صداقت و دلسوزی نماینده ای را که می خواهید انتخاب کنید، تشخیص دهید

بنیانگذار جمهوری اسلامی در بیانات خود مجلس را «مرکز همه قانونها و قدرتها» می دانند. حضرت امام خمینی (ره) در بیاناتی صریح و بی پرده هشداری هم به مجلسیان می دهند و می گویند: «ملاحظه مردم زاغه‌نشین که شماها را‏‎ ‎‏روی مسند نشاندند، بکنید»، «این جمهوری را تضعیفش نکنید. بترسید‏‎ ‎‏از آن روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست و یک انفجار حاصل بشود. از‏‎ ‎‏آن روز بترسید که ممکن است یکی از «ایام ا…» پیدا شود و آن‏‎ ‎‏روز فاتحه همه ما را‏‎ ‎‏می خوانند» و «یک طوری نباشد که وقتی محیط مجلس در منظر مردم واقع شد، از اینکه این وکیل را انتخاب کرده‌اند پشیمان بشوند. یک طوری نباشد که از آن راهی که همه مردم دنبال آن راه هستند، کنار بروند.»
این فرموده امام(ره) هست که خواهان آن بود تا مجلسی قدرت را در دست بگیرد و برامورات قوه مجریه نظارت داشته باشد که از جنس مردم باشد و به واقع از نیازها و خواست مردم آگاه باشد.خود را خادم مردم بداند و در برابر آنها خاضع باشد؛ نه این که برخی از نمایندگان با الفاظ سخیف با مردم رفتار کردند که در حد و جایگاه آنها نیست؛ هر چند که ممکن است خطایی از آنها سر نزده باشد.
در بیانات مقام معظم رهبری انتخاب فرد نماینده باید دارای ویژگی ها و خصایصی باشد که او را از سایرین جدا می کند. معظم له فرمودند:« انتخابات، یک کار بزرگ و یک اقدام شرعی و یک اقدام خدایی است؛ بگردید آدمهای مناسب را برای این کار مهم پیدا کنید. آدمِ مناسب چطور آدمی است؟ باید کارآمد باشد… کارآمدیِ تنها هم کافی نیست؛ باید متدیّن هم باشد.» و در جایی دیگر بیان کرده اند که «مجلس شورای اسلامی، مجلس مردم است. مجلس خان ها نیست؛ مجلس آحاد مردم است. نماینده ای که انتخاب می شود، باید دلسوز مردم باشد، صادق باشد، صمیمی باشد و بخواهد برای مردم کار کند. بعضی تظاهر به کار می کنند؛ اما کار نمی کنند، این، به درد نمی خورد، باید برای مردم کار کرد. صداقت و دلسوزی نماینده ای را که می خواهید انتخاب کنید، تشخیص دهید و بعد او را برگزینید.» (۱)
کرسی‌های سبز رنگ مجلس، حاصل خون‌های جوشانی است که برای برافراشتگی بیرق توحید و ولایت فقیه که همان ولایت رسول ا… است،(۲) جاری و ساری شد تا این نهال مقدس انقلاب اسلامی جان گرفته و میوه های پر فضیلت خود را بر همگان ارائه کند. نه آن که متاسفانه ۹۰ نفر از مجلسیان فعلی به دلیل مسایل مالی و غیره رد صلاحیت شدند. شورای محترم نگهبان به حق پاسدار این خون ها است تا اگر نماینده ایی راهی بر خلاف مسیر انقلاب اسلامی عهده دار شد از درجه وکالت مردم عزل شود و به حساب او توسط قوه قضاییه رسیده شود.
متاسفانه این ۹۰ نفر در کار خود دچار هوا و هوس شده واسیر خواهش های نفسانی که این نیز بر خلاف مشی و راه اسلام و قرآن و سیره اهل البیت (علیهم السلام )است.
برای شناخت یک نماینده همین بس که به گفته ها و اعمال او توجه شود. اگر به این نتیجه فرد رسید که این نماینده ملاک های نمایندگی را به خوبی اجراء نکرده؛ لازم نیست تا دوباره رای به او بدهد و باید دنبال اصلح بگردد. نماینده ایی که از نمایندگی فقط کبر و غرور را با خود یدک می کشد و حاضر نیست تا کار موکلان خود را انجام بدهد و یا از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند و یا این که فقط به فکر اقوام و خویشان خود هست؛ صلاحیت نمایندگی را ندارد؛ زیرا یک نماینده پس از تصدّی کرسی نمایندگی، ارتباط خود را نباید با مردم قطع کند و لازم است تا دائما با آنها مشورت کرده و نظرات خیرخواهانه مردم را توجه نماید و پیگیر رفع مشکلات موکلان خود باشد؛ نه این که فقط خود را محدود به یک کار نماید.
منبع:
(۱) بیانات معظم له در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۱/۱۲/۱۳۷۸
(۲) امام خمینی(ره): «قضیه ولایت فقیه یک چیزى نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد. ولایت فقیه یک چیزى است که خداى تبارک و تعالى درست کرده است. همان ولایت رسول ا… هست.» صحیفه امام، ج‏۱۰، ص: ۳۰۸٫

 

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی