مطالبات شهروندان از شورای پنجم

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ نهم اردیبهشت به‌عنوان روز شوراها نامگذاری شده است. شوراها در ذیل فصل قانونی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نهادی برای مسولیت‌پذیری و نظارت بر امور تصدیگری تدوین شده‌اند و الگوهای موفق در دنیا نیز تقریبا همه وظایف تصدیگری را از طریق نظارت شورا بر بخش خصوصی به شوراها داده‌اند. پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات، اولین انتخابات رسمى شوراها براساس قانون اساسى روز هفتم اسفند ۱۳۷۷ یعنى ۲۰ سال بعد از پیروزى انقلاب اسلامی در چارچوب برنامه توسعه سیاسى وگسترش نهادهاى مدنى و مشارکت عمومى برگزار شد و حدود ۱۸۵ هزار نفر اعضاى اصلى و على‌البدل در سراسر کشور از سوی مردم برگزیده شدند و بالاخره در روز نهم اردیبهشت ۱۳۷۸ شوراهاى شهر و روستا، به‌طور رسمى دوره چهار ساله مسئولیت خویش را آغازکردند. در متمم قانون اساسی مشروطه (۱۲۸۶) نیز به لزوم ایجاد انجمن‌های ایالتی و ولایتی (به عنوان شوراهای محلی) اشاره شده ‌بود.که در دوران پهلوی اول با عنوان انجمن بلدیه و دوران پهلوی دوم با عنوان انجمن شهر مطرح شد، اما با توجه به ناکارآمدی این نهادها، این آرزو همچنان در محاق ماند.
هفته نامه افق کویر؛ بمناسبت فرارسیدن این روز به سراغ مردم بافق در محله ها و صنوف مختلف رفته، و از خواسته هایشان از شورایی که با آراء همین مردم انتخاب شدند به گفتگو پرداخته است؛ که به اطلاع شما خوانندگان گرامی می رسانیم؛ لازم بذکر است این هفته نامه قصد دارد در چاپ های بعدی به سراغ اعضای شورای اسلامی شهر برود و از میزان برآورده سازی خواسته های مردم توسط این اعضا سوال نماید:
” محله گرایی”
از زمان شوراهای قبل بحث محله گرایی وجود داشته است و به گفته مردم هرشخصی که به شورا آمده به فکر آبادانی محله خویش بوده است البته بطور کلی در این گزارش ۵۰درصد مردم در این خصوص صحبت به میان آوردند.
ابتدا به محله فخریه رفتیم که مردم این محله از احداث پارک و آبادانی آن نسبتا راضی بودند ” کارگران” یکی از ساکنین درباره اشتراک گاز صحبت کرد که باید به دفترخانه بروند و مراحل سختی را دنبال نمایند وی خواستار پیگیری این مشکل از جانب شورا شد.
برخی از اهالی بلوارکشاورز گلایمند از وضعیت فاضلاب شهری بودند و معترض از اینکه این طرح هیچ فایده ای برای شهر ندارد، تنها آب های زیرزمینی را هم خراب می نماید، دراین باره شورا توضیح دهند.
سپس به خیابان شیخ محمدتقی رفتیم که ساکنین در حوالی پیرمراد از احداث میدان و تندیس در این خیابان صحبت کردند و اکثریت آنها توجه بیشتر مسئولین را خواستار بودند.
خیابانی که به راه آهن ختم می شود، آباد گردد
” رنجبر ” فرد میانسالی که از کودکی در کوچه پس کوچه های این خیابان بزرگ شده، گفت: ناسلامتی، این خیابان به راه آهن ختم می شود، راه آهنی که ۵ راه ریلی کشور است و تا به الان هیچ سود و منفعتی عاید بافق و این خیابان نگردیده است. وی خواست تا به راه آهن هم ورود داشته باشند تا حداقل این خیابان را آباد نمایند.
عده ایی از زنان آن محله خواستار ایجاد بازار در این خیابان شدند و بیان داشتند: چرا برخی از مغازه های این خیابان به حال خود رها شده است و مانند خیابان های دیگر انواع مغازه ها در اینجا وجود ندارد؛ بانوی دیگری معترض برحضور سرویس و تاکسی در این محل شد و خواست تا این خیابان نادیده گرفته نشود.
توجه به آسفالت های سطح شهر
سپس به سراغ برخی از مغازه داران خیابان چهارده معصوم(ع) رفتیم که آنها هم نالان از کم عرض بودن این مسیر بودند و از شورای پنجم خواستند تدابیری برای عریض شدن این خیابان بیاندیشند.
تعدای از اهالی خیابان امام رضا(ع) هم معترض به نحوه آسفالت پس از فاضلاب شهری و جاری شدن آب باران شدند؛ “دهقان شادکامی” یکی از نمازگزاران مسجد گفت: زمانی که من در این محله خانه ساختم بیابانی بیش نبود و بنام ” رودخانه کرو” می شناختیم، اکنون که بارندگی می شود همانند گذشته آب جاری و این خیابان را فرا می گیرد که نمی دانیم چه زمانی این مشکلات رفع خواهد شد اگر شورا به فکر محلات نباشند چه کسی باید اقدام نماید.
در ادامه به خیابان شهیدتفکری و منطقه حوزه علمیه برادران که هنوز منازل زیادی از گذشته به چشم می خورد، رفتیم که برخی از اهالی آنجا خواستار بازسازی کوچه پس کوچه های غیر استاندارد و نشست آسفالت در محله شان شدند و از شورا خواستند تا به این محله ها سری بزنند.
شهرک امام علی (ع) جزء محدوده شهری به حساب بیاید
” فتوحی ” از اهالی مسکن مهرگفته: این مجتمع چه زمانی آباد خواهد شد و همچنین برخی از ساکنین شهرک امام علی (ع) خواستند که شورا این شهرک را در طرح جامع شهری قرار دهند تا این محله هم جزء شهر بحساب بیاید.
سپس به پای صحبت های تعدادی از افراد تحصیلکرده نشستیم که آنها هم از نحوه مناقصات و واگذاری بخش جمع آوری زباله های بازیافتی صحبت کردند و از شورا در این باره، پاسخ خواستند.
بررسی تفاوت حقوق بین کارگران سنگ آهن
در ادامه چندنفر از دانشجوهای یک دانشگاه، تصریح کردند: اکثریت ما جوانان از کارگرهای شرکت سنگ آهن هستیم و نیروی شرکتی می باشیم از شورا می خواهیم این تفاوت حقوق را مورد بررسی قرار دهد این حق ما نیست؛ و دیگر مشکل اساسی که وجود دارد قیمت زمین و مسکن است ، شورا چرا این مشکل را رفع نمی کند و روز به روز باید شاهد افزایش قیمت باشیم!
نبود کارخانه و مجتمع تجاری
سپس به سراغ تعدادی از افراد درصنوف مختلف رفتیم که برخی از نبود کارخانه در بافق و مجتمع تجاری صحبت نمودند و معترض به حضور جوانان غیربومی در این شهر شدند.
شخصی از صنف تعمیرکاران گفت: اگر تمامی مغازه های فنی را به خارج شهر ببرند بهتر است، من و همکارانم با مشکل مکان مواجه هستیم، با در نظر گرفتن شهرکی مناسب برای شغل های فنی بسیار عالی می باشد.
جوان قصاب هم خواستار توجه بیشتر شورا جهت در نظرگرفتن مکانی برای دامداران گردید که تمامی به یک مکان انتقال یابند تا امنیت بیشتری برقرار گردد.
فروشندگان خانگی هم مالیات بپردازند
افراد زیادی که در صنف پوشاک ورود کردند، خواستند تا جهت هدایت افرادی که در منزل جنس می فروشند، اقدام شود تا آن فروشندگان خانگی هم مانند مغازه داران مالیات، اجاره و… بپردازند.
در ادامه با برخی از کادر بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) بافق صحبت نمودیم، که خواستار پیگیری جهت تامین نیرو از جمله پرستار و… شدند و همچنین فشار و سختی کار و مزایای پایین را مطرح نمودند و خواستند تا پیگیری صورت بگیرد.
بیمارانی که در محوطه بیمارستان بودند هم از شورا خواستند تا کمبود پزشک و امکانات درمان، از جمله انجام برخی از آزمایش ها و… را در کار خود قراردهند.
در پایان اشاره کلی به خواسته های برخی از شهروندان می شود: بیکاری جوانان، مقابله با افزایش اعتیاد و آسیب های اجتماعی در این شهر، آبادانی محلات و قاضی میرجعفر، کارخانه جوارمعدنی، کارخانه کاشی و … از خواسته های مردم بود.

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی