جمعیت هلال احمر، تسکینی برای آلام بشری

هر ساله روز “هشتم می” سال میلادی مصادف با “هجدهم اردیبهشت”، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود؛به این امید که روزی صلح و آرامش در سرتاسر جهان حکمفرما باشد . به مناسبت این روز خبرنگار هفته نامه افق کویر گفتگویی با “محمدرضا فتاحی بافقی” سرپرست هلال احمر بافق انجام داده است:
محمدرضا فتاحی بافقی کارشناس ارشد زمین شناسی پترولوژی از سال ۷۹ در جمعیت هلال احمر کار خود را آغاز کرده و از سال ۹۲ تا ۹۵ به عنوان بخشدار مرکزی در فرمانداری فعالیت داشته واز شهریور سال ۱۳۹۵ به عنوان سرپرست حوزه جمعیت امداد و نجات استان فعالیت خود را در هلال احمر آغاز کرد و به دلایلی به شهرستان بازگشت و به عنوان سرپرست هلال احمر شهرستان بافق مشغول به فعالیت است.
افق کویر: چرا ۱۸ اردیبهشت را روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر نامیده اند؟
۱۸ اردیبهشت روز جهانی جمعیت هلال احمر شناخته شده است یک رسالت عظیم و کمک به همنوع و تسکینی برای آلام بشری است و در همه زمینه ها می تواند کمک کند، ۲۰۲ کشور این روز را به رسمیت شناخته اند از طرفی جمعیت یک موسسه خیریه عام المنفعه است که همه باید به آن اعتماد کنند و مواردی که انسان دوستانه است انجام شود و همیشه هلال احمر دست نیازمندانه به سوی توانمندان دراز می کند و اتفاقاتی که اخیرا در استان های کشور رخ داده است کمک هموطنان را می طلبید که به نحو احسنت انجام شد و با همکاری مسئولین و تمام کسانی که علاقمند به کمک رسانی و حمایت از هم نوعان خود بوده اند کمک هایی در خور و شان شهرستان صورت گرفت و در استان شاخص بوده است.
افق کویر: ساخت داروخانه هلال احمر شهرستان بافق در چه مرحله ای قرار دارد؟
جمعیت هلال احمر در مراکز استان ها داروخانه دارد و سازمان معاونت دارو و غذا، داروخانه در شهرستان ها را لازم نمی داند چرا که بخش خصوصی در این زمینه ورود کرده است و داروخانه شخصی است و همچنین داروهای خاص را جمعیت هلال احمر پوشش می دهد و برای انجام این کار داروخانه های مراکز استان کفایت می کند با این حال چندین سال پیش ساخت داروخانه در شهرستان مطرح شد و ساخت و ساز این ساختمان صورت خواهد گرفت و به عنوان مرکز ارائه خدمات در زمینه داروخانه و یا مرکز درمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
افق کویر: کانون هلال احمر دانشجویان در چه وضعیتی است؟
جمعیت هلال احمر کانون های متفاوتی داشته است اما به دلایلی کمرنگ تر شده همانند کانون دانشجویی و دانش آموزی، در حال حاضر کانون ها باید فعال شوند و همچنین کانون طلاب نیز تشکیل و فعال خواهد شد.
افق کویر: اسکان شهروندان بافقی در مواقع وقوع سیل و زلزله چه مکانی خواهد بود؟
در بحث اسکان، مدیریت بحران ورود می کند. زمینی به وسعت ۱۲۱ هکتار مدنظر قرار گرفته است و به علت نارضایتی مردم از ترک کردن محل زندگی باید نزدیک ترین مکان را برای اسکان قرار داد از طرفی مدارس، حسینیه ها و مواردی از همین قبیل بهترین مکان می باشند و باید مکان ها درجه بندی و اولویت بندی شوند و امن ترین مکان انتخاب گردد.
افق کویر: برنامه های آتی جمعیت هلال احمر چیست؟
فعال کردن و رساندن جمعیت به جایگاه خودش در بین مردم و ایجاد فعالیت هایی که اعتماد را در بین مردم ایجاد کند، و در راس آن نیروی انسانی است که از افراد توانمند و ایده پرداز در جهت اجرایی کردن و بازتوانی و بازپروری قشر آسیب دیده استفاده نمایند.
افق کویر: برخی از افراد می گویند تمام کمک های مردمی به دست سیل زدگان و نیازمندان نمی رسد نظر شما در این باره چیست؟
همه کمک های مردم سعی بر آن است که به دست نیازمندان برسد. اقلامی هست که امکان انتقال آن نیست به طور مثال بطری شیر را نمی توان مستقیم به دست نیازمند رساند بنابراین باید تعویض شود یا به نقد تبدیل گردد، از طرفی برخی از پوشاک ها کهنه است و شایسته شهروند سیل زده نمی باشد و باید تعویض شود و همچنین بعد حادثه زیاد بوده و نمی توان گفت که کم کاری صورت گرفته است اگر جای ابهام و شکی است باید پرسیده و بررسی شود.
سخن پایانی:
مسئولین جمعیت را خانه خودشان، و خودشان را عضوی از جمعیت بدانند اکثر مسئولین همدلند و اعتماد به این سازمان دارند و امیدوارم که این روند ادامه داشته باشد.
در ادامه اهم برنامه های اجرا شده در واحدهای جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر آمده است:
اجرای طرح نیابت در چندین نوبت ( عیادت با خانواده های سالمند بدون فرزند، خانواده های شهدا و تقدیم بسته های معیشتی)، اجرای طرح همای رحمت(تهیه و توزیع بسته های معیشتی بین مددجویان در ایام ماه مبارک رمضان) اجرای طرح فرشتگان رحمت(تهیه و توزیع بسته های معیشتی بین مددجویان در روزهای پایانی سال به مناسبت فرا رسیدن سال نو)، همایش استانی تجلیل از خیرین و داوطلبان شاخص ، اجرای طرح کاروان سلامت در دهستان های کوشک و بساب، برپایی چادر سلامت و ایستگاه سنجش سلامت در مناسبت ها و همایش های مختلف شهرستان، جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی مردمی به نفع مردم استان های سیل زده کشور و تفکیک و بسته بندی و خرید اقلام مورد نیاز و اعزام کاروان کمک های مردمی به مناطق سیل زده. اجرای طرح ملی دادرس در شش مدرسه شهرستان (دادرس: دانش آموز – آماده- در- روزهای- سخت). برگزاری مرحله شهرستانی المپیاد آماده. شرکت تیم های دختران و پسران شهرستان در مسابقات استانی رفاقت مهر. برگزاری جشن به مناسبت هفته هلال احمر و تجلیل از جوانان و داوطلبان فعال جمعیت. برگزاری اردو تفریحی توان افزایی ویژه جوانان و داوطلبان. غبارروبی قبور مطهر شهدا توسط جوانان در چندین نوبت و مناسبت های مختلف. برگزاری کارگاه پیشگیری اولیه از اعتیاد. شرکت جوانان جمعیت هلال احمر بافق در ارگاه بومینو و راهیابی به مسابقات بومینو پلاس منطقه ای کشور. برگزاری طرح ملی پای درس ماه. شروع به کار جشنواره ملی احسان و ماه پیشونی در مدارس و مهدهای کودک همکار. برگزاری کلاس های اوقات فراغت(آموزش ارگ). برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع اعتیاد و اثرات سوء آن در هفته مبارزه با مواد مخدر. اعزام اعضای فعال کانون های جوانان به اردوی نشاط و امید شهرهای نیشابور، اصفهان و بندر انزلی. اجرای طرح یلدانه با مراجعه به ایستگاه آتشنشانی بافق- اورژانس شهری ۱۱۵ و پایگاه امداد و نجات سه راهی سه چاهون. برگزاری مسابقه کتاب خوانی خانه دوست کجاست. برگزاری اردوی آموزشی تفریحی اعضای جوانان در روستای گردشگری باجگان به مناسبت هفته هلال احمر. اجرای طرح ملی ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی به مدت ۱۸ روز. برگزاری انتخابات باشگاه امدادگران و نجاتگران. تست آزمون ارتقا درجه امدادگران در شهرستان. بازآموزی دوره نجات در جاده جهت امدادگران و نجاتگران. برگزاری ۸ دوره امداد و کمک های اولیه و تعداد فراگیران۲۵۷ نفر. برگزاری ۴ دوره تکمیلی امداد نجات ۱۲۱ نفر. برگزاری مانور زلزله در مدارس و ادارات. آموزش همگانی در مکان های عمومی ۸۷۵ نفر. ۳۲ مورد عملیات امدادی. ۴۷ مورد اسکان اضطراری.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی