نبود جایگاه اجتماعی مناسب برای کارگر

نقش کارگران در پیشرفت، ترقی و شکوفایی کشور بی بدیل است،با نگاهی در همه عرصه های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران درمی یابیم که کارگران نقش مهمی در امر تولید، پیشرفت و خدمت به مردم برعهده داشته اند گرامیداشت روز جهانی کار و کارگر فرصتی است تا از زحمات بی بدیل این قشر زحمتکش قدردانی کنیم.بهمین مناسبت خبرنگار هفته نامه افق کویر گفتگویی با کارگران انجام داده است:
یکی از کارگران که نمی خواست نامش برده شود گفت: ۱۶ سال است که کار بنایی را انجام می دهم و در کنار آن نیز کشاورزی می کنم. با توجه به اینکه همه در این شهرستان علاقمند به کار در معدن هستند اما من به کار بنایی علاقه دارم هرچند که کارم بسیار سخت است و برای سلامتی بدن زیاد هم خوب نیست و امنیت شغلی پایینی دارد.
افق کویر: به نظر شما تا چه حد نام گذاری هفته کار و کارگر و تجلیل از این قشر سخت کوش و زحمت کش در بالابردن انگیزه و تلاش مضاعف آنان موثر خواهد بود؟
نام گذاری این هفته به عنوان هفته کارگر بیشتر جنبه نمادین دارد بهتر آن است که تشویق به همراه پاداشهای مادی باشد تا ایجاد انگیزه کاری شود.
افق کویر: ایا هرکارگری با خوب کار کردن می تواند کارگر نمونه باشد؟
نه تنها با خوب کار کردن بلکه اخلاق خوب و اعتقاد و توکل به خداوند متعال می تواند کارگر را در جامعه نمونه معرفی کند.
افق کویر: نمونه بودن را چگونه تعریف می کنید؟
به نظر اینجانب کارگران باید فعالیتشان را آن گونه انجام دهند که شایسته تلاش برای کسب روزی حلال باشد. و در این راستا باید فعالیت جدی شود. نظم و وقت شناسی ،وظیفه شناسی در خدمت رسانی به شهروندان ،رعایت و کیفیت کار ،شاداب بودن ،صبر و بردباری ،به خدا توکل کردن و سایر خصوصیاتی که کارگر نمونه باید داشته باشد
افق کویر: معمولا همکارهایتان از نظر تحصیلات در چه سطحی هستند؟
می خندد،کارگر که تحصیلات نمی خواهد.
افق کویر: روزهای تعطیل هم کار می کنید:
می خندد و میگوید بله هر روز مگه کارگری تعطیلی دارد.
افق کویر: درکل از کارتان راضی هستید؟ ر اضی هستم چرا ناراضی باشم.
افق کویر: از مسولین شهرستان چه انتظاری دارید ؟
به روستاییان بیشتر اهمیت بدهند.روستای ما هیچ گونه امکانات رفاهی ندارد از مسولین شهرستان انتظار دارم بحث گاز روستاهای منطقه را با جدیت بیشتری دنبال کنند..
یکی از کارگران معدن گفت: در هر محیط کاری شرایط خاصی وجود دارد و محیط کار کارگران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
نبود جایگاه اجتماعی مناسب برای کارگر
چرخه پیشرفت اقتصادی با همت کارگران محقق می‌شود، امیدواریم مسئولان استانی برای قراردادهای موقت کارگران چاره‌ای بیندیشند، چرا که عدم امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های اصلی کارگران است. آن چیری که کارگران را آزار می‌دهد نبود امنیت شغلی و جایگاه اجتماعی مناسب در جامعه است. از مسئولان می خواهیم بیشتر پیگیر مشکلات کارگری باشند تا کارگران نیز بتوانند با آسایش و آسودگی خاطر در صنایع کار کنند. امروزه کارگران حتی با تحصیلات عالیه نیز به فعالیت مشغول هستند، اما کرامت و ارزشی که باید در جامعه دارا باشند را ندارند. نبود امنیت شغلی و قراردادهای سفید امضای شغلی از دغدغه‌های کارگری است.
یکی دیگر از کارگران می گوید: ۶ سال است فعالیت می کنم و به عنوان یک کاردان، اشراف و آشنایی زیادی به دستگاه ها دارم ولی به خاطر خصوصی بودن شرکت ها و وضعیت بد اقتصادی هر لحظه احتمال تعدیل نیرو و اخراج وجود دارد، کارفرمایان به دنبال بهانه اند.
وی می گوید: از نبود ثبات شغلی گرفته تا پرداخت نشدن دستمزد مناسب متناسب با وظيفه، نبود بيمه تامين اجتماعی، ترس از تامين نشدن معيشت و مشكلات فراوان اقتصادی خبر می دهد ولی به گوش کسی نمی رسد.
نظرش را در مورد بهبود وضعیت کارگران می پرسم و می گوید: وضعیت کارگران به حدی بد است که شاید چند ماه به خانه پولی نبریم ولی این را هیچ کدام از دولت مردان نمی فهمد چرا که هیچکدامشان درد بی پولی نکشیده همه دم از روز کارگر می زنند، از روز کارگر فقط برای ما اسمش مانده است.
بهره کشی از زنان با نصف حقوق
یکی از کارگران خانم گفت:برای یک خانم کار کردن در دو شیفت سخت است، متاسفانه کارخانه ها خارج از شهر هستند، حقوق دریافتی کفاف کرایه ماشین و اجاره خانه را نمی دهد.
در ادامه می گوید: شاید کسی درک نکند که من صبح ساعت ۶ از خانه بیرون می روم وساعت ۱۹ به خانه باز می گردم. خیلی از زنان سرپرست خانواده مجبور هستند با وضعیت بد مالی کار کنند تا محتاج کسی نباشند و متاسفانه کارفرماها از این وضعیت استفاده می کنند و حقوق نصف مرد را بدون بیمه و با بهره کشی زیاد پرداخت می کند.
با فرا رسیدن روز کارگر، بازار برگزاری همايش ها و گراميداشت ها داغ شده و تلاش می شود تا در اين بين در كنار اين سخنرانی ها با دعوت از چند تن از كارگران از آنها نيز تقدير شود تا فضای اعتراضی کمی تلطیف شود و زبان کارفرما کمی بلندتر از قبل.
سخن آخر
طبقه كارگر به عنوان مظلوم‌ترين حلقه‌ اقتصادی كشور تاكنون به بسياری از خواسته های به حق خود نرسيده است و با مشكلات عديده ای همچون پايين بودن قدرت خريد به دليل دستمزد پايين، ركود و تعطيلی كارخانه‌ها، احتمال بيكاری، پرداخت نشدن مناسب و به موقع دستمزد، تعديل نيرو و نبود پوشش بيمه‌ای مواجه است كه هريك از مسئولان و متوليان امر بايد در كاستن از بار مشكلات اين قشر اقدام عاجل كنند.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی