اگرتسهیلات بانک کشاورزی صوری باشد، ربا محسوب می گردد

نشست ۳ ساعته مسئولان برای بررسی مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان بافق
به گزارش هفته نامه افق کویر؛ صبح شنبه، ۹ شهریورماه سالجاری، نشستی در فرمانداری با حضور جمعی از مسئولین تحت عنوان «بررسی مسایل و مشکلات حوزه کشاورزی و شهرستان بافق» برگزار شد.
در این نشست به مشکلاتی؛ از قبیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی شهرستان، صدور مجوز بهسازی و نوسازی، اراضی کوچک روستا های حاجی آباد و صدر آباد، سامان دهی واحدهای سنتی فرآوری پسته، تامین آب آشامیدنی، آسفالت جاده و گازرسانی، مشکلات پرورش دهندگان پرندگان تخم گذار مثل کبک و بلدرچین، مشکلات پرورش دهندگان ماهی و …. پرداخته شد.
فرماندار بافق گفت: در موضوع کشاورزی حدود ۳۵ کیلومتر جاده چاه های آب کشاورزی را آسفالت نمودیم، لوله گذاری توسط جهاد کشاورزی انجام شد. دو واحد کارخانه فرآوری خرما داریم و سومین کارخانه با اعتبار ۳ میلیارد در حال تکمیل شدن است. وی ادامه داد: اطمینان دارم اگر موضوع خرما را در بافق کامل نماییم؛ دیگر احتیاج به ورود خرما از شهرهای دیگربه بافق نخواهیم داشت و در همین جا فرآوری خرما صورت می گیرد.

به زودی شهرستان بافق قطب پسته استان یزد خواهد شد
وی افزود: درمسئله پرورش پسته با توجه به غنای سفره های آب زیر زمینی و ECبالا، پیش بینی من این است که به زودی شهرستان بافق، در رتبه دوم و سوم استان خواهد ایستاد.
تغییر کاربری اراضی کشاورزی شهرستان
رحمتیان، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بافق گفت: بافق، جایگاه بسیار خوبی در حوزه کشاورزی دارد. تغییر کاربری تخریبی برای کشاورزی است. سامانه ای به نام سامانه ۱۳۱ از طریق موبایل و هم تلفنی در خدمت همشهریان است. اگر تغییر کاربری غیر مجاز صورت گرفته باشد و مردم گزارش دهند پیگیری صورت خواهد گرفت که متاسفانه در بافق هیچکس تماس نمی گیرد!
بحث ساخت و ساز غیر مجاز که در سطح مزارع و باعث ناامنی تولید شده است؛ اخیرا برخورد هایی صورت گرفته، این برخوردها باید تداوم داشته باشد و با برنامه ریزی پیش برود. بسیاری از ساخت و سازها تحت عنوان خانه باغ و پاتوق ساخته می شود و متاسفانه برخی از مشکلات جامعه در این مکان ها روی می دهد و به غیر از کشاورزان، جامعه هم از این مکان ها آسیب دیده است. بحث طلاق و اعتیاد هست که ریشه آن از پاتوق می باشد و باید برخورد اساسی شود. اگر امکان دارد، امنیتی برخورد گردد.
در این زمینه یکی از مسئولین حاضر در جمع گفت: از سال ۱۳۷۵ با هدف حفظ سطح زیر کشت، مصوب شده است و قلع و قمع دیده نشد؛ از سال ۷۵تا ۸۵ تغییر کاربری هایی که مشاهده گردید فقط جریمه می شد. از سال ۸۵ به بعد قانون، اصلاح شد و مورد تخریب و قلع و قمع به قانون اضافه گردید. افرادی که می خواهند تغییر کاربری بدهند، اگر مالک آن زمین باشند، مجوز دریافت می کنند. ابتدا باید مالکیت تثبیت شود و بعد ما درکمیسیون مطرح می کنیم و مجوز صادر می گردد. وی در ادامه افزود: در طرح هایی مثلا “شیلات” ،” استخر”و “گلخانه” اگر بخواهند تغییرکاربری داده شود با قولنامه هم امکان پذیر است؛ به شرطی که استعلام از منابع طبیعی بگیرند و آن اداره اعلام کند که این اراضی ملی نیست! گاهی افراد اقداماتی انجام می دهند و وقتی می خواهند استعلام از منابع طبیعی بگیرندبه نوعی متوجه می شویم این زمین از دولت است. بطور کلی مالکیت از سه طریق برای کمیسیون که می خواهد، مجوز صادر کند قابل تثبیت است: ۱-سند مالکیت۲- گردش ثبتی داشته باشد۳- حکم قاضی مشمول بر مالکیت

عدم وجود کارشناس مورد نیاز در کشاورزی شهرستان و در بحث امور اراضی
در اینجا یکی از حاضرین در نشست گفت: در بافق یک نفرکارشناس برای امور اراضی هست با انبوهی از ارباب رجوع و به قول امروزی ها دست تنهاست!
که یکی از مسئولین گفت: این امور به بخش های خصوصی واگذار شده و در نظام مهندسی تشکیل پرونده می دهند.

صدور مجوز بهسازی و نوسازی مشاع کوچک روستا های حاجی آباد و صدر اباد
در اینجا یکی از حاضرین گفت: بحث صدور مجوز برای زمین های جنگل مزرعه حاجی آباد هست که به نام پهنه “دام” نام گذاری شده؛ هم اینک، افرادی که مالک هستند و پیگیر صدور مجوز برای احداث واحد های کوچک برای “دام” دارند، در تشریفات قانونی جهاد کشاورزی مانده اند و حداقل شاید ۶ الی ۷ ماه طول بکشد تا مجوز صادر بشود. اگر با راهکار قانونی سعی نکنیم موضوع را حل کنیم خیلی وقت ها افراد از مسیر قانونی تبعیت نمی کنند و یا ساخت و ساز غیرمجاز اتفاق می افتد که این ساختمان ها زمانی که ساخته شد دیگر قابل کنترل نخواهد بود و مدیران و مسئولین، مجوز را در راستای قانونی خودش صادر کنند.

روستا حاجی آباد را به عنوان یک مجتمع خودگردان دامی معرفی شود
یکی از مسئولین گفت: تبدیل به “دام کردن» تغییر کاربری محسوب نمی شود؛ به لحاظ اینکه دام بخشی از کشاورزی است ما هم به لحاظی اگر بخواهیم هم قوانین و مقررات وزارت جهاد را انجام دهیم، هم اینکه دامپزشکی مقرراتش حاکم باشد و هم مشکل مردم حل شود، باید یک مقدار قوانین را تعبیر کنیم نه اینکه قوانین را زیر پا بگذاریم تا مشکل حل گردد و زمانی که اگر یک مجتمع ایجاد نشود ناچارا یا این کار باید کنار گذاشته شود و یا در مزارع دیگر پراکنده می شوند و مشکلات بهداشتی و مسائل اجتماعی شاید دو چندان شود به همین خاطر کمک شود تا روستا حاجی آباد را به عنوان یک مجتمع خود گردان که هم فواصل بین دامداری ها را نادیده بگیرند (چسبیده باشد )و هم بحث بهداشت دنبال شود و هم در آینده از تسهیلات بخش دولتی استفاده کنند.ولی احداث ساختمان طوری نباشد که مشکل ساز باشد با نقشه، طرح و با نظارت باشد که یک کار الگویی برای سایر شهرستان و استان ها ساخته شود و یک مدیریت واحد داشته باشد تا سرمایه شما به مخاطره نیفتد. به عبارت دیگر فعالیت ها در یک زمینه، مثلا پرورش گاو یا دام مولد و …باشد؛ همه ی واحد ها به هم بچسبد و ساختمان آن طبق یک الگوی خاص طراحی شود. در ادامه گفت: بحث ایجاد دامداری روستایی با ساختار صنعتی جدیدا قابل احداث خواهد بود.

صدور پروانه دامی در روستاها مشروط به طرح هادی است

در اینجا یکی از مسئولین گفت: دلیل مخالفت شبکه دامپزشکی شهرستان این است که در رابطه با اماکن کوچک روستایی، حریم تعریف نشده است! مشکل ما در صدور مجوز است، یک قانونی است که دستور العمل آن از وزارت جهاد کشاورزی آمده است. در رابطه با صدور پروانه باید روستاها در طرح هادی قرار گرفته باشند.
در اینجا یکی دیگر از مسئولین افزود: بعضی از افراد یک هکتار زمین خریداری می کنند و به افراد مختلفی می فروشند؛ یعنی به افراد غیرمالک در مزرعه یا افرادی که در زمینه های مختلف (خانه باغ و پاتوق)فعالیت می کنند؛ به نظر می رسد مجوز نوسازی داده نشود هم اقتصادی تر است و هم مشکلات اجتماعی پیش نمی آید.

شبکه گذاری در مزارع
شبکه های نیرو ،آب ،برق وگاز و بیشتر مسئله گاز مطرح است؛ دولت یکسری هزینه ها و سرمایه گذاری ها انجام می دهد و حاضر می شود از منابع ملی شبکه نیرو را در هرمنطقه که برنامه ریزی شود ایجاد می کند. در مزارع مدیریت جهاد کشاورزی حساسیت هایی برای احداث شبکه ها دارند؛ حساسیت ها شاید خیلی بیجا نباشد؛ وقتی شبکه ایجاد شد برای تقلب سازی مستعد می شود؛ اما این ایده شاید صحیح نباشد، چون در مزارع برای همه کشاورزی و دامداری می خواهیم.
وی ادامه داد: از سال گذشته مدیریت روی تخصیص انشعابات در ادارات به خوبی صورت گرفته است و به هیچ عنوان، بدون هماهنگی جهاد کشاورزی، تخصیص آب و مجوز کنتور به هیچکس داده نمی شود؛ مگر تایید اداره باشد؛ الان که دارد کنترل و مدیرت صورت می گیرد از ورود و حضور شبکه های نیرو در مزارع جلوگیری نکنیم بهتر خواهد بود!

مشکلات مزارع را کارشناسان جهاد کشاورزی بیابند
در اینجا یکی از دامداران پیشنهاد داد؛ در زمان های گذشته، کارشناسان جهاد در روستا و مزارع راه می افتادند و مشکلات مزارع را پیدا می کردند و رفع می کردند؛ مثل سم پاشی و … اگر این کار مجدد صورت بگیرد (با هزینه خودمان ) تا محصولات بهتری داشته باشیم حداقل یک کارشناس خوب برای این کار استخدام کنند. اگر دامپزشک خوب هم برای حیوانات (مرغ و گوسفند)باشد؛ شاید دیگر تلفات نداشته باشیم؛ هفته ای یک بار یا ماهی یکبار بازدید داشته باشند.
یکی از مسئولین حاضر در جلسه گفت: اگر مشکلات بخش کشاورزی را به دو دسته تقسیم کنیم؛ یک بخش که هزینه بر هستند و بخش دیگر که با تدبیر و اندیشه و تصمیماتی که در جلسات گرفته می شود، بیش از ۸۰ درصد مشکلات کشاورزان حل می شود که اگر موضوعات حل گردد؛ قاعدتا بسیاری از موانع تولید برطرف خواهد شد

سامان دهی واحدهای سنتی فرآوری پسته
سامان دهی واحدهای سنتی فرآوری پسته و توجه به واحد های صنعتی، مهم ترین عامل است که یک واحد را می تواند سر و پا نگه دارد خوراک است. واحد های صنعتی با سرمایه زیاد و حمایت مسئولین، وام و حمایت جهاد کشاورزی و سرمایه خود سرمایه گذار، ساخته شده است! اگر خوراک حداقلی برایش تعریف شود قاعدتا یقین داریم روز به روز تبعاتش کمتر می شود یا به تعطیلی کشانده نمی شود یا اینکه حداقل خدمات بهداشتی که می تواند ارائه بدهد به خوبی نتواند ارائه دهد؛ چون درآمدی ندارد. خواهش ما این است که بر اساس میزان خوراک مجوز داده شود؛ به گونه ای که افراد جدید بتوانند فعالیت کنند، واحد هایشان را ارتقا درجه و به روز کنند و خدمات حد اکثری را به کشاورزان بدهند؛ با توجه به به اینکه محصول غالب بافق پسته است و بخش کشاورزی را صنعت می دانند به صنعت پسته بافق آسیب نرسد.

آب رسانی ،گاز رسانی و آسفالت جاده ها
اگر روستایی، بالای ۲۰خانوار داشته باشد، دولت موظف است برق و آب و گاز و جاده آسفالته در اختیار آن قرار دهد؛ الان ۱۷ روستا است که این امکانات در اختیارشان قرار گرفته، روستای کوشک و بشکان ۱۰خانوار بیشتر ساکن نیستند، دارای این امکانات است.
با آماده شدن زیر ساخت ها در مزارع وقتی کشاورزی می خواهد به مزرعه کشاورزی برود به همراه خانواده برود اگر تفریحی هم هست با خانواده باشد خواهشمند است این مسئله کامل حل شود و گازرسانی به واحد های تولیدی انجام شود؛ مشکلات بزرگی حل می گردد و مصرف گازوئیل به حداقل می رسد.

نرخ تسهیلات کشاورزی و توجه به آن
کشاورزی گفت: بیش از ۸۰درصد وام های بانک کشاورزی یا به موقع صورت نمی گیرد یا به صورت صوری پرداخت می شو؛ یعنی به اسم کشاورز و به کام بقیه(آش نخورده و دهن سوخته) .

اگرتسهیلات بانک کشاورزی صوری باشد، ربا محسوب می شود
مسئولی در این خصوص گفت: اگرتسهیلات ما صوری است، ربا محسوب می شود. در مورد کشاورزی؛ از طریق فرماندار و جهادکشاورزی مجوزها مورد تایید قرار می گیرد و ما اجرا می کنیم؛ هر جا غیر قانونی عمل کردم، به صورت جزیی به من بگویید، کلی گویی نکنید. علت ندادن وام؛ شاید این باشد که یا در بانک های دیگر چک برگشتی دارد یا از قبل بدهی دارد یا از نظر تضمین مشکل داشته است. فردی ۶۰میلیون وام گرفته است و الان باید ۳۶۰میلیون پس بدهد و به بانک بدهی دارد. در این موارد حکم جلب ۴ نفر را دارم که سودی برای من ندارد!

در ادامه این جلسه کشاورزان به بیان مشکلات خود پرداختند.
یکی از کشاورزان با بیان اینکه بازدید از اراضی خیلی ضعیف است و به نحو احسن انجام نمی گیرد گفت:-شرکت دامداران ۲ سال تعطیل بود و ما آن را راه اندازی کردیم، ولی در حال حاضر مشکل زمین داریم و حواله سبوس به ما نمی دهند.

خرما اقتصادی تر و پایدار تر از پسته است
یکی دیگر از کشاورزان از نداشتن سرد خانه و سالن مخصوص سرخ کردن خرما گلایمند بود و افزود: در این زمینه یا سالن نداریم یا کم داریم درخواست ما این است که بعد از برداشت همه بازار بافق اشباع است و خرما دست کشاورز می ماند در حدی که بعضی از کشاورزان درختان خرمای چندین ساله خود را از ریشه در آوردند.
وی تصریح کرد: باتوجه به این که خرما اقتصادی تر و پایدار تر از پسته است؛ خواهشمندم به جای یک واحد سردخانه ۸۰۰تنی ۸ واحد ۱۰۰تنی به این افراد داده شود که در گوشه و کنار شهر سالن سردخانه و سرخ کن باشد.
حیدری یکی از سرزمایه گذاران در زمینه فرآوری خرما گفت: در شهرک صنعتی مبارکه یک سالن اجاره کردم که در آن تولید و بهربرداری صورت می گیرد. فروش نیز خیلی خوب است؛ اما زمینی که روی آن کار می کنم اجاره ای است و سودی برای من ندارد.
یکی از مسئولین در پاسخ به درخواست حیدری گفت: شما زمین خوب و مناسب برای تشکلات خود پیدا کنید بحث واگذاری و صدورپروانه را ما مسئولین پیگیری می کنیم.
طالعی یکی از پرورش دهنده های مرغ بومی تخم گذار گفت: فعالیت خود را از سال ۹۲ آغاز کردم. مشکلات زیادی در زمینه نهاده و فروش نهاده دارم.
وی افزود: تخم مرغ تولید می کنیم بسته بندی هم صورت می گیرد، ولی در فروش و بازار یابی با مشکل رو برو هستم، حتی به خاطر آن به مشکل خانوادگی برخوردم؛ علاوه بر اینکه سود نکردم ضرر هم کردم.
یکی از مسئولین در پاسخ به مشکل طالعی گفت: با دستوری که از رییس اتحادیه مرغ داران استان که طی دوهفته دستور العملی را پی در پی به شبکه دامپزشکی ابلاغ می کنند و بخاطر تنظیم بازار رییس شبکه دامپزشکی را مجبور می کنند مرغداران ۲۵ درصد از سهمیه مرغشان را به کشتارگاه های داخلی استان بفرستند؛ اگر این قضیه حل شود مرغدار می تواند هرجای که خواست مرغ را بفرستد.
یکی دیگر از مسئولین گفت: مجوز خروج مرغ از استان همیشه آزاد بوده است، ولی از زمانی که خود استان که بیش از ۲ برابر نیازش مرغ تولید می کند باکمبود مرغ مواجه است تصمیم گرفته شد که ۲۰تا ۲۵ درصد از مرغ قابل کشتار در استان توزیع شود تا مردم بدون مرغ نمانند.
وی افزود: ما طرفدار مرغدار و دامدار هستیم نه به قیمتی که به مصرف کننده اشعاف شود؛ زمانی که قیمت مرغ ۱۴۲۰۰تومان شد و مرغدار حاضر نشد تحویل دهد اجبار شد که ۳۰درصد باید به بازار داده شود تا نیاز ۶۰تن مرغ مردم تأمین شود و مابقی را هرطور خواستند بفروشند.

برای پرورش بلدرچین، باید زنجیره آن کامل باشد؛ تا صرفه اقتصادی داشته باشد
سید احمد جعفری زاده، پرورش دهنده تخم بلدر چین گفت: در این حوزه بسیار ضررکردم و مجبور شدم تمام بلدرچین ها را سر ببرم.
یکی از مسئولین در این باره گفت: هیچ پروانه ای تحت عنوان پرورش بلدرچین تخم گذار و یا بلدرچین گوشتی واگذار نمی کنند. برای پرورش بلدرچین، باید زنجیره آن کامل باشد؛ تا صرفه اقتصادی داشته باشد؛ اگر فردی، صرفاً بلدرچین پرورش دهد تا تخم آن را دربازار بفروشد شکست می خورد و موفق نمی شود.
کریمی، رییس شرکت تعاونی فلاحت گستر گفت: زمین مناسبی برای کارهای اداری و انبار خوراک دام نداریم، برای حواله سبوس مشکل داریم، باید از استان ها و شهر های هم جوار خوراک دام تهیه کنیم، چون با واسطه است قیمت آن افزایش می یابد.
یکی از مسئولین در این باره گفت: قریب ۸ هزار تن نهاده در انبار حواله داریم؛ هیچ کس متقاضی نیست، بهره برداران خریداری نمی کنند و اتحادیه ها هم پول ندارند خریداری کنند، باید تشکل ها فعال شود.
وی افزود: باید تعداد انبارها زیاد باشد تا زمینه ذخیره سازی در شهرستان را داشته باشد؛ درضمن قیمت گذاری و توزیع سبوس، برعهده اداره صنعت، معدن و تجارت است؛ اگر قیمت سبوس ۱۲۵۰تومان تصویب شده است و ثابت بماند دیگر بحث آزاد و غیر آزاد ندارد.
کریمی نماینده شترداران در شهرستان بافق گفت: برای شتر داری نیاز به آبشخور داریم؛ اگر بخواهیم شترداری را گسترش دهیم باید حتما آبشخوارها تأمین و مکان آنها مشخص شود.
یکی از مسئولین ار این باره گفت: یزد سومین استان شتر خیز است و همه مسئولین سعی و تلاش دارند تا شتر مورد حمایت قرار بگیرد.
الان بعد از سه سال می گویند ممنوعیت طرح پرورش شتر مرغ دارید
زنی که به پرورش شتر مرغ اقدام می کرد گفت: حدود سه سال است که برای اینکه اشتغال زایی کنم و برای شهرستان مفید باشم؛ بدون تسهیلات و امکانات کم و دوندگی های زیاد پروانه گرفتم. ایرانمنش ادامه داد: طرح دادم؛ ولی زمین من مورد تایید واقع نشده است. می گویند: زمین من در طرح ممنوعیت بادهای درجه ۲ است؛ در کنار زمین من دونفر دیگر هم که بعد ازمن شروع کردند الان مشغول به فعالیت هستند. اکنون بعد از این همه دوندگی ها و سختی ها که کشیدم، من تمام بودجه ام را خرج کردم و سرمایه ای ندارم! کاش از اول موافقت نمی کردند؛ الان بعد از سه سال می گویند: ممنوعیت طرح دارد.

جابجایی برق و گاز هزینه بر هست
کمال کریمی، رئیس اداره منابع طبیعی در این باره گفت: در سال گذشته، منابع طبیعی طرح فرسایش بادی را تعریف کرده که شامل درجه یک و دو است. پیشنهاد شده زمین این خانم جابه جا شود به روستای باقرآباد و باید فاصله حریم حفظ شود تا مشکلی پیش نیاید؛ اما امکانات زیربنایی برای جا به جایی و حتی برق و گاز هزینه بر است. اگر خانم ایرانمنش مشکلی نداشته باشد بابت هزینه، ما با جابه جایی نامبرده موافق هستیم. فقط زمین وی هست که در طرح ممنوعیت بادهای درجه دو وجود دارد؛ دو نفر دیگر مشکلی ندارند. این مسئله در حال پیگیری است.

زمین به من واگذار کنید تا با سرمایه خودم ۱۵۰۰ بز را پرورش بدهم
دامدار دیگری به نام «آقایی»پرورش دهنده بز «سانن» گفت: ۲۰سال است که در پرورش بز سانن مشغول به کارهستم. با ۴ راس شروع کردم و الان با شرایط سخت بافق هم شیر و هم بز خوب دارم. می خواهم یک مجموعه بزرگ و با ۱۵۰۰راس فعالیت کنم، سرمایه از خودم باشد، فقط زمین به من بدهند من با سرمایه خودم راه اندازی می کنم.
در پاسخ به این فرد؛ مسئول مبربطه گفت:ما تا ۴۰۰۰هزار راس می توانیم مجوز صادر کنیم و پروانه سازی کنیم؛ به شرط اینکه ۵۰درصد از علوفه خشبی را فرد بتواند یا تولید کند و یا داشته باشد.

به نام آب شیرین آب شور آوردند
دامداری گفت: درخواست تانکر آب شیرین از اداره آب و فاضلاب کردیم؛ برایمان آب آوردند به اسم آب شیرین، ولی آب شور بود که اگر اعتراض هم صورت بگیرد؛ شاید دیگر به ما آب ندهند.
مشکلات پرورش دهندگان ماهی
بهشتی، از پرورش دهندگان ماهی در بافق گفت: ما قبلا خوراک می خریدیم، هر کیلو ۵ هزار تومان، الان باید ۱۶ هزار تومان بخریم. من ماهی ها را باید حداقل ۱۰سال نگهداری کنم تا آماده بهره برداری شود که طی دوسال اخیر ۲۵ میلیون تومان هزینه کردم و سودی برای من نداشته است. وی ادامه داد: برای تامین بچه ماهی نیاز به یک سالن خوب می باشیم تا کارمان را توسعه دهیم
باید ماهی خاویارم را صادر کنم تا ضرر نکنم
یکی دیگر از پرورش دهندگان ماهی گفت: ماهی خاویار، نیاز به مجوز لازم برای صادرات دارد؛ زیرا در دو سال آینده ۷۰۰کیلو خاویار تولید خواهم کرد که باید حتما صادر شود؛ اگر صادر نکنم، ضرر خواهم کرد و مشکل ساز می شود.
شیلات از کسانی که بخواهند مجوز صادرات خاویار را اخذ کنند، حمایت می کند
جواب مسئولین به این موضوعات این بود که در استان یزد صادرات خاویار نداریم؛ جایی که هم تکثیر و هم استحصال خاویار باشد وجود ندارد؛ ولی اگر کسی شرایطش را داشته باشد و خواستار این موضوع باشد سازمان شیلات ایران به شدت کمک خواهد کرد که مجوز اولیه صادر شود.
پرورش دهنده ماهی تیلاپیا هم در این زمینه گفت: ما این ماهی را شاید یک تن تا دوتن تولید کنیم؛ ولی برای فروش آن با مشکل روبرو هستیم، چون این ماهی دارای یکسری آنزیم هست و سریع خراب می شود و باید حتما فرآوری شود. در ادامه جیره غذایی ماهی شامل سویا، ذرت، سبوس است برای آن نیاز به مساعدت داریم و در آخر هم در شهرهای دیگر وام های بلاعوض برای ماهی تیلاپیا و خاویار می دهند؛ ولی اینجا خبری نیست!
مجوز پرورش ماهی تیلاپیا به قم، سمنان، یزد و خراسان جنوبی اعطا شد
زارع، از مدیریت شیلات استان هم پاسخ داد: تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا دو پتانسیل اصلی دارد ۱- وجود مرکز تحقیقات آب های شور داخلی ۲- وجود مجتمع پرورش ماهی. صدور مجوز ها از سازمان های نظام مهندسی کشاورزی و دامپزشکی و محیط زیست و دستگاه های مرتبط در حال فعالیت هستند و مجوزها را در کمترین زمان صادر خواهند کرد. اگر لازم باشد مدیریت شیلات و یا سازمان های مرتبط مواردی باشد، مساعدت می کنند تا کار به سر انجام برسد و مجوز صادر شود. وی افزود: در بحث تیلاپیا پیشرو هستیم، در شهرهای خراسان جنوبی، قم، سمنان و یزد مجوز داده شده است؛ هرکس در این بحث بخواهد کارکند و متقاضی داشته باشد و فعالیت کند ما صد در صد کمک خواهیم کرد. هم در مورد تسهیلات هم خوراک و هم فرآوری مساعدت می شود. وی ادامه داد: درمورد خوراک آبزیان با اینکه سهمیه خوراک نداشتند افرادی که نیازمند بودند به آنها خوراک داده شده؛ اگر شرکت یا نماینده ای داشته باشند؛ خوراک به آن ها تعلق می گیرد.
در آخریکی از مسئولین گفت : مامدیران باید یک مقدار دیدگاه خود را به سمت حل مشکلات مردم ببریم وظیفه یک مدیر اسلامی و انقلابی این است که دستور العمل و ضوابط ها را در راستای حل مشکل مردم قرار دهد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید