مقررات یک طرفه هرگز راه به جایی نخواهد برد

پس از سپری شدن ماه ها از مذاکرات پیدا و پنهان؛ پیرامون احتمال «افزایش قیمت بنزین»،‌ بلاخره با پیگیری دولت، در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه، این افزایش نرخ به تصویب رسید؛ بدون آن که به مردم اطلاع رسانی گردد.
از ساعت صفر بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه و با اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این مسئله اجراء گردید تا به گفته دولت، هم به کاهش مصرف و قاچاق بنزین کمک کند و هم عدالت در توزیع و مصرف منابع عظیم سوختی برقرار گردد. هرچند این سوال همچنان باقی است که اگر قرار بود در مصرف سوخت صرفه‌جویی و از قاچاق آن نیز جلوگیری شود، چرا طرح کارت هوشمند و سهمیه‌بندی دولت‌های نهم و دهم در ابتدای دولت یازدهم متوقف شد که حالا دوباره باید موضوع زنده گردد. به موجب این طرح، نرخ بنزین سهمیه‌ای با ۵۰ درصد افزایش از یک‌هزار تومان به ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد به ۳ هزار تومان افزایش یافت. (۱)
با افزایش قیمت بنزین؛ متاسفانه برخی اقلام دچار تعییر قیمت شده است. به رغم تاکید مسئولان عالی نظام بر این که افزایش قیمت بنزین، نباید بهانه ایی برای افزایش نرخ سایر کالاها و خدمات باشد؛ اما در چند روز اخیر در فرآوردهای لبنی شامل این تغییر قیمت هستیم. اگر مسئولین دست اندرکار به خود نیایند کم کم نرخ اجناس و کالاها هم تغییر می یابد و دامنه این سیر صعودی به سایر کالاها هم خواهد رسید.
این وظیفه دولت و مردم هست که جلو این «سیل خانمان برانداز »را بگیرند. مردم با ارسال گزارش و دولت با طرح دعوی در محاکم قضایی؛ هر کدام به سهم خود تلاش کنند. این نکته نیز فراموش نشود که افزایش قیمت بنزین برای برخی مشاغل دردسر ساز شده است؛ از جمله حمل و نقل عمومی یعنی رانندگان آژانس ها که از این طریق امرار معاش می کنند. تخصیص مقدار سهمیه فعلی برای آنها جوابگوی نیازهایشان نیست و دولت برای این قشر باید فکری کند. خودروهای حمل مواد لبنی و فرآوردهای آن نیز از این قاعده مستثنی نیستند! وانت بارها که عملیات عرضه شیر و تخم مرغ را از شهری به شهر دیگر می برند، اینها نیاز دارند تا سهمیه ایی بیشتر به آنها اختصاص یابد تا این افزایش ضرر و زیانی به صنعت آنها وارد نکند.
مردم نیز با رصد اوضاع به دستگاههای نظارتی اعلام کنند تا عده ایی نخواهند از قبل این افزایش سوخت، سود بیشتری عاید آنها گردد.
مهار تورم فقط با همکاری مردم و دولت امکان پذیر هست؛ مشروط به این که هر دو نسبت به این مسئله بی تفاوت نباشند. دولت نیز بدون آن که بخواهد سرکی به جیب مردم بکشد پیامدهای ناشی از اجرای طرح‌ افزایش بهای بنزین را بررسی کند و اگر می بیند که به سود جامعه نیست به فکر تغییر این طرح باشد. طرح زمانی به خوبی اجراء خواهد شد که برای طرفین منفعت داشته باشد و وضع مقررات یک طرفه هرگز راه به جایی نخواهد برد. نکته دیگر این که دولت قول داده تا واریز یارانه بنزین را به حساب اقشار کم‌درآمد به وقت انجام دهد؛ این قول دولت نیز نباید بر زمین بماند. (۲)
پی نوشت:
۱- https://www.farsnews.com/news
۲- همان

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی