کنکور سراسری بیم ها و امیدها

ماراتن کنکور سال ۱۴۰۳ دانشگاهها در روزهای پنجشنبه و جمعه( ۶ و ۷ اردیبهشت)برگزار شد.
«یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر در نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۷۲۹ هزار و ۶۵۶ نفر زن و ۴۳۲ هزار و ۸۶۲ نفر مرد هستند.»(۱)
«در بافق و بهاباد ۶۰۳ نفر در کنکور امسال شرکت کردند که از این تعداد ۴۳۶ نفر زن (۷۲ درصد) و ۱۶۸ نفر مرد(۲۸ درصد) می باشند.(۲)
تصاحب کرسی های دانشگاهی برای دانش آموزان هم‌اکنون به سویی رفته که کدام رشته در آینده بازار کار و درامد آن بالا است؛ یعنی از همین الان اذهان دانش آموزان بدان جهتی متمایل شده که آینده آنان مشروط به درآمد بالا از قبل تحصیل شده است. متاسفانه شاهد و ناظر هستیم که شغل های فرهنگ سازی؛ مانند معلمی متقاضی زیادی ندارد و در برخی از نقاط که علاقه به این شغل وجود دارد ظرفیت پذیرش معلمی هم کم می باشد؛ مثل دانشگاه فرهنگیان که ظرفیت پذیرش آن محدود است.
به نظر می رسد فرهنگ حاکم بر جامعه بدان سمت و سویی رفته که برای علم و دانش آن چنان که باید و شاید؛ اهمیت داده نمی شود و این آفتی است برای جامعه که اگر به علم و دانش جایگاهی در خور داده نشود مسلما جامعه به سوی پرتگاه ویران کننده ایی کشیده می شود. برای خروج از این وضعیت هم کلید آن در دستان مراکز علمی و تحقیقاتی و پژوهشی است!
دانشگاهها در سالیان پیشین کمتر به دنبال افزایش رشته بوده و نتوانستند مطابق با تقاصای بازار کار حرکت کنند. اینجاست که می بینیم دانش آموز علاقه ایی به ادامه تحصیل ندارند. اگر می بینیم در جوامع پیشرفته به مقوله علم و آگاهی توجه ویژه می شود بخاطر پیوند دادن بازار با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی است که برای هر دو سمت این موضوع برد متقابل است.
بازار دارای سرمایه و منابع مالی است و مراکز تحقیقاتی هم دارای منابع فکری و مطالعاتی! وقتی این دو با هم و همسو با یکدیگر کار می کنند برای هر طرفین درآمدزایی دارد؛ متاسفانه ما هنوز نتوانستیم بین مراکز دانشگاهی و صنعتی و معدنی کشور آشتی برقرار کنیم و دود آن در چشمان فرزندان ما می رود!
منبع:
-۱ خبرگزاری مهر
-۲ پایگاه خبری افق بافق

دکتر محمد حسین تشکری صاحب امتیاز و مدیر مسئول
دکتر محمد حسین تشکری صاحب امتیاز و مدیر مسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

روش ‌های فرزندپروری

روش داستان و روش خاطره روش داستان اینجوری