عوامل خطر ساز اقدام به خودکشی

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ متاسفانه در سالهای اخیر شاهد ماجرای تلخ خودکشی در گوشه و کنار شهرمان هستیم، از این رو خبرنگارهفته نامه مصاحبه اختصاصی با ریحانه کارگران مشاور بالینی انجام داد؛ که در ذیل می خوانید:
افق کویر: در مورد بیماری افسردگی و علائم آن توضیح دهید؟
افسردگی معضلی است که به روح و روان انسان لطمه ميزند و با احساس غم اندوه شدید، كاهش توانايي تفكر و تمركز، عدم توانايي تصميم گيري، افكار منفي، احساس پوچي و احساس عدم لذت از زندگي همراه اسـت. افسردگي تجربه حالت غمگینیست كه تحمـل آن دشوار است. زنان حدود دو ســوم مبتلايــان بــه اضــطراب و افســردگي را تشــكيل می دهند برآوردها نشان می دهند حدود ۳۰ درصد ازمردم در طول حیات خود دچار افسردگی می شوند اگرچه تنها ۲۰ درصد آن ها تحت معالجه قرار می گیرند.
افق کویر: در چه صورت فرد افسرده دست به خودکشی میزند؟
درصورتی که افسردگی فرد شدید باشد و فرد بیشتر احساس پوچی یا عذاب وجدان کند و همچنین فرد از حمایت اجتماعی و خانوادگی کمی برخوردار باشد احتمال اقدام به خودکشی بیشتر می شود.
افق کویر: برای پیشگیری از افسردگی چه کار می توان کرد؟
به طور کلی شیوع افسردگی بسیار بالا رفته و سن شروع آن نیز کاهش یافته، راه پیشگیری از آن بالا بردن کیفیت زندگیست به این معنی که سبک زندگی ای را برای خود انتخاب کنیم که شامل ارزشهای ما باشد مثلامعنویت، ورزش، ارتباط با دوستان و خانواده، علم آموزی و… نه فقط روزمرگی کردن و مرتب به دنبال رفاه اقتصادی بیشتر و شادی های کاذب بودن.
افق کویر: چرا در میان زنان آمار خودکشی بیشتر است؟
زنان نسبت به مردان بیشتر دست به خودکشی میزنند اما آمار خودکشی موفق در مردان بیشتر است، در خیلی از موارد اقدام به خودکشی زنان نوعی فریاد کمک خواهی است.
افق کویر: چه عواملی موجب می شود فرد دست به خودکشی بزند؟
عواملی همچون بیماری های روانپزشکی از قبیل افسردگی، بیماری جسمی شدید، مصرف مواد، استرسورهای(عوامل استرس زا) شدید زندگی و مشکل در سازگاری با تغییرات و رویدادهای زندگی، وجود سابقه خودکشی در خانواده وناامیدی عوامل خطر ساز اقدام به خودکشی هستند.
افق کویر: چه عواملی از فرد در مقابل افسردگی محافظت می کنند؟
در دسترسی آسان و ارزان به مشاور و روانشناس، روابط خانوادگی و اجتماعی و برخورداری ازحمایت آنها، برخورداری از مهارت حل مساله، حل تعارض و کنترل هیجان، برخورداری از باورهای مذهبی و فرهنگی که بر ارزشمندی فرد متکی هستند.
افق کویر: آیا در بافق دسترسی آسان و ارزان به روانشناس وجود دارد؟
در مراکز بهداشتی و اورژانس اجتماعی به همشهریان خدمات ارائه می دهند اما از نظر کمی اصلا کافی نیستند در مورد مراکز مشاوره هم متاسفانه از آنجا که خدمات روانشناسی و مشاوره تحت پوشش بیمه نیست و هیچ ارگانی از آنها حمایت نمی کند؛ این خدمات، خدمات ارزانی نیستند و در بافق مراکز مشاوره مدتی بعد از تاسیس تعطیل می شوند.
افق کویر: آیا داشتن شغل افسردگی و اقدام به خودکشی را کاهش می دهد؟
داشتن شغل به چند دلیل یک عامل محافظت کننده محسوب می شود اول اینکه نیازهای فرد از نظر اقتصادی برطرف می شود و این موجب خشنودی فرد می شود دوم اینکه داشتن شغل موجب احساس خودکارآمدی و بالا رفتن اعتماد به نفس و حس مفید بودن در فرد می شود، سوم اینکه فرد وقتی مشغول حرفه خود است فرصتی برای پرداختن به افکار منفی و سیکل معیوب آن ندارد همچنین فرد در محیط کار می تواند روابط دوستانه با همکاران برقرار کند از تنهایی بیرون آید.
افق کویر: آیا شبکه های مجازی می توانند منجر به خودکشی شود؟
در نوجوان و جوانانی که عضو کانال های خاصی باشندکه احساس پوچی و و ناامیدی را القا می کنند همچنین عضو بودن درگروه هایی که زمینه را برای دوستی ها و دلبستگی های مجازی و شکست عاطفی فراهم می کنند احتمال افکار خودکشی و حتی اقدام به آن را افزایش می دهند.
افق کویر: آیا صحبت کردن در مورد خودکشی باعث افزایش خودکشی در جامعه می شود؟
تا به حال هیچ پژوهشی اثبات نکرده که صحبت کردن در مورد خودکشی و آگاهی بخشی در مورد خودکشی، امار خودکشی را افزایش دهد بلکه آگاهی خانواده ها از عوامل هشدار دهنده و محافظت کننده می تواند احتمال این اقدام را کاهش دهد.
افق کویر: تأثیر اقدام به خودکشی بر جامعه چیست؟
خودکشی یک پدیده رنج آور اجتماعی و خانوادگی است و موجب تشویش اذهان عمومی می شود و آن چنان خانواده شخصی که اقدام به خودکشی می کند ازرده خاطر می شوند که اثرات نامطلوب این عمل زشت تا سالها روح انها را رنجور می کنند و علاوه بر فرد خودکش، والدین و فرزندان آنها نیز قربانیان این اقدام هستند.

معصومه غلامرضاپور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی