آیا سازه های بافق در برابر زلزله مقاوم است؟!

به گزارش هفته نامه افق کویر،در طول تاریخ خانه ها و شهرهایی ساخته شده اند تا مردم را در برابر هر گونه تهدید و خطری که از طریق طبیعت در محیط زندگی آن ها ایجاد می شود، محافظت کند. در این بین زلزله مخرب ترین نیروی طبیعت است. موج های لرزه ای که از طریق زمین حرکت می کنند و جابه جا می شوند، می توانند سازه ها را تخریب کنند، جان انسان ها را به خطر بیاندازد و هزینه های بسیار زیادی برای تعمیر سازه ها تحمیل کند.در دهه های اخیر مهندسان متوجه شدند که با به کاربردن برخی مصالح و طراحی مناسب سازه می توان ساختمان را در برابر زلزله مقاوم ساخت. در ادامه با ما همراه باشید تا پیرامون اینکه آیا در بافق ساخت و ساز اصولی صورت می گیرد توضیحاتی از “امیر افروغ” کارشناس عمران شهرستان که دارای پروانه اشتغال ۲ می باشد و در زمینه نظارت و طراحی مشغول به کار است و کار نظارت های ساختمان بافق را تا حدودی به عهده دارد را بخوانید.
وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۰ درصد سازه ها در این شهرستان از نوع بنایی و باکلاف و بی کلاف بوده؛ بیان داشت: نقشه های جدید که بیشتر سلایق به سمت‌ هال بزرگ رفته و این مدل ها سازه های اسکلتی را می طلبد و یا اسکلت بتنی باید باشد در صورتی که از نوع بنایی که با آجر می‌باشد و هزینه کمتری دارد استفاده می شود.
صددرصد در برابر زلزله
مشکل آفرین خواهد بود
افروغ ادامه داد: یکسری قوانین مانند فاصله‌ بین کلاف و دیوار نسبی ساختمان که درصد دیوار باید به فضا طبق استاندارد باشد در سازه های بافق رعایت نشده است و صددرصد در برابر زلزله مشکل آفرین خواهد بود.
وی افزود: با توجه به گرانی چند ساله اخیر که باعث افزایش قیمت آهن آلات و … شده؛ گرایش مردم از سازه های بتنی و فلزی به سمت سازه های ارزان قیمت آمده و سازه های بنایی با عدم‌تطابق با نقشه های جدید مورد پسند شهروندان باعث شده مقررات رعایت نشود.
کارشناس عمران در رابطه با بحث شهرداری و نظام مهندسی به خاطر قوانینی که در آن حکم‌فرماست؛ گفت: درصد پیشروی و احداث بنایی که شهرداری مد نظر دارد به روی ۶۰ درصد متمرکز شده و کوچک بودن ابعاد زمین نسبت به زمین های گذشته که اکثریت بزرگ بوده ؛ کفاف نمی دهد و مالکین به خواسته خود نمی رسند.
مالک نباید دو بار هزینه برای اجرای نقشه و پروانه بپردازد
وی افزود: نقشه ساختمان تهیه و مراحل قانونی را طی می‌کند و به پروانه منجر می شود؛ اما مالک یک نقشه به نام اجرایی دارد که در آن کل سلایق مالک طراحی شده و اگر بحث ۶۰% را افزایش دهیم و به۸۰ درصد برسانیم دیگر مالک نباید دو بار هزینه برای اجرای نقشه و پروانه بپردازد.
وی در خصوص ناظرین گفت: ناظر که برای نظارت در ساختمان حاضر می شود متوجه ۷۰% ساخته می شود و تمام نظارت ناظرین زیر سوال می‌رود زیرا نقشه‌ای که ما کشیده ایم با ساخت تفاوت دارد و از نقشه مصوب خارج شده و به شهرداری گزارش داده می‌شود که از سوی شهرداری کمیسیون ماده ۱۰۰ و جرایم لحاظ می گردد.
همسایه ها به همان میزان تراکم ساخت را خواهند گرفت
وی ادامه داد: اگر همسایه ها معترض باشند سرانجام یک درصد به تخریب منجر می‌شود و اصولاً همسایه ها به همان میزان تراکم ساخت خواهند گرفت.
ناظر بافقی در خصوص طراحی نقشه ها در یزد بیان داشت: به مالک گفته می‌شود که از میزان ساخت همسایه ها مطلع شود و باید مالک یک نقشه ۶۰% تهیه و یک نقشه با پیشروی همسایه بگیرد و دیگر از نظر سازه، شهرسازی و… مشکل ندارد و شامل جرائم نمی شود.
وی تصریح کرد: اگر در بافق همانند یزد اجرا شود و شهرداری به مالکین اجازه دهد تا با ساخت و ساز و با رضایت همسایه یک نقشه با تراکم دلخواه خود تهیه و شروع به ساخت کنند دیگر از نظر سازه، معماری، شهرسازی و… مشکلی نخواهد بود و جریمه ای نباید بپردازند.
وی اضافه کرد: حتی مشکلی برای مالک و نظام مهندسی و شهرداری پیش نمی آید هنوز این موضوع در بافق به روی ۶۰ درصد مصوب و پایدار می باشد که عامل خیلی از مشکلات بوده و باعث شده نقشه‌های نظام مهندسی و شهرداری فقط حالت تشریفاتی پیدا کند.
وی بااشاره به اینکه کلاف بندی ها مشکل دارد، گفت: تطابق دیوار آجری با کلاف ها با جرأت می گویم صفر درصد رعایت می‌شود و سازه آوری را با شناژ اطراف تطابق دهد این موردی است که در آیین‌نامه به صراحت عنوان شده و دستورالعمل دارد و هیچکدام ناظرین، مهندسین و پیمانکاران توجه به این قضیه ندارند.
وی در خصوص اطلاع مالکین از این موارد که در آیین نامه قید شده ؛ بیان کرد: ناظر به مالک موضوع را انتقال داده ولی زمانیکه دیوار چیده شده عملاً هیچ گونه راهی برای کنترل آن قضیه برای ناظر وجود ندارد و دیگر نمی توان نظارت داشت که موارد رعایت شده است یا خیر !
امیرافروغ تاکید داشت: باید پیمانکاران واجد شرایط و دارای صلاحیت ساخت و ساز را در دست بگیرند و مقررات را رعایت کنند تا ناظر بتواند کلیه نظارت را داشته باشد و به جزئیات بپردازد.

ترک ها بخاطر عدم رعایت نازک کاری است

وی در خصوص سازه های جدید و قدیم و ترک هایی که در دیوار یا ستون ها ایجاد می شود گفت: اسکلت مشکلی ندارد و ترک ها بخاطر عدم رعایت نازک کاری است ایجاد می‌شود و سقف قرار نیست آوار شود و کمترین لرزه در ساختمان به خاطر عدم مهارت عناصر غیرسازه‌ای به سازه باعث ترک داخل ساختمان می شود شهروندان در زمینه اطلاع ندارند و ناظرین باید مجری کار را توجیه کنند تا رعایت نماید.
مهندس عمران خاطرنشان کرد: پیمانکار دوست ندارد ناظر در محل حضور یابد و سرعت کار وی را کاهش دهد در صورتی که باید سه روز قبل از شروع عملیات ساختمان با ناظر مربوطه هماهنگی صورت بگیرد و حتی پس از پایان هر مرحله برای مجوز مرحله بعدی مجدداً ناظر حضور یابد.

مالکین به نظر خودشان به ناظر نیاز ندارند
افروغ اعلام داشت: مالکین قریب به ۹۰ درصد موارد را رعایت نکرده؛ با وجود اینکه نظام مهندسی یک دفتر ثابت دارد و حتی شماره ناظرین را در اختیار آنها قرار می‌دهند. اما مالکین به نظر خودشان به ناظر نیاز ندارند در صورتی که باید مالک در ابتدا اقدام نماید تا مصالحی که تهیه می کند به صورت اصولی در ساختمان کار شود و اجحاف در حق خود مالک نگردد.
وی در خصوص اینکه چگونه بدون نظارت کار تأیید می گردد توضیح داد: زمانی به ناظر اطلاع می دهند که کار گذشته و مواردی وجود داشت که هنوز روند پروانه در حال طی کردن مراحل اداری بوده با وجود اینکه شخص دو طبقه را ساخته است و طبقه سوم را زمانی می‌سازد که اخذ پروانه کسب کرده و حتی با پیشروی ساخت صورت گرفته سپس شهرداری شاکی می شود چرا گزارش داده نشده در صورتی که هنوز ‌پروانه صادر نشده و مالکیت با ما تماس نداشته است که می‌خواهد عملیات ساخت راشروع کند. سپس شهرداری کمیسیون ماده ۱۰۰ فرستاده و نامه به نظام مهندسی میدهد که ناظر گزارش نداده و اینگونه ناظر موظف است به نظام مهندسی علت را بیان کند.
وی در خصوص هزینه نظارت تصریح کرد: هر متر مربع حدود ۹ الی ۱۰هزار تومان می باشد که با سال گذشته تفاوتی زیاد نداشته که پس از اخذ عملیات اجرایی و طی چند مراحل با دادن هر گزارش مثلاً فندانسیون، نازک کاری، سقف و …. درصدی از هزینه نظارت آزاد می شود.

الهام‌نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برای تهیه آرد با مشکلات زیادی روبه رو هستم

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ امروزه بسیاری