از پرداخت ۲% عوارض آلایندگی شانه خالی می کنند

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ جلسه پرسش و پاسخ مسئولین با حضور قریب به ۱۰۰ نفر از مردم شهرستان بافق از این جمعیت ۵۰ هزار نفری، در روز چهارشنبه ۱۵ اسفندماه در محل مسجدجامع برگزار گردید که پس از اعلام سوالات مسئولین به پرسش های شفاهی و کتبی پاسخ دادند که به برخی از آنها اشاره می نماییم:
فقط ۱ الی ۲ بند از صورتجلسه۹/۶/۹۳ نتیجه نداده است
در ابتدا جلسه “محمد رنجبر” رییس شورای اسلامی شهرستان بافق گفت: یکی از وظایف ذاتی مسئولین، بویژه مسئولینی که منتخب مردم هستند پاسخگویی در محضر مردم می باشد، وقتی مردم نماینده انتخاب می کنند حق آنهاست که بدانند شورا چه کاری انجام می دهد.
وی افزود: مشکلات موجود در سطح کشور مانع روند وعده های مسئولین و شورای شهر و… به مردم شده است، ولی بافق یکی از شهرستان هایی می باشد که علی رغم این مشکلات پروژه ها را تعطیل نکرده است.
رنجبر ادامه داد: مصوبات صورتجلسه ۹/۶/۹۳ در حال عملی شدن می باشد که ۱ الی ۲ بند آن صورت نگرفته است که امیدواریم با پیگیری مردم و مسئولین نتیجه بدهد.
قانون تجمیع عوارض به نفع یزد و بهاباد شد
سپس “حسن محمدی” رییس شورای اسلامی شهر در خصوص ۲ اتفاق بد در این شهرستان بیان داشت: متاسفانه بحث تجمیع عوارض باعث شده، ارزش افزوده ای که به شهرستان پرداخت می گردیده براساس سرانه جمعیت حساب شود و درآمد شهرداری ۳/۱ کاهش یابد و این قانون به نفع خیلی از شهرهای استان مثل بهاباد و خود یزد شده است.
وی ادامه داد: ۲% عوارض بحث دیگری می باشد که پرداخت می گردید و اکنون چندین سال است راهکارهایی پیداشده تا بتوانند از این قضیه شانه خالی کنند و این آلایندگی را پرداخت نکنند و از محمدرضا صباغیان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواسته ایم این مسئله را بطور جد پیگیر شود.
آلایندگی موجب خیلی از مریضی ها شده است
حسن محمدی گفت: آلایندگی باعث خیلی مریضی ها و مشکلات برای مردم این شهر شده است و مردم شریف با این وضعیت زندگی می کنند، اما معادنی که در اطراف وجود دارند آلایندگی پرداخت نمی کنند. درست است که قانون راهکارهای فرار قرار داده است و آنها پیگیر شدند تا پرداخت نکنند.
عوارض پرداختی سنگ آهن سیر نزولی دارد
رییس شورای اسلامی شهر اعلام کرد: درآمد شهرداری از سال ۹۵ سیر نزولی پیدا کرده است در همان سال ۱۱ میلیارد تومان از سنگ آهن دریافت نمودیم در سال ۹۶ حدود ۶ میلیارد تومان و سال ۹۷ حدود ۵ میلیارد تومان است.
مگر نباید مردم سهمی از معادن داشته باشند

وی گفت: مگر مردمی که در این شهر زندگی می کنند نباید سهمی از این معدن داشته باشند ما مخالف پیشرفت سنگ آهن و شهرک آهن شهر نیستیم، اتفاقا موافق می باشیم و آن چیزی که مسلم است آهنشهر جزیی از شهر است نه این که قرار باشد پیشنهادهایی بدهند که واقعا در شان یک شهری مثل بافق نباشد و شهرداری بافق را بعنوان یک پیمانکار جزء حساب می کنند و بگویند شما طرح های استخدامی ما را بردارید و درامد داشته باشید.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اتمام جاده بافق_نوق آستین بالا بزنند
“محمدعلی طالعی” معاون فرماندار بیان کرد: چند نفر از اعضای شورای اسلامی رفسنجان، جهت اتمام جاده بافق – نوق در این جلسه حضور دارند و چندین بار دیگر هم مراجعه داشته اند که به علت مشکل اعتبارات حل نشده است.
وی گفت: آنچه که درحوزه استحفاظی بافق قرار داشته و مساعدت ها تا جایی که قانون اجازه داده است و در توان فرماندارشهرستان بافق بوده، انجام گردیده؛ اما مجموعا ۱۰ کیلومتر که هنوز ۶ کیلومتر از قسمت “رضا آباد” و ۴ کیلومتر هم از سمت “نوق” که وصل آسفالت همان نوق خواهد شد، باقی مانده است، چندین بار این جاده زیرسازی شده ولی به علت تردد زیاد کامیون ها جاده خراب گردیده و مجددا زیرسازی صورت گرفته و منتظر آسفالت می باشدکه دیگر دست نمایندگان مردم در مجلس است که سال نو یک عیدی به مردم بدهند.
“سیدعلی نوروززاده” شهردار بافق بیان کرد: میدان امام حسین(ع) به میدان ولیعصر(عج) مسیری است که برای ان طرح تفضیلی پیش بینی شده بود و طرح مصوب نداشته است که با پیگیری طرح مصوب شد.
وی ادامه داد: طرح مصوب از میدان امام حسین (ع) تا میدان محمدتقی خان بافقی حدود ۴۰ تا ۴۵ هزارمتر مکعب ملک باید تملک شود و بالغ بر ۱ میلیارد تومان هزینه آن شده است و درآمد سالانه شهرداری بافق حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان می باشد.
“حسن امیرزاده” یکی از اعضای شورای اسلامی شهر گفت: پروژه های جوار معدنی، دغدغه شورای شهر بوده است و مهم ترین بحث اتمام گندله می باشد که در این بحث‌ها شورا کوتاه نخواهد آمد و همه مسئولین شهر پیگیر هستند.
“داود پورامینی” بخشدار مرکزی بافق گفت: آسفالت چاه عسکریه نیروانتظامی زیرسازی آن صورت گرفته و آسفالت راه چاه های کشاورزی، با جهاد کشاورزی می‌باشد، ولی با مساعدت و مشارکت فرمانداری و بخشداری به منطقه ای ورود داشته ایم و توافق گردیده زیرسازی انجام شود و آسفالت از سمت بخشداری و فرمانداری انجام شود که در بسیاری از چاه ها صورت گرفته است و مسیرهای باقیمانده با بالا رفتن بدهی ها، پیمانکار آسفالت اعلام کرده است دیگر توان انجام نسیه ندارد و در همان زمان افزایش قیمت ها هم شروع شده بود. اگر بحث بدهی در سال آینده پشتیبانی گردد تکمیل خواهد شد.
وی در خصوص پیش روی ساختمان در روستاها، از جمله “حاجی آباد” بیان داشت: این موضوع به کمیسیون ماده ۹۹که مرجع رسیدگی و نقش قوه قضائیه می باشد ارجاع و حکم تخریب ساختمان داده شد که مجددا مالک اعتراض نمود و به دیوان عدالت اداری که مرجعی بالاتر می باشد ارجاع داده شد، که بالاتر از این مرجع وجود ندارد و بخشداری و استانداری نمی تواند حکم را فسخ نماید.

