تلنگری به همه برای آمادگی در مقابل با مخاطرات

به گزارش هفته نامه افق کویر، روز ۵ دی ” و سالروز زلزله بم” روز ملّی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی” نامیده شده است. ایمنی برای کاهش اثرات بلایای طبیعی بسیار مهم و قابل تامل است که از مهمترین این حوادث می توان به زلزله اشاره کرد که در اثر فرآیندهای بنیادین و قدرتمند زمین شناختی که خارج از حیطه کنترل ما هستند، به وقوع می‌ پیوندند. در این خصوص خبرنگار ما، با دو نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.:
افق کویرخودتان را معرفی کنید؟
نسرین شفیعی کارشناس مدیریت و hse و نجاتگر جمعیت هلال احمر شهرستان بافق هستم.
افق کویرچند سال است با جمعیت هلال احمر همکاری دارید؟
۱۷ سال است که عضو جمعیت هلال احمر شهرستان بافق هستم و در حال حاضر به عنوان نجاتگر افتخار همکاری داوطلبانه با جمعیت هلال احمر را دارم.
افق کویر ضرورت بزرگداشت روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی چیست؟
پس از زلزله بم پنجم دی سالروز این حادثه در تقویم ایران به نام روز ایمنی در برابر زلزله نام گرفت، همچنین ایران با دارا بودن شرایط ویژه جغرافیایی یکی از ده کشور سانحه خیز دنیا به شمار می رود که سیل و زلزله سهم بیشتری را در کشور ما داراست که تاکنون باعث خسارات جانی و مالی بسیار زیاد گشته است.
افق کویرچه کنیم تا در مقابل حوادث طبیعی آسیب کمتری ببینیم؟
به نظر من افزایش آگاهی عمومی جامعه، آموزش در برابر خطرات و بلایا برای کلیه گروه‌های سنی، فرهنگ سازی در مقابل خطرات و مقابله با حوادث، نظارت بیشتر در جهت ساخت و سازهای استاندارد سازی کلیه اداره جات و مدارس، افزایش فرهنگ ایمنی و اهمیت آن در زندگی روزمره.
افق کویر در زمان زلزله بهترین واکنش چیست؟
طبق اصول ایمنی، اقدامات در برابر ضربه به سه دسته اقدامات قبل از زلزله، حین زلزله و بعد از زلزله تقسیم می شوند.
افق کویر درمورد رفتارهای قبل از وقوع زلزله توضیحاتی دهید؟
بررسی ساختمان از نظر مقاومت در برابر زلزله، شناسایی و رفع عیوب سازه های ساختمانی مانند مهار کردن اشیای سنگین و بلند مانند یخچال و کمد و … به دیوار، نشست لوله های گاز، اطمینان از محکم بودن لوسترها، آموزش به اعضای خانواده جهت مقابله با زلزله، شناسایی محیط های امن خانه در هنگام وقوع زلزله، حتماً همیشه یک کیف به عنوان کیف نجات که شامل طناب، آب، تجهیزات کمک های اولیه، قیچی، رادیو، باتری، پتو و لباس گرم و سایر تجهیزات ضروری و قابل استفاده باشد در محلی که در دسترس باشد قرار دهید.
افق کویر در زمان وقوع زلزله چه اقدامی انجام دهیم؟
در زمان وقوع زلزله اگر در ساختمان هستیم، با پناهگیری در مکان‌های مناسب به این صورت که روی زانوهای خود نشسته و با بازوان خود سر و گردن خود را بپوشانید و به زیر میز و نیمکت رفته و در جای خود بمانید. دقت کنید که هرگز در کنار شیشه پنجره دیوارهای خارجی و هر چیزی که می تواند سقوط کند قرار نگیرید. تا اتمام لرزه ها به هیچ وجه جابه‌جا نشوید اگر داخل خودرو در حال حرکت هستید هر چه سریعتر در مکان امن توقف کنید و به دور از ساختمانها، درختان، تیرهای برق و …
افق کویر بعد از اتمام زمین لرزه چه کنیم؟
ساختمان را ترک کنید و با احتیاط به فضای باز بروید. باید آماده لرزه های بعدی باشید، از طریق شبکه‌های اجتماعی، رادیو یا تلویزیون اطلاعات مربوط به اقدامات ضروری را کسب کنید. اگر فرد مصدوم نیاز به کمک داشت با رعایت اصول ایمنی به کمک کنید.
افق کویر اگر در زیر آوار محبوس شدیم چه کنیم؟
از روشن کردن کبریت جلوگیری کنید، با دستمال پارچه دهان خود را بپوشانید و جابجا نشوید؛ اگر تلفن همراه دارید درخواست کمک کنید. با هر وسیله‌ای که نزدیک دست دارید به دیوار ضربه بزنید که نیروهای امدادی بتوانند شما را پیدا کنند.
افق کویر افرادی که در واحدهای آپارتمانی زندگی می کنند چه اقدامی انجام دهند؟
در زمان وقوع زلزله خونسردی خود را کاملا حفظ کرده به زیر میز و نیمکت یا محل هایی که احتمال سقوط اجسام یا شکستگی شیشه ندارد، پناه برده و تا اتمام لرزش از خروج از ساختمان جلوگیری کنند. بهتر است که کلیه شهروندان نقاط امن خانه و محل کار خود را شناسایی کرده و با تمام افراد خانواده با انجام مانورها و تمرین های مقابله با زلزله و روشهای صحیح پناهگیری در کاهش آسیب های ناشی از زلزله نقش بسزایی داشته باشد.
افق کویر به عنوان حرف پایانی؟
همیشه به خاطر داشته باشند که حادثه خبر نمی کند پس می توان با افزایش مطالعه و آگاهی در برابر مقابله با حوادث و بلایای طبیعی جان و خود و عزیزان را نجات داد. از مسئولین و مردم عزیز خواهش می کنم با آموزش و تمرین آمادگی خود را در برابر مقابله با بلایا افزایش دهند.همچنین تشکر ویژه دارم از سازمان جمعیت هلال احمر که همیشه و در همه حال آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیزمان هستند.همشهریان عزیز می توانند با مراجعه به جمعیت هلال احمر شهرستان بافق کلیه آموزش های مقابله با بلایا و کمک های اولیه در هنگام بروز حادثه را فراگیرند.
سپس گفتگویی با ماشاا… شمس‌الدینی یکی دیگر از امدادگران هلال احمر صورت گرفت که وی به سوالات افق کویرپاسخ داد :
افق کویرچه زمانی وارد جمعیت هلال احمر شدید؟
سال ۸۷ ۸۶- بود که با جمعیت هلال احمر آشنا شدم. زیرا برادر شهیدم در جبهه امدادگر بود به همین علت جمعیت هلال احمر را انتخاب نمودم و البته بخاطر اینکه هلال احمر در بحث امداد و نجات و در بحث نیازمندان می‌تواند موثر باشد. و زمانی که دیدم اعضا با خلوص نیت و بدون چشم داشت کار می کنند آن هم بدون اجر و مزد و خیلی کارشان می‌تواند موثر باشد گفتم شاید من هم بتوانم قدم موثری بر دارم.
افق کویر چه آموزش‌هایی تا کنون دیده اید؟
از مقدماتی و تخصصی تمام دوره‌های آموزشی را شرکت کردم.
افق کویرآیا برای کمک به مناطق محروم رفته اید؟
بله، امداد و نجات کوه، سیل، مفقود شده، تصادفات و …
افق کویرتلخ‌ترین خاطرات خود را توضیح دهید؟
تلخ ترین خاطره ای که دارم مربوط به پیرزنی که در روستای فضل آباد گم شده بود و بعد از اینکه جستجوی محلی نتیجه نگرفته بود به ما گزارش دادند. ما گروهی تشکیل دادیم و با تجهیزات حرکت کردیم. اثری از وی پیدا نشد و بعد از ۴ ماه جسد او در کوه پیدا شد و با توجه به اینکه او مسن و حتی نابینا بود هیچ کس تصور نمی کرد که بتواند ۱۵ کیلومتر به کوه برود.
افق کویر بعد از فهمیدن این موضوع چه حسی به شما دست داد؟
بدترین ضربه ای که اعضای هلال احمر دچار می شود این است که کسی را که می خواهیم نجات دهیم ازدست برود یا نتوانیم مفقودی را پیدا کنیم. خستگی در تن ما می ماند .از لحاظ روحی بسیار برای ما سنگین است.
افق کویریکی از بهترین خاطره خود را تعریف کنید؟
بهترین خاطره این بود که پدر خانواده در کوه گرفتار شده و با شرایط خیلی سخت که واقعاً هیچ راهی نبود که بتواند پایین بیاید و هیچ فرد عادی نمی توانست، با وسایل امداد و نجات وی را از کوه پایین آورده و زمانی که لبخند می زند و به سمت خانواده اش رفت صحنه مسرت بخشی بود.
افق کویر در هنگام زلزله، افراد چه اقدامی را باید انجام دهند؟
اولین و اساسی ترین نکته در تمام مسائل و حوادث، حفظ خونسردی است. سپس مرور خیلی سریع در ساختمان است که من کجا می توانم پناه ببرم. امن ترین مکانی که می‌توان پناه برد گوشه های دیوار و ستون های خیلی قدیمی که پایه های ساختمان هستند می تواند بهترین جا باشد، زیر صندلی و میز در صورتی که پناهگاه دیگری نداشته باشیم حتی با چند روزنامه اگر در جایی که شیشه است، بالشت، کتاب و… بنا به شرایط می توانیم از آنها استفاده کنیم.گوشه های دیواری که به خانه های که پی اصلی ساختمان است بهترین قسمت می تواند باشد. اگر زلزله ای ریشتر آن کم است می توانیم خروجی داشته باشیم و با حفاظت سر و صورت از منطقه خطر خارج شویم.
این نکته را اضافه کنم که همیشه در داخل خانه یک بطری آب در هر اتاق بگذاریم که همه اعضای خانواده بدانند و حتی یک دمپایی را هم در کنار رختخواب بگذارید چون در زلزله، به هیچ عنوان نمی‌توانیم فرار کنیم، دمپایی برای این است که زمانی که خرد شیشه و اجسام تیز بر روی زمین می ریزد، انسان در برابر خطرات یک پس زدن دارد. اگر بدون کفش باشیم و زمانی که پا روی جسم نوک تیز گذاشتیم و نمی توانیم حرکت کنیم و پناه بگیریم. باید یک دست لباس گرم در زمستان در بیرون از خانه داشته باشیم. اولین شرط، پناهگیری ایمن است و بعد خروجی ایمن.
افق کویر چه مکان هایی نباید پناه ببریم؟
زیر اجسام سنگین؛ مانند لوستر، کتابخانه‌ها، کنار در ها و پنجره های شیشه ای و …
افق کویر بعد از زلزله چه اقدامی باید انجام داد؟
-۱ برق، آب و گاز را قطع کنند،
-۲ تماس با واحدهای امدادی.۱۱۲ هلال احمر، ۱۲۵ آتش نشانی و ۱۱۵ اورژانس. البته باید پیش‌بینی کنند و ساختمانی که شخصی داخل آن نبوده و پایین ریخته نیازی نیست که تلفن ها را اشغال کنند و باید مدیریت کنند.در صورت زلزله مسکن مهر محتاج به کمک فوری اورژانس و نیروهای امدادی دارند.
-۳ رسیدگی به وضعیت آسیب دیده ها.
-۴ مدیریت و کنترل بر اتفاقی که افتاده است(مدیریت اصولی صحنه) مثلاً یک سیم برق افتاده و ما دسترسی به کنتور نداریم حداقل باید سعی کنیم که کسی عبور نکند. در صورتی که فرد آموزش دیده و وارد است می تواند اقدام کند در غیر این صورت کار برای امدادگران در نیاورید!
در ساختمان های آپارتمانی، حفظ خونسردی و به هیچ عنوان از آسانسور استفاده نکنید، ممکن است برق قطع شود و بین این فضا بمانند یا اینکه سیم بکسل پاره شود و به شدت سقوط کنند همچنین در آتش سوزی ها خلاف جهت آتش حرکت کنند همچنین از شلوغ کاری جلوگیری کنند.
افق کویربعد از اتمام زلزله می توانند وارد خانه شوند یا خیر؟
پس لرزه ممکن است داشته باشیم و بهتر است که چند ساعت صبر کنند و وارد ساختمان نشوند.
زلزله به صورت موجی می‌رود و باز می گردد. به محض اینکه مطمئن شدید که پس لرزه ای نیست وارد ساختمان شوید ولی در اکثر زلزله های مهیب پس‌لرزه آن بدتر از خود زلزله بوده است.
