان افتخارات زیادی را برای شهرستان به ارمغان آورده و نام خود را در فهرست برترین مربی اسب عرب به ثبت برسانم.

آینده ورزش سوارکاری در بافق نیازمند همت و تلاش مسئولین
فتوحی درخواستی نیز از مسئولین داشت: وی گفت: انتظار می رود، زمینی مناسب برای این رشته ورزشی در اختیار قرار داده شود تا مشکل مکان اسب ها برطرف بشود. وی ادامه داد: مسئولین مربوطه شرایطی را فراهم سازند تا چابک سواران بتوانند افتخارات بیشتری کسب نموده و پرچم بافق همیشه در میادین ورزشی برافراشته باشد. وی با اظهار گلایه مندی افزود: بنده با ۲۰سال سابقه حضور در عرصه اسب سواری و کسب افتخارات ارزشمند هنوز باشگاه اجاره ای بوده و مکان اسب ها مناسب نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که آینده ورزش سوارکاری در بافق را چگونه ارزیابی می کنید، پاسخ داد: سوار کاری در بافق با مشکلات زیادی همراه بوده و حال و هوای خوبی نداشته و با همت و تلاش مسئولین می توان آینده خوبی را رقم زد.
وی در بیان شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات خود عنوان نمود:
خاطرات تلخ و شیرین در همه رشته های ورزشی وجود دارد. کسب مقام قهرمانی اسب ها و قرار گرفتن در بین بهترین مربیان، خاطراتی شیرین و به یاد ماندنی هستند که در ذهن و قلبم برای همیشه ماندگار خواهند شد و خاطره تلخ نتیجه نگرفتن از مسابقات و تلف شدن یکی از بهترین اسب های مسابقه ای برایم آزار دهنده است.

حکیمه السادات میرمحمدی- افسانه رنجبر

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چگونه رابطه بهتری با نوجوان باهوش داشته باشیم؟

ارتباط با نوجوان باهوش می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این