چرا برخی در معیارهای ازدواج اشتباه می کنند؟

در جمع بندی معیارهای ازدواج دو گروه دچار خطا می شوند
۱-کسانی که افراط می کنند: کسانی که دنبال فرشته ها هستند
۲-کسانی که تفریط می کنند: یعنی می خواهند خودشان طرف مقابل را تغییر دهند و تربیت شان کنند. انسانها خمیر بازی نیستند که کسی بخواهد آنها را تغییر دهد. زیرا شخصیت فرد شکل گرفته است.
این دو گروه خطا می کنند،کسانی که دنبال فرشته ها هستند. باید به دنبال کسی باشند که مناسب خودشان باشند و مثل خودشان باشد. فرد باید به بلوغ اجتماعی ،عاطفی، فکری رسیده باشد.
ازدواج کارخانه انسان سازی نیست. ما در ازدواج کنار هم رشد می کنیم. فردی که در سطح هم باشند
خطوط قرمز:
خطوطی که اگر آن را داشته باشد نمی توان با آن ازدواج نمود. چیزهایی که اصلاً نمی توان نادیده گرفت: مثلاً اگر فرد معتاد باشد، جزء خطوط قرمز است. همچنین معیارهایی که نمی توان از آنها چشم پوشی نمود نیز جزء خطوط قرمز می باشد.
خطوط زرد:
خطوطی که دقت ما را برای انتخاب بالا می برد و ما به خاطر آن ازدواج را به هم نمی زنیم. هر سه خط زرد یک خط قرمز است.
خطوط زرد و قرمز استاندارد مشخص و جدول مشخصی ندارد و برای هر انسان منحصر به فرد خودش است .هر فرد باید یک جدولی بکشد و خطوط قرمز و زرد خود را بنویسد و مشخص کند، مثلاً برای فردی نماز خواندن خط قرمز نیست. برای آن خیلی مهم نیست. قبل ازدواج باید این خطوط قرمز و زرد را باید مشخص کرد. این خطوط مسائل مهم است. ازدواج خیلی سخت نیست و باید خطوط قرمز و زرد را جدی گرفت. اما نباید افراط و تفریط نمود و دو نفر باید باهم رشد و تعالی پیدا کنند.
آیا فرد می تواند با ازدواج از خانواده خود جدا شود ؟
خیر . ازدواجی که بخواهد فرد از خانواده جدا نماید؛ فایده ندارد و باید با خانواده ارتباط داشته باشیم و باید به آنها احترام بگذاریم. کسی نباید رابطه خود با خانواده اش را کمرنگ کند .وقتی روایات و آیات را بررسی می کنیم، به هیچ وجه نمی توان از خانواده دور شد و نمی توان آنها را نادیده یا آنها را ترک نمود. باید قدر پدر و مادر را دانست.

دکتر مهدی مهراب
دکترای روانشناسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی