از سند تحول تا مطالبات معلمین

« تحقق ارزشها و آرمانهاي متعالي انقلاب اسلامي مستلزم تلاش همه جانبه در تمام ابعاد فرهنگي، علمي، اجتماعي و اقتصادي است. عرصه تعليم و تربيت از مهمترين زيرساختهاي تعالي همه جانبه كشور و ابزار جدي براي ارتقای سرمايه انساني شايسته كشور در عرصه هاي مختلف است. تحقق آرمانهاي متعالي انقلاب اسلامي ايران مانند احياي تمدن عظيم اسلامي، حضور سازنده، فعال و پيشرو در ميان ملتها و كسب آمادگي براي برقراري عدالت و معنويت در جهان در گرو تربيت انسانهاي عالم، متقي و آزاده و اخلاقي است. تعليم و تربيتي كه تحقق بخش حيات طيبه، جامعه عدل جهاني و تمدن اسلامي ايراني باشد. در پرتو چنين سرمايه انساني متعالي است كه جامعه بشري آمادگي تحقق حكومت جهاني انسان كامل را يافته و در سايه چنين حكومتي ظرفيت و استعدادهاي بشر به شكوفايي و كمال خواهد رسيد. تحقق اين هدف نيازمند ترسيم نقشه راهي است كه در آن نحوه طي مسير، منابع و امكانات لازم، تقسيم كار در سطح ملي و الزامات در اين مسير به صورت شفاف و دقيق مشخص شده باشد. در تهيه سند ملي تحول بنيادين آموزش و پرورش كوشش شده است تا با الهام گيري از اسناد بالادستي و بهره گيري از ارزشهاي بنيادين آنها و توجه به اهداف راهبردي نظام جمهوري اسلامي ايران، چشم انداز و اهداف تعليم و تربيت در افق ۱۴۰۴ هجري شمسي تبيين شود. » (۱)
این مقدمه سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش ایران است که « علی الهیار ترکمن، معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری با رسانه‌ها به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم علل پرداخت نشدن مطالبات معلمان را حرکت نکردن این وزارتخانه در راستای سند تحول دانست. وی در روز نهم اردبیهشت ماه سالجاری گفته است: « هم اکنون آموزش و پرورش عدم تحول خود را ناشی از نهادهای بیرونی می‌داند و آنها نیز معترضند که آموزش و پرورش در راستای تحول حرکت نمی‌کند و برخی نهادها نیز تکالیفی بالاتر از حد انتظار برای آموزش و پرورش تعیین می‌کنند از سوی دیگر برخی سیاستگذاری‌ها در راستای اهداف تحولی نیست. « این جان کلام یک مقام ارشد مهمترین نهاد تعلیم تربیت نظام جمهوری اسلامی است. بی شک معلمین در طول سالیان گذشته مطالبات به حقی داشته اند که آنها را از طرق مختلف ابراز داشته اند؛ اما تاکنون مشکلات و معضلات این قشر فرهیخته حل نگردیده است. به گونه ایی که الهیار ترکمن، مطالبات این وزارتخانه را تا پایان اسفند ۹۷ « ۲۵۰۰ میلیارد تومان » دانسته است. (۲)
به نظر می رسد رسیدن به افق ۱۴۰۴ و در راستای سند تحول حرکت کردن بدون اعتبار و بودجه امری ناممکن باشد؛ چرا که از قدیم گفته اند «رسیدن به مقدس ترین اهداف معنوی بدون ابزار مادیهم امکان پذیر نیست!» به هر جهت این وظیفه بر دوش دولت و مجلس شورای اسلامی گذاشته شده است تا با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی یا وضع قوانین توسط مجلس مشکلات معیشتی این آینده سازان مملکت اسلامی حل و فصل گردد. بدون شک رسیدن به مجد و عظمت تمدن اسلامی یا تمدن بزرگ ایرانی اسلامی بدون داشتن نظام تعلیم و تربیتی شایسته امکان پذیر نخواهد بود. اگر در تاریخ این تمدن بررسی کنیم بزرگانی که پا بر عرصه وجود گذاشته اند همه در نزد استادی تعلیم دیده اند که تا پایان عمر علم و دانش خود را مرهون زحمات استادان و معلمین خود می دانستند. شخصیتی مانند ابوعلی سینا که از مفاخر بزرگ جهان می باشد در نزد استادان خود « ابوعبدا… ناتلی» و « ابوسهیل مسیحی» ریاضیات و طب و علوم طبیعاات و مابعدالطبیعه را آموخت (۳) و تا آخر عمر دعاگوی این استادان بود. پس باید به مسایل و مشکلات معلمین توجه داشت که اگر غفلت شود شالوده انسانیت و نظام تعلیم و تربیت از بین خواهد رفت.
منابع:
(۱) http://www.nlai.ir
(۲) باشگاه خبرنگاران جوان
(۳) https://www.beytoote.com

 

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی