کاهش خطرات ریسک در معادن با تأمین بهداشت روانی کارگر

 

به گزارش هفته نامه افق کویر، حبیب حسن زاده مسئول روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی در گفتگو با خبرنگار هفته نامه افق کویر ، پیرامون جشن روز کارگر گفت: اول “می” مصادف است با روز جهانی کار و کارگر در این ایام کارخانجات و مؤسسات به منظور تجلیل از مقام کارگر اقدام به برگزاری جشن ها می کند و طی این جشن ها از کارگران نمونه سال گذشته تجلیل می شود.
وی افزود: شرکت سنگ آهن مرکزی، حسب برنامه هایی که در سالهای گذشته داشته است، امسال به منظور تجلیل از مقام کار وکارگر و معرفی کارگران نمونه در طول سال گذشته سخت تلاش کردند و توانستند این مقام را به دست بیاورند جشنی را ترتیب داد که در آن با اهدا لوح تقدیر و هدیه ناقابل به آنها اعطا خواهد شد؛ بدینوسیله خواستیم گوشه ای از زحمات آنها را جبران کنیم. به همین منظور برای اینکه مردم از این فضا استفاده کنند و جهت ارتقاء سطح بهداشت روانی مردم مؤثر باشد از هنرمندان کشوری “سینا شعبان خانی و مجید افشاری” دعوت گردید تا فضایی شاد و مفرح ایجاد گردد تا ساعتی را با خوشی در کنار هم بگذرانند.
طی مراسمی از ۵ نفر که بیشترین امتیازات را دارند به عنوان نمادین تجلیل می شوند
وی درپاسخ به این پرسش که هرساله چند نفر از مجموعه ۶ هزار نفری شرکت سنگ آهن مرکزی به عنوان کارگر نمونه انتخاب می شوند اظهار داشت: هر سال حدود ۲۰۰ نفر به عنوان کارگر نمونه حسب آیتم هایی که وجود دارد و بر اساس آن کارگر نمونه شناخته و انتخاب می شوند و طی مراسمی از ۵ نفر که بیشترین امتیازات را دارند به عنوان نمادین تجلیل می شوند.
حسن زاده در پاسخ به این پرسش که ” آیا شرکت سنگ آهن برای دیگر کارگران مجموعه برنامه ای در نظر گرفته است؟” تصریح کرد:
از نظر ما هر ۶ هزارنفر کارگر و کارمند شرکت نمونه هستند، چون شرایط سخت کاری که آنها در آن قرار دارند نشان دهنده این است که آنها با اتکا بر وجدان کاری و انضباط اداری این سطح تولید را اجرا کردند و از برنامه تولید عقب نیستیم نشان دهنده این است که کار به نحو احسنت انجام شده و سطح قابل توجه ای را نشان می دهد به همین منظور “بن کالا” هرساله به کارگران اختصاص داده می شود و چغارت کارت آنها شارژ می شود.
امیدوارم شرایط اقتصادی و معیشتیکشور بهبود یابد
وی در پاسخ به این پرسش که ” باتوجه به اینکه روز کارگر با ماه مبارک رمضان مقارن شده آیا با “بُن کالا” ماه مبارک رمضان ادغام شده است؟ گفت: به خاطر این مقارنت “بُن” تجمیع شده است و در چغارت کارت شارژ می گردد.
مسئول روابط عمومی سنگ آهن در پاسخ به این پرسش که “باتوجه به شرایط اقتصادی کشور، قشرکارگر بیش از سایر افراد جامعه در مضیقه هستند برای سال جاری شرکت سنگ آهن چه برنامه ای، برای کارگرهای مجموعه خود دارد؟ افزود: کار ما تولید سنگ آهن است طبق برنامه راهبردی که هرساله اعلام می شود؛ سعی می کنیم به برنامه برسیم و از برنامه عقب نمانیم؛ بنابراین کارگران عزیزی که در سطح شرکت فعالیت می کنند متناسب با شرایط کاری که در آن قرار گرفتند و ایامی که پشت سر می گذارند ؛ قطعاً شرکت تسهیلاتی را در طول سال نیز برای آنها در نظر می گیرد؛ ضمن اینکه شرکت سنگ آهن متناسب با سختی کاری که عزیزان دارند سطح حقوقی متناسبی را قطعاً کارگرها دارند؛ امیدوارم شرایط اقتصادی و معیشتی کشور بهبود یابد.
وی در پاسخ به این پرسش که “چه صحبتی با کارگرها دارید؟” بیان کرد: از همه کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران که در طول سال گذشته تلاش کردند؛ صمیمانه تشکر می کنم؛ خصوصاً کارگرهایی که در کف شرکت مثل استخراج و کارخانه در شرایط بسیارسخت تلاش می کنند ؛ هیچ چیزی نمی تواند زحمات این عزیزان را جبران کند. آرزوی سلامت و عزت برای آنها دارم؛ در سال ۹۸ انتظار هست با درنظر گرفتن فاکتورهایی که HSE شرکت اعلام می کند ان شاا… بتوانیم خطرات ریسک را پایین بیاوریم . هر روز که کمترین صدمه و آسیب را در مجموعه کارگرها داشته باشیم آن روز را عید می گیریم.
برخی حوادث طبیعی است که رخ می دهد
وی در پاسخ به این پرسش که “باتوجه به اشاره ای که در خصوص ایمنی در کار داشتید توضیحاتی در خصوص حادثه ای که اخیراً برای یکی از کارگرها روی داد و انگشت وی قطع گردید ارائه بدهید؟” تصریح کرد: در شرایط سخت کاری خصوصاً در شرایط کاری معادن و صنایع اجتناب از خطرات ریسک به طور صددرصد امکان پذیر نیست، هیچکس نمی تواند ادعا کند در مجموعه ای که با شرایط سخت کاری روبرو می شوند خطرات ریسک به صفر می رسد طبیعی است که برخی حوادث اتفاق می افتد؛ به نظرم اگر بهداشت روانی کارگران و کارکنان عزیز را در حد متعادل تأمین کنیم خطرات ریسک پایین می آید، خیلی از اوقات، چون درگیر برخی مسایل می شویم خطراتی هم وجود دارد؛ متأسفانه نمی توانیم این خطرات را از آن بگذریم؛ وظیفه ما این است که این خطرات را کمتر کنیم و روزی را شاهد باشیم که خطرات ریسک به حداقل رسیده باشد.

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی