یک بام و چند هوا در اجناس مغازه ها

حتما قصه یک بام و دو هوا را شنیده اید؛ ولی امروز در خصوص نرخ های مغازه ها کار به جای رسیده است که به جای یک بام و دو هوا بگوییم یک بام و چند هوا! تفاوت فاحشی در اقلام کالاهاست؛ نرخ اجناس این مغازه با کناریش متفاوت است! قیمت ها ساعتی افزایش پیدا می کند اگر قبلا سالانه بوده امروز به روزانه و ساعتی رسیده است. بخش بزرگی از این ماجرا هم مربوط به نرخ دلار می باشد. نوسان قیمت ارز موجب همه این گرفتاری ها شده است. وقتی با کاسب کار صحبت می کنی چرا این قیمت اجناس و کالای خود را می فروشد؟ این جمله را خواهد گفت: این قیمت جدید هست! دوست دارید بخرید دوست هم ندارید، باشد همین جا، گرانتر خواهد شد و مجبور می شوی دفعه بعد گران تر خرید کنید! این منطق حاکم بر بازار ماشده است البته برخی کاسب کاران با انصاف هم هستند که به صراحت می گویند: این جنس قیمت قبل است و ارزان تر و جنس جدید نرخ آن افزایش یافته است! هر کدامشان را مایلید بخرید. صراحت بیان این کاسبکاران واقعا مثال زدنی است که با مشتری خود دو رویی ندارند و به اصطلاح نان حلال بر سفره خانه خود می برند.
برخی اجناس توسط خود فروشندگان داخلی گران شده است و به هیج وجه کار آنها مرتبط با نرخ ارز نیست؛ ولی از آنجایی که همه چیز تفاوت قیمت پیدا کرده و به اصطلاح بازار در قیمت ها شلوغ شده است و نرخ ها در هم تنیده شده؛ آنان نیز برای این که از این قافله عقب نیافتند، به بهانه افزایش سایر اجناس، آنها نیز قیمت خود را افزایش می دهند؛ نمونه آن همین فرآورده های لبنی است؛ از جمله ماست که از روز جمعه ۱۰۰۰ تومان بر نرخ قبلی آن اضافه شده است. حال باید دید این گاو احتیاج به چه خوراکی دارد که باید برای تهیه آن باید دامدار داخلی ارز بخرد؛ شاید گاودار بگوید واکسن! که اگر چنین باشد زبان ما قاصر است و باید به گاودار حق داد که او هم بر نرخ شیر و ماست و خامه و کره خود بیافزاید تا جلو ضرر و خسران او هم گرفته شود.
از این که بگذریم مشکل دیگر یک بام و چند هوا بودن قیمت ها را باید در سوء مدیریت برخی مدیران دانست که از قبل تدبیر لازم را نیاندیشیدند یا مسئله را به سبکی و خامی گرفتند. مشکلی که هم اکنون برای کامیونداران به پیش آمد و عمده مسئله آن بر سر قیمت لاستیک بود؛ اگر مسئولان عالی صنعت و معدن و گمرکی کشور پیش تر از این نسبت به ترخیص این اقلام از گمرکات اقدام کرده بودند این مشکلات به چنین حالی، بروز پیدا نمی کرد. به هر حال هر مشکلی یک راه حلی دارد و معضلات فعلی جامعه ما حل شدنی است. این نیست که نتوان برای برون رفت از این چند نرخی ها و گرانی اجناس نسخه ایی نپیچید! اقتصاد ایران در تلاطم با مشکلات خارجی است که در راس ان آمریکا و سایر دول خارجی هستند که هر روز در حال شیطنت در امور کشور ما می باشند؛ بطور حتم ملت در مقابل این دسیسه های دشمن مقاومت کرده و خود پاسخ لازم را در موقع مناسب به آنها خواهد داد؛ ولی مشکلات معیشتی مردم نباید در این اوضاع از یاد مسئولان برود؛ حتما باید فکری به حال آن کنند و با توجه به منابع عظیم خدادادی از نفت و گاز گرفته تا مواد معدنی و در راس آن سرمایه جوان کشورمان همه و همه پتانسیل های قوی هستند که مردان سیاستمدار کشورمان باید قدر این ظرفیت ها را بدانند و قدردان این مردم باشند و در جهت حل مشکلاتشان سریع تر گام بردارند.

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی