لذت افطاری در مساجد یزد – احمد جعفری ندوشن

یزد – ایرنا – رمضان، ماه پر فضیلتی است که قرآن در آن نازل شد و خداوند درهای رحمت خود را به روی بندگان باز می کند و ثواب و برکات بسیاری هم برای بندگان خود قرار داد.

به گزارش ایرنا، روزه داران با پیروزی بر هوای نفس، قلب‌هایشان را از هرگونه کینه و تفرقه پاک می‌کنند و کدورت‌ها را مبدل به صفا و صمیمیت می‌سازند.
رمضان، بهترین فرصت برای دگرگونی و عالی‌ترین فصل برای وحدت در قلب‌های مومان است و از جمله اعمالی که ثواب زیادی برای آن ذکر و تاکید فراوانی بر آن شد، سنت حسنه افطاری به مردم و روزه‌داران است.
مردم یزد همه ساله به این سنت توجه ویژه ای دارند و با خلوص نیت، روزه داران و نمازگزاران را در مساجد اطعام می دهند و اکرام می کنند.
افطاری به روزه داران و تقدیر از این بندگان صالح و پاک الهی از سنت‌های اسلامی است که در تمامی دوره‌ها مورد توجه مسلمانان بود و در زمان پیامبر (ص) و ائمه هم رایج بود.
افطاری و اطعام روزه‌داران به ویژه ایتام از تاکیدهای پیامبر (ص) است و باید دانست که سنت معنوی « افطاری دادن» در مساجد موجب افزایش برکت و رونق در زندگی می‌شود.
رسول خدا به این نکته توجه خاص داشت و به مسلمانان توصیه می‌فرمایند، برای ایجاد اتحاد و انسجام در جامعه، همدیگر را به بهانه افطار دعوت کنند تا در سایه ماه رمضان، اتحاد و انفاق هر چه بیشتر میان آنها ریشه بدواند.
همچنین آن حضرت در خطبه غراء شعبانیه درباره یکی از سنت‌های زیبا در ماه رمضان سخن گفته و بر عمل به آن حتی به اندازه یک خرما یا جرعه شربت آبی سفارش جدی می‌ فرمایند.
ثواب افطاری به روزه‌دار چه با غذاهای گران‌قیمت و چه با غذاهای ساده و حتی یک عدد خرما به یک‌ میزان است و مردم نباید خود را از این ثواب و برکت دور کنند.
خوشبختانه مساجد استان یزد در ماه رمضان به لحاظ برپایی با شکوه نماز جماعت و افطاری پرشور و وصف نشدنی است و حضور جوانان و نوجوانان در انجام واجبات و برپایی نماز جماعت و کمک و مشارکت آنها در افطاری دادند به نمازگزاران ستودنی و چشمگیر است.
همچنین مردم علاوه بر افطاری، به سنت سحری دادن نیز پایبند هستند و در شب های با عظمت قدر آن را مورد توجه ویژه قرار می دهند.
نان و سبزی، پنیر و خرما، آش یا غذاهای گرم و ساده از غذاهای افطاری است که در مساجد توزیع می شود و روزه داران آن را با لذت صرف و برای بانیان آن دعا می کنند.
در کنار افطاری مساجد برخی خیرین نیز با طبخ غذاهای گرم ، نسبت به اطعام نیازمندان و ایتام اقدام و آنها را به گونه ای آبرومندانه اکرام می کنند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی