ته سیگار و سم داخل آن ، قاتل کوچک زمین

ته سیگار یک پسماند بسیار خطرناک و قاتل خاموش زمین است و مهم ترین ضرر آن ماده سمی به نام آرسنیک است که در فیلتر آن وجود دارد. این ماده سالانه نیاز آبی شهری به بزرگی هفت برابر وسعت تهران را برای همیشه از چرخه مصرف خارج کند.
سالانه چهار و نیم میلیارد ته‌سیگار در طبیعت رها شده
همچنین در ته سیگار علاوه بر آرسنیک ۳۶ ماده شیمیایی و فلز سنگین دیگر نیز وجود دارد که با رها شدن در طبیعت علاوه بر نفوذ بر منابع آبی، در منابع خاکی نیز نفوذ می کند. به طوری مطالعات علمی نشان می دهد هر ته سیگار در صورت بارندگی نزدیک به یک متر مربع از زمین اطراف خود را آلوده می کند.

سالانه چهار و نیم میلیارد ته‌سیگار در طبیعت رها شده و به آن آسیب می‌زند. این علاوه بر ضررهایی است که سیگار کشیدن بر ریززیست‌‌ها (میکرو ارگانیسم‌)، حیوانات و گیاهان وارد می‌کند.
تا کنون همواره زباله‌های پلاستیکی دشمن شماره یک طبیعت و محیط زیست شمرده می‌شدند. اما در اصل آنچه در میان زباله‌ها کمتر به چشم می‌آید ته‌سیگار است
سیگاری‌ها یا کسانی که زمانی سیگاری بوده‌اند خوب می‌دانند که پرتاب کردن ته‌مانده سیگار روی زمین بخشی از لذت سیگار کشیدن است. تا زمانی که ته‌سیگاری که کشیده شده ، سالم روی زمین بماند مسئله‌ای نیست اما مشکل زمانی شروع می‌شود که فیلتر ته‌سیگار باز شده و سم داخل آن به داخل زمین، رودها و نیز در دریا وارد شود.
سیگار کشیدن هم برای سلامتی فردی و هم برای محیط زیست زیان‌آور و خطرناک است. در اثر استعمال دخانیات، دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن گاز مونواکسید کربن و پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن گاز متان تولید شده ، که به این آسیب‌ها باید قطع درختان جنگل‌ها به منظور کاشت تنباکو را نیز اضافه کرد.

اگر یک چوب کبریت برای روشن کردن دو نخ سیگار استفاده شود در مجموع با توجه به میزان سیگارهای مصرف شده باید ۹ میلیون اصله درخت قطع شوند. همچنین برای تولید و دفع زباله فندک‌‌ها (پلاستیک، فلز و گاز) طبیعت به شدت تخریب می‌شود.
فیلتر سیگار نه تنها حاوی مواد سمی مانند آرسنیک، سرب، نیکوتین و… است و قابل کاشت ارگانیک هم نیست، بلکه مانند پلاستیک بسیار جان‌سخت است و به کندی تجزیه می‌شود. به همین دلیل ذرات آن درست مانند ذرات میکرو پلاستیک، همه‌جا در سراسر کره زمین یافت می‌شوند، حتی در میان یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی.
ته سیگار باعث آلودگی خاک ، آلودگی آب ، آتش سوزی ، از بین رفتن حیوانات خانگی و دام ها می شود
خطر انداختن ته سیگار، در طبیعت به قدری است که در برخی از کشورها جریمه هایی برای پرتاب کردن ته سیگار به طبیعت وضع شده که بالاترین آن دو هزار پوند در انگلستان است.
شاید بد نباشد اگر از این پس بر روی پاکت‌های سیگار نوشته شود: استعمال دخانیات هم برای شما و هم برای طبیعت مرگ‌ بار است.

طیبه زکی زاده کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: