کسوت پهلوانی بخاطر مرام و رفتار فرد است

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ هفتم اردیبهشت ماه؛ روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامگذاری شده است. به همین مناسبت خبرنگار افق کویر در این شماره به سراغ « عزیزا… عباسیان»، رییس هیئت پهلوانی بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده است که در ادامه می خوانید:
پهلوان حاج عزیزا… عباسیان در سال ۱۳۵۳ در سن ۶ سالگی وارد ورزش پهلوانی شد. از همان ابتدا فعالیت خود را از جاروب کردن زورخانه و گرم کردن ضرب شروع نمود.

از شش سالگی وارد گود زورخانه شدم
وی به خبرنگار افق کویر گفت: آن زمان‌ها که پهلوانان نام داری ورزش می‌کردند به هیچ وجه به کسی که به سن تکلیف نرسیده بود، طهارت نداشت و نماز بروی واجب نشده بود اجازه ورود به گود زورخانه را نمی دادند، ولی از آنجایی که مرحوم پدرم جزء ورزشکاران معروف بود و وظیفه جاروب کردن زورخانه را متقبل شده بودم به توصیه و سفارش«حاج جواد زمانی» که در آن زمان از پیشکسوتان زور خانه بوده و ورزشکاران احترام زیادی برای وی قایل می شدند تنها به بنده در سن شش سالگی اجازه ورود به گود را دادند.
وی ادامه داد: به طوری که شخص «حاج جواد» لنگ را به کمرم بست و مرا بلند کرد و داخل گود بر زمینم گذاشت و من آن لحظه احساس کردم همگی ورزشکاران اعتراض خواهند کرد، چون همه بزرگسال بودند و لذا خواستم از گود خارج شوم که پهلوان « رضا حسینی پور» که حدود ۸۰ سال سن داشت با دستان ستبر خود دستم را گرفت و با صدای بلند فریاد زد: کسی که برای حضرت علی (ع) نوکری می کند و زحمات جاروب کردن و تمیز کردن گود را می کشد بر روی چشمان همه ما جا دارد؛ لذا دیدم که تمامی پهلوانان داخل گود صلوات ختم و گفته پهلوان خود را نیز تـأیید نمودند.

سومین مرشد زورخانه های بافق
وی افزود : بعد از «مرشد تقی پاکزاد» و فرزندش«مرشد جاوید»، سومین مرشد زورخانه های بافق هستم و شاگردان زیادی در این زمینه تربیت کردم.
وی یاد آور شد: پهلوانان «رضاحسینی پور»،«حاج جواد زمانی»، «سید محمد متولیان(واعظ)، همچنین» شهید عمری»، «شهید ابراهیمی» ، «شهید احمد رنجبر»،» سید علی متولی زاده» متولی امامزاده عبدا…(ع) بافق و … با ضرب من ورزش می کردند و خاطرات خوبی از آن ها در ورزش پهلوانی به یاد دارم.
وی عنوان کرد: در زورخانه « شهید احمد رنجبر» که قبلاً به نام « پهلوان تختی» بود در سه پست ( شب ها دو نوبت و یک نوبت هم صبح اول وقت) فعالیت داشتم.

عباسیان گفت: سالیان سال به عنوان میاندار زورخانه های بافق بوده ام و در سال۱۳۷۰_ ۱۳۶۹ با هزینه شخصی خودم و کمک پدرم زورخانه پهلوان «علی عسکر بافقی» را در محل آب انبار مرحوم « محمد تقی تقوی» جنب بلوار امام علی(ع) ساختم و در سال ۱۳۷۰ افتتاح شد. هم اکنون نیز دایر بوده و مدیریت دائمی آن نیز بر عهده بنده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی به عنوان رییس هیئت پهلوانی منصوب شده و چه فعالیت هایی داشته اید؟ بیان کرد: زمانی که بنده به عنوان رییس هیئت پهلوانی منصوب شدم، اقدام به خرید چند دستگاه یخچال برای زورخانه‌های سطح شهر و خط تلفن ثابت به همراه یک دستگاه فکس،۲ دستگاه کولرگازی برای زورخانه مالک اشتر و کولر آبی برای برخی از زورخانه های که وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسبی نداشته اند تهیه گردید. همچنین تجهیز کامل دفتر هیئت ورزش پهلوانی اعم از میزو… با هزینه شخصی خود بنده بوده است.
عزیزا… عباسیان گفت: در اینجا از کلیه کسانی که در مرمت و توسعه زورخانه ها تلاش نمودند و طی این سال ها در حفظ و نگهداری وسایل زورخانه ها و تعمیر و نگهداری ساختمان زور خانه ها تلاش نمودند تقدیر و تشکر دارم.

 

کسوت پهلوانی بخاطر مرام و رفتار فرد است
وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه عناوینی را در زمینه ورزش های پهلوانی کسب کرده اید ؟ گفت: در ورزش زورخانه ای کسوت و مقام معنایی ندارد و این ها که می گویند به هیچ وجه مورد قبول شخص بنده نیست و اصلاً موافق نیستم؛ زیرا در ورزش پهلوانی زورخانه ای تمام ورزشکاران به صورت گرد(دایره ای) می ایستند و بالا و پایین معنایی ندارد، ولی آنچه از قدیم رسم بوده، کسی که حتی یک روز زودتر وارد گود شده باشد و یا زودتر در سردم به مرشدی پرداخته باشد نفرات بعدی به وی احترام می‌گذارند و رعایت کسوت می‌کنند؛ لذا هریک از ورزشکاران می‌دانند چه کسی پیشکسوت تر است و نیازی به چیز مکتوبی نیست. کسوت پهلوانی چیزی نیست به بنده و به دیگری بدهند، کسوت پهلوانی بخاطر مرام و رفتار فرد است و آن را مردم می‌سنجند و این مقام یا کسوت را مردم به کسی که لایق آن است می دهند؛ اگر من هم لایق شدم و پهلوان صدایم می کنند به لطف همین مردم است. به نظر شما پهلوان «پوریای ولی» و «پهلوان علی عسکر بافقی» و … حکم از کسی دریافت کرده اند یا اینکه بخاطر رفتارهای نیک آن ها نام آنان تا ابد زنده مانده است؟

وی در خصوص برنامه هایی که برای پیشرفت ورزش زورخانه ای شهرستان بافق انجام شده است بیان کرد: کسانی را برای مدیریت زورخانه ها انتخاب و منصوب کرده ایم که از هر لحاظ مورد تأیید هستند چه از نظر تخصص در امر ورزش و چه از نظر اخلاق و موقعیت اجتماعی بنابراین اختیارات کامل در خصوص پیشرفت ورزشی به آن ها داده شده است و سال ها است که صادقانه و بدون چشم داشت فعالیت می کنند و در امر تعلیم و تربیت فرزندان این شهرستان وقت می گذاریم.
وی یاد آور شد: از زحمات زورخانه های فعال سطح شهر تشکر ویژه دارم؛ هم اکنون در «آکادمی پهلوانی الیاس» حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ ورزشکار در حال آموزش و پرورش مرشد نونهال و نوجوان می باشند.

وی تصریح کرد: از کلیه کسانی که در امر ورزش کمک نمودند تشکر دارم به ویژه اداره ورزش و جوانان و امام جمعه محترم و بزرگوار شهرستان بافق حجت الاسلام « دکتر سید عباس حسینی» که خود از ورزشکاران با سابقه و پیشکسوت ورزش زورخانه ی و پهلوانی می باشد و ورزش شهرستان را حمایت می نماید.
وی از زحمات « مهندس سید علی نوروز زاده» شهردار محترم بابت حمایت باستانی کاران شهرستان بافق جهت شرکت در برنامه ورزشگاه آزادی همچنین جشن بزرگ پهلوانی که با حضور ۲۰۰ ورزشکار نونهال ، نوجوان و ۳۰ مرشد برتر، در بافق برگزار نمود تشکر و قدردانی کرد و گفت: اقدام شهردار بافق در امر احداث زورخانه روباز در باغ ایرانیان بی نظیر است و در آینده می توان میزبان تمام زورخانه های کشور در باغ ایرانیان باشیم.
وی در پایان روز ۱۷ شوال را که به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامگذاری شده است را به تمام پیشکسوتان ورزش پهلوانی، ورزشکاران، پهلوانان و مرشدان تبریک گفت.

افسانه رنجبر- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

از بافق تا لبنان تاثیر یک تئاتر خوب از صدها سخنرانی بیشتر است

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق، تئاتر آن