افق کویر افرادی که زیر آوار مانده اند چه کنند؟
مثلاً ماشینی که واژگون شده و در حال آتش گرفتن است و هر لحظه ممکن است سرنشینان ماشین بسوزند، نباید فکر کنیم که ممکن است دست شکسته باشد و یا… اولویت اول خارج کردن افراد از ماشین است، اولویت اول نجات جان است ولی در شرایط عادی، رعایت اصول ایمنی. ”تروما” هرگونه ضربه ای که به شخصی وارد می شود می گویند. ضربه ای که به دست می خورد می توان آن را مدیریت کرد و خودش بیرون بیاید ولی اگر به گردن ضربه بخورد بیهوش می‌شود و حالت عادی خارج ‌شدن ندارد و دیگری باید کمک کنند. در صورت فراگیری آموزش های کمک های اولیه، می توانند با تحت شرایط، اقدام به نجات، ایمن سازی و رهاسازی انجام دهند به شرطی که آموزش و دوره های ایمنی را گذرانده باشد.
افق کویر آیا لازم است تمام افراد کمک های اولیه را فرا بگیرند؟
بله حتی بانوانی که خانه دار هستند و آقایان! حادثه هیچ وقت خبر نمی کند و هر لحظه باید بدون استرس آمادگی داشته باشیم در برابر مخاطرات.
افق کویر برخی شهروندان می‌گویند، زمانی که کمک های مردمی به دست هلال احمر می رسد به دست نیازمندان نمی رسد؟
کسی که وارد این مجموعه نشده است ممکن است همچنین تصوری داشته باشد و فکر کند که این کمک ها به دست مردم نمی رسد ولی مطمئن باشند افرادی که در هلال احمر و و یا نهادهای مشابه هلال احمر خدمت رسانی انجام می دهند، به قدری شیفته و صداقت در کارشان دارند که حتی از جیب خود می زنند و بر روی آن بسته و پکیج می گذارند و می برند انکار نمی کنم واقعاً صفر درصد است و در همه جا در همه صنفی و در همه شغلی آدمهای خطاکار و بی وجدان داریم. شهروندان نگران نباشند تمام کمک های مردمی به دست نیازمند می رسد. ما نهایت تلاش خودمان را با مجموعه هلال احمر انجام می دهیم که نیازمندان را شناسایی کنیم، شاید آن کسی که به نیازمند بودن تظاهر می کند، واقعاً نیازمند نیست. ابتدا باید آنها را شناسایی کنیم و کمک ها را به دست آنها برسانیم. اگر خودتان کسی را سراغ دارید که نیازمند است، بین آشنایان خود حتماً اقدام کنید و به دستشان برسانید. اگر تشریف بیاورند هلال احمر ما برایشان توضیح می‌دهیم و نشان می‌دهیم و آمار و که به آنها تحویل داده به عنوان یکی از اعضای کوچک هلال احمد به آنها قول می‌دهم و اطمینان می‌دهم که هرگونه کمکی که نقدی و چه کالای طرف را نیازمند در نظر گرفته باشند .
افق کویر آیا نیازی هست در خانه ها کیف امداد وجود داشته باشد؟
افرادی که آموزش ندیده اند در خانه یک گاز استریل و یک باند که بتواند جلوی زخم و خونریزی را بگیرد داشته باشند یا یک بند کشی که بتواند آتل کنند.
“هنری دونانت” بنيانگذار صليب سرخ، اولین شخصی بود در جنگ جهانی دوم احساس کرد که بدون وابستگی به جایی، به طور خودجوش می تواند جان عده ای را نجات دهد و همین اتفاق هم افتاد. زمانی دیدند که کسانی مرگشان حتمی بوده نجات یافته اند به کمک او شتافتند و انجمن صلیب سرخ جهانی تاسیس شد.
افق کویر به عنوان حرف پایانی؟
هرگونه حوادثی که خارج از شهر اتفاق می‌افتد و گرفتار می‌شوندبا ۱۱۲ هلال احمر تماس بگیرند.
و این نکته را فراموش نکنند با کوچکترین حادثه‌ای ما دچار بزرگترین حادثه می شویم و با کمترین آموزش می توانیم شیوع یک فاجعه بزرگی را بگیریم. هلال احمر از یک جمعیت مردم نهاد تشکیل شده و فردی به فرد دیگر ارجعیت ندارد، ما باید به هرکسی که نیاز به کمک دارد، بسته به تخصصی که داریم باید به وی کمک کنیم. تمام کارهای هلال احمر صلح آمیز و در راستای کم کردن آلام بشری و کمک های بشردوستانه.شیرینی کارما به نجات است ما برخلاف شغل های دیگر که با باد و گرد وخاک تعطیل می شود کار ما تازه شروع می‌شود.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

زندگی‌نامه رئیس‌ دولت سیزدهم

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در آذرماه سال