دولت پول ندارد

“محمدرضا صباغیان” نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ابتدای صحبتش در خصوص جاده نوق- بافق بیان داشت: قسمت باقیمانده مسیر به وضعیت مالی برمی گردد و دولت پول ندارد به پیمانکار بدهد و آن مسیر را بعنوان گروگان نگه داشته است.
سالی که در پیش رو داریم سال سختی خواهد بود
وی گفت: در حال حاضر موضوع گرانی مطرح است و از حد معمول فراتر رفته که در مجلس تذکر داده شد و قرار است جلسه غیرعلنی برگزار شود و دستگاهها برای پاسخگویی حاضر شوند، بخشی از این گرانی ها به تحریم و بخشی به نبود نظارت برمی گردد و و یکسری مسائل دیگر که گریبانگیر جامعه شده و سالی که در پیش رو داریم سال سختی خواهد بود.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بازنشسته شد
صباغیان در خصوص مدیرعاملی شرکت سنگ آهن اعلام کرد: مدیرعامل در ۶ ماه آمد و رفت کارهای خوبی انجام داد؛ وی در ۱/۱۲/۹۷ بازنشسته بود و ما پیگیری از وزیر اطلاعات، وزیر کار و… صورت دادیم ولی اتمام قرارداد فرارسیده بود و وی بازنشسته شد.
وی افزود: تنها وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح را اجازه داده تا یک صدم آنها تا ۳۵ سال در حیطه خودشان کار کنند، وقتی با این مسئله روبرو شدیم طبیعتا نیرو دیگری مطرح شد.
سنگ آهن نیمه دولتی است
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در زمینه خصوصی یا دولتی بودن این شرکت تصریح کرد: نامه هایی ارسال نمودیم که اگر معدن خصوصی می باشد از این راه استفاده نماییم و منتظرپاسخ هستیم، شرکت سنگ آهن به صندوق فولاد واگذارشده است که نیمه دولتی می باشد.
در میان پاسخگویی نماینده به سوالات مردم، شهروندی گفت: چرا ابتدا دکتر رحیمی را آوردید؟
وی پاسخ داد: دکتر رحیمی را بعنوان نیروی کارآمد آوردیم که هنوز قانون بازنشستگی تصویب نشده بود، که زمانی که تصویب گردید با مشکل مواجه شدیم.
مسئولین بیدار شوید
فردی دیگر گفت: ما مردم هیچکاره هستیم و سرم را به ستون میزنم تا شما مسئولین بیدارشوید! اکنون که رضا فلاح آمده است قول می دهید به مدت ۵ الی ۶ سال وی را نگه دارید؟
صباغیان در پاسخ به این جوان اعلام داشت: اگر “فلاح” حقوق شهر را رعایت کند و کارش درست باشد از وی تا جایی که بتوانم دفاع خواهم کرد و اگر اهل زد و بند شود در برابرش خواهم ایستاد، باید از رضا فلاح دفاع کرد تا بتوانیم ۲% عوارض و کارخانه را در خواست نماییم.
شخصی از میان جمعیت در خصوص نیروهایی که از معدن میشدوان اخراج شده اند و نیروهای طبسی که استخدام گردیدند توضیح خواست که صباغیان پاسخ داد: معدن میشدوان به سنگ آهن واگذار و به مزایده گذاشته شده است که شرکتی بنام ” غدیر ایرانیان” برنده گردید و بنابر اعتراضات مردم جلساتی با وزیر مبنی براینکه چرا معدن را می دهید برگزارشد، که صورتجلسه ای در این باره تنظیم و شخصی که برنده شده بود ۶۰% آن را به معدن بافق داده است و مدیریت آن با شرکت سنگ آهن می باشد که در این مدت زمان طولانی تغییر و تحول صورت گرفته و کارگران بیکار شده اند.
وی افزود: ما قول می دهیم نیروهای اخراجی به کار گرفته شوند و اگر نیروی غیربومی، به جای کارگری استخدام شده است در نامه ای به من اسامی را اعلام نمایید .
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص کارخانه ” اسیدفسفریک” گفت: تمام کارها در مجتمع فسفات صورت گرفته است و تنها مشکل موجود این کارخانه، نبود آب می باشد که پیگیر رفع این مشکل می باشیم.

 

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی