گفتگو با اعظم دانشی کارآفرین پرورش قارچ دربافق: کارآفرینی که کارگر شد

به گزارش هفته نامه افق کویر، مهم‌ترین معضل فعلی کشور اشتغال می باشد، کارشناسان تأکید دارند برای رفع این معضل باید تفکر کارآفرینی در بین افراد جویای کار مخصوصاً نوجوانان گسترش یابد، اما در مسیر کارآفرین بودن باید سختی ها و مشکلات فراوانی را متحمل شوی، چه بسا افراد کارآفرینی حتی در شهر و دیار خودمان بودند که بعد از مدتی به دلیل ورشکستگی و مشکلات متعدد از ادامه این راه دست کشیدند، از آن جمله می توان به «اعظم دانشی» پرورش دهنده قارچ در بافق اشاره نمود. گفتنی است اعظم دانشی در سال ۹۴ مصاحبه ای با هفته نامه افق کویر هنگامی که یک سال و نیم از پرورش قارچ وی می گذشت، ارائه داد. وی در آن سال ازاینکه توانسته بود کار آفرین باشد خوشحال بود، اما هفته گذشته که به دفتر هفته نامه مراجعه نمود آثار غم و اندوه در چهره اش دیده می شد.

افق کویر:علت ورشکستگی شما چه بود؟
حدود یک سال است که به دلیل هزینه های سنگین بار، هزینه زیاد خرابی دستگاهها و… کارگاه را تعطیل نمودم. برای مثال «دینام فن «دو سال پیش در حدود ۴۵۰ هزار تومان خریداری نموده بودم، سال گذشته هزینه تعمیر آن حدود یک میلیون شد. تمامی مسئولین کار را خوب می دانند.

افق کویر: بازار فروش چگونه بود؟
مشتری هایی که از ما قارچ خریداری می نمودند، راضی بودند، منتها برای فروش جایگاه محصولات قارچ مشکل داشتم؛ قارچ هنگامی که بدست می آید باید سریع جمع آوری شده و در بازار پخش می شد. مکان هایی که در سطح شهر برای فروش قرار می گرفتیم، پرسنل شهرداری از ما ایراد می گرفت. پرسنل شهرداری می گفت: اگر می خواهی قارچ بفروشی ساعت ۱۰ شب به بعد این کار را انجام دهید که در آن هنگام نیز مشتری نبود.اگر اندازه یک کانکس در یک مکان خوب به ما می دادند، در کسب و کار موفق می شدم، متاسفانه هیچ کدام از مسئولین در این زمینه مرا حمایت نکردند. این در حالی است که تمامی مسئولین کار را خوب می دانند.

هزینه خرید بار سنگین و جوابگوی پرورش قارچ نبود

افق کویر:چرا یک مغازه اجاره ننمودید؟

مغازه نیز برای فروش نمی توانستم اجاره کنم، چون در تابستانها برداشت محصول نداشتیم. با این حال سال گذشته چهار دستگاه خریداری نمودم تا آب سرد روی قارچ ها بپاشد، هزینه بار هرسالن ۱۲ میلیون بود، در حالی ۶ میلیون برداشت داشتم، هر سالن ۶ میلیون ضرر نمودم، هزینه خرید بار سنگین و جوابگوی پرورش قارچ نبود، مجبور شدم کارگاه را تعطیل کنم.

افق کویر: چند سال است که به پرورش قارچ مشغول بودید؟

حدود پنج سال، پرورش قارچ را سال اول با یک سالن شروع نمودم، سال دوم با دو سالن، سال سوم به چهار سالن افزایش دادم
افق کویر: چند نفر در این شغل مشغول به کار بودید؟
در این کارگاه ۱۲ نفر مشغول کار بودند، که در هنگام برداشت این تعداد نیز افزایش می یافت، من و همسرم نیز به صورت مدام کار می کردیم.

افق کویر: وام به شما تعلق نگرفت؟
وام کم درصد گرفتم، ولی ۲۵-۳۰ میلیون وام، فقط جوابگوی بار بود

افق کویر: چقدر هزینه نموده بودید؟
برای پرورش قارچ هزینه های زیادی متقبل شدم، که شامل تغییر کاربری،هزینه بنایی، قفسه بندی،آبیاری قطره ای کنار دیوار، رطوبت ساز، کولر ، فن….بود.علاوه بر آن به ثمر رسیدن قارچ با سختی های زیادی روبرو است، مدام باید از آن مواظبت نمایی

افق کویر: در این مدت یک سال هیچ کس سراغی نگرفت که چرا کارگاه تعطیل شد؟
نه، هیچ کس نگفت چرا کارگاه تعطیل است، مدتی پیش از بس ناراحت بودم و دلم شکسته بود کارگاه را برای فروش گذاشته بودم، اما والدینم که در این چند سال سختی ها یم را دیده بودند، مخالفت نمودند.

افق کویر: چه نوع قارچ هایی پرورش می‌دادید؟
قارچ دکمه و در کنار آن قارچ کامبوجا . «قارچ کامبوجا «، چون هنوز مردم شناختی از آن نداشتند ،زیاد در بافق خریداری نداشت در حالی که برای بیماری های دیابت، فشار خون، تناسب اندام، کبد چرب مفید می باشد.

پرورش زعفران یا صیفی جات

افق کویر:آیا به فکر تغییر شغل نبودید؟
سالنهایی که در اختیار دارم از نظر امکانات مجهز و برای پرورش زعفران نیز مساعد می باشد، حتی همسرم کلاسهای آموزشی پرورش زعفران را نیز گذارنده، اما برای پیازچه زعفران نیاز به زمین کشاورزی دارد، چون سالنها بزرگ است، حدودیک هکتار زمین نیاز دارد که زمین مورد نظر برای پرورش پیازچه را ندارم. بنابراین از این کار منصرف شدم. حتی اگر بدانم در این سالن ها با سقف تیرچه می توان صیفی جات( گوجه یا خیار سبز )پرورش داد این کار را انجام می دهم. فقط نیاز به حمایت دارم

افق کویر: سخنی با مسئولین؟
از مسئولین خواهش می کنم . هرگونه خودشان صلاح می‌دانند حمایتم نمایند، چندین سال تمام وقت خود و سرمایه ام را برای پرورش قارچ گذاشتم. شاید باورتان نشود ، من که روزی کارآفرین بودم، الان برای شخص دیگری باید کار کنم.

هر چند کارافرین بودن سخت است و در این مسیر باید سختی های زیادی متحمل شوی، ولی اگر نگاهی به شهر خودمان بافق بیاندازیم، اکثر افراد با توجه به همجواری در کنار سنگ آهن ، کار در شرکت سنگ آهن را ترجیح داده و کمتر شخصی به دنبال کارآفرینی و کارآفرین شدن می باشد. اگر امثالی مانند اعظم دانشی که خود روزی کارآفرین بود، دست از کار بردارند و مسئولین وی را یاری ننمایند، شاید باعث خواهد شد جوانهای دیگر نیز در مسیر کار آفرین شدن تلاش ننمایندو.با توجه به اینکه سال رونق تولید می باشد حمایت از کار آفرینان توجه بیشتر مسئولین را می طلبد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید