مصرف بالای فست فود ۷۸۰۰ کالری به بدن می رساند

به گزارش هفته نامه افق کویر، به مناسبت روز جهانی غذا، همایشی با عنوان ” اصول تغذیه صحیح” در سالن همایش های آهنشهر با سخنرانی دکتر “مهدیه السادات حاج میرزا زاده”، کارشناس تغذیه برگزار شد.
مهدیه السادات حاج میرزا زاده در اولین همایش تغذیه مناسب با بیان حفظ تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی در ابتدا به تعریف غذا پرداخت و گفت: غذا ماده‌ای حیاتی است که نیاز گرسنگی را رفع می کند، ماده‌ای که بدون آن موجود زنده قادربه زیستن نخواهد بود.
وی با بیان اینکه علم تغذیه نشان می دهد خوردن یک لذت است و طبیعی است که گاهی اوقات، ورزش و رژیم را عقب اندازیم افزود: هرم مواد غذایی سالم یک راهنما درباره انواع و نسبت مواد غذایی است که می‌بایست به صورت روزمره برای برخورداری از زندگی سالم توسط افراد مصرف شود. این هرم غذایی برای فرد بالغ و سالم است که برای فرد دیابتی یا ورزشکار متفاوت است.
فواید شیر پاستوریزه به مراتب بیشتر از شیر محلی است
دکتر مهدیه السادات حاج میرزا زاده تصریح کرد: گروه نان و غلات به علت داشتن مواد نشاسته ای به عنوان مواد تأمین کننده انرژی یا مواد انرژی زا محسوب می شود؛ علاوه بر ترکیبات نشاسته ای و فیبر، ویتامین های گروه b ، آهن، پروتئین، منیزیوم را نیز تأمین می کند.
وی اظهار داشت: همه کارخانه های شیر درصدی خطا دارند، ولی عوارض آن بیشتر از شیر محلی نیست؛، زیرا در زمان و حرارت مناسبی جوشانده می شود و در ظروف خاصی نگهداری می گردد.
مصرف بالای فست فود ۷۸۰۰ کالری به بدن می رساند
میرزازاده ادامه داد: برای بدست آوردن یک کیلو چربی، ۷۸۰۰ کالری نیاز است، به طوری که بعضی افراد این راه را یک شبه طی می کنند و برخی دیگر یک هفته ای با مصرف پیتزا و سس در آخر شب این کالری را دریافت می کنند؛ چراکه در آخر شب متابولیسم بدن کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه ۳۰الی ۴۵ دقیقه ورزش برای سوزاندن چربی فقط ۲۰۰ کالری می سوزاند گفت: در فاصله زمانی یک ماه، کم کردن سریع وزن و بدون رعایت اصول تغذیه امکان پذیر نیست!
آب و عرقیجات اصلاً کالری ندارد
وی افزود: تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی کم و استرس باعث چاقی و چاقی باعث دیابت، سکته قلبی، سکته مغزی و … می شود.
وی ادامه داد: نوشیدنی هایی مانند عرقیجات و آب اگر به آن افزودنی اضافه نگردد؛ اصلاً کالری ندارد؛ درحالیکه بعضی افراد می گویند آب می خورند چاق می شوند و دلیل آن به خاطر رژیم غذایی نامناسب می باشد.
وی تصریح کرد: سیری کاذب زمانی است که خود را با کربوهیدرات و درشت مغذی ها(شامل کربوهیدرات، چربی ها، پروتئین مانند برنج، گوشت و …) سیر می کنیم؛ در صورتی که ریز مغذی (شامل ویتامین ها، املاح معدنی مانند آهن، روی، کلسیم و …مانند سبزی و میوه ها) را مصرف نکرده اند. این در حالی است که بیشتر افراد در طول روز فقط از درشت مغزی استفاده می کنند و مصرف ریز مغذی هر روز کم رنگ تر می شود.
هیچگاه نان و غلات را از رژیم غذایی حذف نکنید
وی با بیان اینکه افراد باید رژیمی بگیرند که تمام مواد غذایی در آن باشد گفت: ویتامینB1 و b2 فقط در غلات هستند و مصرف نکردن آن مرتبط با بیماری عصبی است.
وی افزود: پایه هرم، نان و غلات است و بیشترین مقدار هرم را در برگرفته، اگر نان را حذف کنیم انگار پایه هرم را شکسته ایم و بدن دچار مشکل می شود؛ اکثراً می گویند پاهایمان سوزن سوزن می شود و درد شانه دارند، چون نان و غلات را کمتر مصرف کرده اند؛ اگر هر بیماری دارید، فشار خون، دیابت و … به هیچ عنوان مواد غذایی را حذف نکنید؛ مثلاً فرد دیابتی قند را و فرد فشار خونی نمک را حذف نکند، چون برای هر فعالیتی که آنزیم ها بخواهند انجام دهند نیاز به مواد غذایی خاصی دارند. همه مواد غذایی را مصرف و تعادل را رعایت کنید.
افرادی که زیاد تخمه آفتاب گردان مصرف می کنند، تری گلیسیرید بالایی دارند
وی با بیان اینکه دیابتی ها در روز مجاز به مصرف ۴ واحد میوه هستند که باید ۳ واحد آن شیرین نباشد و ۱ واحد آن شیرین باشد گفت: بدن انسان روزی ۳۰ الی ۳۵ دقیقه نیاز به فعالیت دارد، ورزشی مناسب است که ما را به نفس نفس بیاندازد و ضربان قلب را بالا ببرد.
وی افزود: مصرف زیاد کربوهیدرات باعث می شود تری گلیسیرید خون افزایش یابد، افرادی که زیاد تخمه آفتاب گردان مصرف می کنند، تری گلیسیرید بالایی دارند.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی