ویژگی یک حسابدار داشتن علاقه، اطلاعات، دانش و مهارت است

به گزارش هفته نامه افق کویر، ۱۵ آذر هر سال روز حسابدار در ایران نامگذاری شده است. به همین منظور به سراغ یکی از حسابداران شهرستان بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده ایم.
افق کویر:خودتان را معرفی کنید:
عفت اکرمی مقدم، متولد دهه شصت هستم. عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور بافق و در رشته حسابداری از بدو ورود به دانشگاه با این رشته تا مقطع دکتری ادامه تحصیل نمودم. از سال ۸۷ به صورت حق تدریس در دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد واحد اسلامی واحد بافق و دانشگاه علمی کاربردی مشغول شدم.
افق کویر:چه شد که به رشته حسابداری علاقه پیدا کردید؟
سال ۸۱ کنکور ریاضی رشته عمران قبول شدم؛ اما به دلیل قبولی در رشته حسابداری و با توجه به نوع رشته و بازار کار آن و شرایط آن زمان با توجه به نظر یکی از دوستان رشته حسابداری را انتخاب نمودم و از این انتخاب پشیمان نیستم.
افق کویر:چندسال سابقه کار دارید؟
شروع به کار حسابداری از سال ۸۳ شروع شد و با کار نیمه وقت و انجام کار اکسل حقوق و دستمزد یکی از شرکت های خصوصی و بعد به عنوان حسابدار با شرکت ها ادامه دادم تا اینکه از سال ۸۷ به عنوان مدرس دعوت به کار شدم و تاکنون مشغول می باشم.
افق کویر:حسابداری چیست؟
حسابداری یکی از موارد مهم در بخش های مختلف جامعه است در زندگی روزمره اگر حساب و کتاب و به اصطلاح عامیانه دخل و خرج با هم جور نباشد، باید فکری برای آن برداشت؛ چرا که کسب و کار و درآمد بی نتیجه خواهد بود که از نظر حسابداری می توان درآمدها را به گونه ای مدیریت کرد که بتوان بخشی از آن را پس انداز کرد و مدیریت هزینه و طبقه بندی هزینه ها باعث می شود که هزینه های غیرضروری صرفه جویی کرد. به طور کلی حسابداری فرآیند جمع آوری، خلاصه کردن و تجزیه و تحلیل معاملات مالی است. حسابداری امری مهم و کاربردی است که در زندگی همه ما وجود دارد و باید مهارت های حسابداری لازم را کسب نمود و زندگی را ساده تر نمود.
افق کویر:ویژگی های یک حسابدار خوب باید داشته باشد چیست؟
یکی از موارد مهمی که حسابدار باید داشته باشد علاقه به شغل و اطلاعات و دانش کافی در این حرفه می باشد. همچنین تخصص و تجربه در این حرفه مهم هست و حسابدار باید دانش و مهارت خود را باتوجه به شرایط و اطلاعات به روز نماید و قوانین مرتبط با حسابداری، آئین نامه و بخشنامه های حسابداری که با توجه به زمان در حال تغییر هستند را تغییر دهد. به دلیل اینکه حسابداری گرایش های متفاوتی دارد مانند حسابداری صنعتی، حسابداری مالی، حسابداری مالی و.. حسابدار باید تجربه و دانش کافی را سرلوحه کار خود دهد.
افق کویر:بهترین نرم افزار حسابداری کدام است؟
اقدام برای خرید نرم افزار حسابداری به نوع حرفه و فعالیت شرکت بستگی دارد پیاده سازی سیستم حسابداری برای شرکت های کوچک، متوسط و شرکت های بزرگ متفاوت است. به طور نمونه نرم افزار سپیدار، رافع، رایورز، قیاس و… برای شرکت های جامع و پرکاربرد است؛ اما نرم افزار همانند هلو بهترین نرم افزار حسابداری فروشگاهی در ایران هست که مورد استقبال قرار گرفته است. برخی نرم افزارها دارای اپلیکشن حسابداری شخصی است که برای شخص حقیقی مورد استفاده قرار می گیرد.
افق کویر:بازار حسابداری چگونه است؟
رشته حسابداری یکی از رشته هایی است که وضعیت اشتغال آن در جامعه خوب هست، حتی فارغ التحصیلان به صورت شخصی و یا با تشکیل شرکت می توانند اشتغالزایی نمایند؛ فقط یکی از مشکلات اساسی این است که فارغ التحصیلان دانشگاهی به صورت تجربی و عملی این را رشته را انجام ندادند و هنگام ورود به بازار کار ممکن است نیاز به آموزش های حسابداری و نرم افزار حسابداری داشته باشند به هر حال این رشته یکی از مشاغل مهم و کاربردی در جامعه می باشد.
افق کویر:راز موفقیت شما در رشته حسابداری چیست؟
یکی از موارد مهم در موفقیت علاقه به رشته و همچنین داشتن حامی و مشوق هست تا بتوان در حیطه کاری خود موفق شد. لازم به ذکر است حمایت اصلی همسرم در این مرحله از تدریس و ادامه تحصیل با توجه به شرایط و مشکلات هر فرد متأهل در زندگی، انگیزه اصلی موفقیت بنده بود؛ همچنین اراده، پشتکار و سختی ها را به جان خریدن هم می تواند یکی از علت های موفقیت باشد؛ چرا که می توانستم مانند برخی از بانوان شغل شریف خانه داری را انتخاب کرده و به همان شغل بسنده نمایم؛ چراکه موفقیت مجموع تلاش های کوچکی است که هر روز به طور مدام تکرار می شود.
افق کویر:حرف پایانی:
در رشته حسابداری شناخت خود، شناخت شغل، اعتماد به نفس، داشتن الگوکاری، استقلال کاری و مالی را باید در نظر گرفت و با توسعه فناوری رایانه ای و اینترنت در چندسال اخیر حسابداری را می توان از راه مجازی و باسیستم تحت وب کار کرد و حسابدار از هر کجا با اینترنت ارتباط برقرار کند و دسترسی به نرم افزارهای مالی داشته باشد و کار خود را انجام دهد؛ بنابراین دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه برای دستیابی به شغل و بازار کار لازم است؛ علاوه بر بحث تئوری درس و دانشگاه؛ به دلیل اینکه با شرایط کنونی تفاوت دارد؛ حتماً با استانداردهای آموزش حسابداری(مانند حقوق و دستمزد، مالیات، ارزش افزوده، اظهارنامه ها و….) و مباحث اساسی را به صورت عملی و مهارت ها فرا بگیرند.

راضیه برزگری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی