“بانوی رنگ آمیزی شده” برای کشاورزی بافق خطری ندارد

“بانوی رنگ آمیزی شده” برای کشاورزی بافق خطری ندارد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ این روزها در بافق شاهد پرواز پروانه ها اطراف درختان و گیاهان و همچنین کرم هایی در اطراف مزارع بافق هستیم، در این باره با سید جلال موسوی رییس اداره محیط زیست شهرستان بافق به گفتگو پرداخته ایم.

رییس اداره محیط زیست شهرستان بافق گفت: این پروانه به نام ” بانوی رنگ آمیزی شده ” در مناطق شمال آفریقا، آسیا و اروپا پراکنش و با شرایط مختلف اقلیمی تطابق دارد به همین علت دارای جمعیتی بالا  و در شرایط سخت می تواند زندگی کند، لارو این پروانه  قادر به تغذیه از طیف وسیع گیاهان می باشد.

موسوی، علت حضور بیش از حد پروانه ها در بافق را اینگونه بیان داشت: هر سال دوره های بارشی مختلفی داریم و امسال با افزایش بارندگی زیاد و داشتن زمستانی معتدل در کشور، این شرایط مساعد شده تا گیاهانی که منبع تغذیه لارو این پروانه ها هستند در جنوب کشور افزایش یابد.

وی افزود: پروانه به روی گیاهانی که منبع تغذیه آنها می باشد تخم گذاری می کند و لارو این پروانه ها حدودا ۳۰ هفته به بلوغ می رسد و سریع در این شرایط جمعیتش افزایش یافته و تا زمانی که رطوبت دما مناسب باشد این کار را تکرار خواهد کرد؛ پروانه های تازه بالغ، دارای قدرت پرواز بالا و میزان زیادی چربی را در خود ذخیره کرده و این چربی های زیاد، باعث قدرت پرواز طولانی پروانه و همچنین طاقت دمای پایین را برای پروانه ها فراهم می نماید.

سیدجلال موسوی ادامه داد: این پروانه به ندرت روی محصولات کشاورزی تخم می گذارد و نام یکی از این گیاهان ” کنگر وحشی ” می باشد؛ این گیاه در دشت بافق بسیار کم روییده است و این جمعیت پروانه ربطی به بافق ندارد و از جنوب کشور وارد بافق شده است، جنوب سیستان بلوچستان، جنوب بندرعباس و خوزستان چون سال مساعد بوده و زمستانی با هوایی بهاری داشته و پروانه ها در آن مکان ها شروع به تکثیر نمودند.

وی از مقصد پروانه ها گفت: مقصد آنها شمال کشور می باشد و در مسیر به خاطر شهدگل توقف دارند و روی  درختانی از جمله اکالیپتوس، گل های اطراف و در مزارع تغذیه می کنند ولی تخم گذاری ندارند و تنها به روی گیاهانی که غذای  لاروشان باشد تخم گذاری خواهند داشت.

سیدجلال موسوی تصریح کرد: پروانه هایی که در بافق توقف دارند هیچ خطری برای محصولات کشاورزی نداشته و حتی مشکلی مردم را تهدید نمی کند و جمعیت پروانه ها به محض  اینکه هوا گرم شود و شرایط رطوبت هوا کاهش پیداکند یک درصد افت پیدا کرده و کم کم از دید مردم محو می شوند.

وی در پایان از کرم هایی که در اطراف شهر مشاهده شده است، گفت: چندسالی با خشکسالی مواجه بودیم و با مساعدشدن شرایط آب و هوایی، گیاهان بیابانی  رشد سریع داشتند و موقعیت مناسبی برای بعضی حشرات فراهم شده و شروع به تخم گذاری کردند و امسال کرم های سبز و سیاه در بیابان زیاد است و این ها لارو حشراتی مثل شب پره ها و پروانه ها  می باشد، کرم هایی که اکنون در بافق مشاهده شده است ربطی به پروانه های مهاجر ندارد و از پروانه های  بومی شهرستان بافق می باشد و دور از انتظار نیست که با ترسالی، جمعیت حشرات افزایش پیدا کند و این در غریزه حشرات وجود دارد.

الهام نصیرزاده

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی