رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بافق: گردشگری هنری در شهرستان بافق مغفول مانده است

 به گزارش هفته نامه افق کویر، در سال ۱۳۷۹ در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود که ۲۱ شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد.
سینما رسانه ای است نافذ و تعیین کننده و امروزه، در بسیاری از کشورها برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه ها و راهبردهای کلان ملی و بین المللی از این رسانه بهره گیری می کنند. این درحالی است که شهرستان بافق،حتی از داشتن یک سینما محروم می باشد و تنها شهرک اختصاصی آهنشهر سینما دارد. خبرنگار ما در این باره گفتگویی با دکتر حسین ارجمند رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بافق انجام داده است.
اعطای سهمیه سیستم پخش دیجیتال شهرستان بافق به تفت
وی در این باره گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در سال ۱۳۹۴ در راستای تجهیز سالن های مجتمع فرهنگی هنری شهرستان ها به سیستم پخش دیجیتال، سه شهرستان اردکان، ابرکوه و بافق در اولویت قرار گرفتند؛ مشروط به اینکه سالنها تجهیز و آماده بهره برداری باشد؛ زمانیکه برای نصب سیستم پخش دیجیتال اقدام کردند سالن بافق آماده نبوده و آن را به تفت دادند؛ یعنی سهمیه ای که از آن بافق بود را بخشیدند.
دکتر ارجمند افزود: پس از آن از سوی فرماندار وقت پیگیری های زیادی صورت گرفت که سرانجام این پیگیری ها منجر شد به اینکه سینمای دیجیتال را به بافق برگردانند که سینمای قدس آهنشهر مجهز به پخش دیجیتال گردید؛ البته در جریان نیستم که هزینه آن را شرکت سنگ آهن پرداخت کرده یا از طریق دولت تأمین اعتبار شده است. با همه این تفاسیر هرچه تعداد سینما ها در یک شهر بیشتر باشد به نفع دولت است؛ چراکه درآمد زایی دارد، حتی از بخش خصوصی نیز حمایت می کند و بخشی از هزینه ها را متقبل می گردد.
مردم، سینما را در سبد کالای خود بگذارند
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در شهرستان این است که بخش خصوصی برای سینما داری متقاضی نیست و در حال حاضر فقط یک سینما داریم؛ اگر علاوه بر سینما آهنشهر در خود شهرستان نیز ۱ الی ۲ سالن سینما داشتیم و برای هر قشری فیلم به نمایش در می آمد هم استقبال مردم بیشتر می شد هم بین سینما داران حالت رقابتی ایجاد می گردید، باید فرهنگ سازی شود و مردم سینما را در سبد کالای خود بگذارند.
گردشگری هنری یکی از فرصتهایی که در شهرستان بافق مغفول مانده است
وی ادامه داد: یک زمانی عطش سینما در بافق زیاد بود و عده ای معترض بودند که سینما در بافق کم است، ولی چند سالی است که هیچ درخواستی نشده و دیگر مطالبه گر نیستند.
دکتر ارجمند در پاسخ به این پرسش که ” شهرستان بافق به خاطر وضعیت جغرافیایی و فضاهای طبیعی که دارد برای ساخت فیلم های تاریخی مناسب است؛ چرا از پتانسیل های شهرستان در این زمینه استفاده نمی شود؟ گفت: گردشگری هنری یکی از فرصتهایی است که در شهرستان بافق مغفول مانده است، باید از طریق دعوت از بازیگران و کارگران سینمایی فرصتهای فرهنگی بافق را به هنرمندان بشناسانیم.
سرمایه گذاران تئاتر به خاطر درآمد زایی مجبور هستند به سمت جُنگ بروند.
وی در پاسخ به این پرسش که “چرا گروه تئاتر به دهه فجر ختم می شود؟” افزود: یکی از دلایل برگزاری جشنواره تئاتر در شهرستان ارتقا هنر در بافق بود و جان تازه ای به تئاتر بافق بخشید؛ از سوی دیگر تئاتر شهرستان از حالت جُنگ خارج شد، ولی نمی شود جُنگ را حذف کرد، باید تئاتر و جُنگ در کنار هم باشند؛ سرمایه گذاران تئاتر به خاطر درآمد زایی به ناچار مجبور هستند به سمت جُنگ بروند.
شایان ذکر است اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بافق تنها مجری است و برای انجام فعالیتهای هنری خود نیازمند همکاری همه ارگانها و دستگهاهها می باشد. از آنجایی که شهرستان بافق یک شهر معدنی است شرکتها علاوبر کسب درآمد و استفاده از پتانسیل های این شهرستان، مسئولیت اجتماعی و فرهنگی نیز در برابر مردم دارند که برای تحقق این امر می توانند از طریق احداث سالنهای سینما و تجهیز آن علاوه بر کسب درآمد به ارتقا فرهنگ جامعه نیز کمک نمایند.

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید