همه سرما خوردگی ها کرونا نیست

به گزارش هفته نامه افق کویر، در این شماره درباره بیماری کرونا ویروس گفتگویی ویژه با دکتر”سید محمود میرترابی” متخصص داخلی بیمارستان ولیعصر(عج) بافق ورئیس واحد مشارکت مردمی مرکز بهداشت بافق؛ انجام شد که وی به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگار ما پاسخ داد.
وی در ابتدا گفت: خوشبختانه امروزه با توجه به دستیابی راحت به اطلاعات و بالا بودن فرهنگ عاّمه پدیده های تازه پزشکی ومربوط به سلامت به خوبی و وفور توسط مردم رصد و پیگیری و مدیریت می شود. ولی چون حجم وسیع اطلاعات از طریق فضای مجازی وحتی غیر علمی اطلاعات صحیح ومنطقی ومسئولانه را تحت الشعاع قرار دارد. موجبات اضطراب وافسردگی ونابسامانی در امور روزانه را ایجاد خواهد کرد. غافل از اینکه هرگونه دستپاچگی و وسواس و اضطراب درهرچالشی که برای بشر اتفاق می افتد، علاوه براینکه در مدیریت آن بحران کار ساز نیست و باعث بسته شدن راههای مدیریت صحیح بحران خواهد شد. درمورد بیماری کرونا این واقعیت نیز مصداق دارد که خواسته یا ناخواسته با ایجاد اضطراب و وسواس در خود بجایی آنکه راه و روش صحیح ومنطقی و جهانی را برگزینیم و تقویت سیستم ایمنی خود را با امید وشجاعت ومنطق باعث شویم به بی راهه اضطراب وترس وارد می شویم وسیستم ایمنی خود را که جبهه مقدم مبارزه با هربیماری است ضعیف و ناتوان می کنیم. درمورد بیماری کرونا مانند: هربحران دیگر ابتدا باید راههای مبارزه باترس و وحشت درونی را شناخته باآن مبارزه کنیم.

افق کویرآیا ماسک و شستن دست مانع ورود این بیماری به بدم می شود؟
درست است که ماسک وشستشویی دست وصورت ورعایت موازین بهداشتی مانع ازورود ویروس
به بدن می شود. ولی اصل موضوع در این مورد بعد از میکروب (ویروس) به داخل بدن و دسته پنچه نرم کردن آن با سیستم ایمنی ومغلوب شدن ویروس است اگر سیستم ایمنی ما ناکار آمد باشد یا بشود ویروس کرونا که هیچ ویروس معمول سرما خوردگی هم توان پا در آوردن بدن را دارد.
افق کویر: چه چیز باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود؟
یکی از موارد مهم در تضعیف سیستم ایمنی بدن اضطراب و افسردگی بیش ازحد است که توصیه می شود با پرهیز از استرس، مصرف مایعات، تقویت ایمان و امید توسل و توکل به پروردگار که براساس حکمت خود به وجود آورنده ویروس کرونا است و ورزش مداوم با تقویت ایمان نیز جرئی ازآن است براین چالش فائق آیم.
عدم آگاهی صحیح وسردرگمی در حجم وسیع اطلاعات درست ونادرست عامل اصلی اضطراب وترس است که بهتر است به مطلبی که علمی وانتخاب شده ازمجموعه اطلاعات علمی است توجه فرمایید.
الف –بدن ما روزانه با انواع و اقسام میکروبها و ویروسها انگل وقارچها در تماس بود و می باشد که بعضی ازآنها با ورود به بدن ودرگیری با سیستم ایمنی بدون اینکه ما متوجه شویم. (یا با کمی علائم معمولی درد وخستگی وضعف وتب خفیف) و بدون مراجعه به پزشک مغلوب سیستم ایمنی شده ازبین می روند. وبعضی ازآنها سیستم ایمنی را مجبوربه تولید سربازهای دوردیده بنام آنتی بادی می کشد(شبیه مانورنظامی ) تا بعدا که مجددا بدن در مراجعه با آن میکروب یا ویروس می شود این سربازان با آمادگی کامل آن میکروب یا ویروس را(بدون احتلال در سیستم بالینی بدن) مفهوم می کنند چون بدن آشنایی کامل با خصوصیات این دشمن دارد.
افق کویر: کرونا چیست؟
کرونا به معنی crown تاج و پادشاهی می باشد واین ویروس بخاطر شکل خاص وداشتن تاج به این نام معروف شده است. این تاج درون خود ژن هایی دارد که به واسطه جا گرفتن در این تاج از تنوع و طول زیادی برخوردار است همین خصوصیت باعث می شود که بتواند تغییر در ژن بدهد که تغییر در ژن همان و تغییر در رفتار و کردار هم همان. تغییر در ژن و رفتار باعث می شود که سیستم ایمنی فرد مبتلا چون از قبل آماده نیست واکنشی نسبت به ورود ویروس انجام ندهد و نتواند بر آن غالب شود در این لحظه زور ویروس بر بدن بیشتر شده و علائم بیماری شامل تب و سردرد، گلودرد و احساس تنگی نفس و آب ریزش همزمان با فعالیت ویروس و بدتر شدن حال بیمار ادامه می یابد در ۱۰% افراد ثابت شده بعد از چند روز فعالیت ویروس و تکثیر به هر حال ایمنی فعال جسته گریخته ویروس را مهار می کند بیمار بعد از تحمل چند روز سختی بهبودی می یابد ولی در حدود ۱۵% هم دوره سخت تر و مراقبت ویژه و نارسایی تنفسی را گذرانده و بهبودی می یابند. قریب ۵-۳ درصد افراد کرونایی که اغلب بیماری زمینه ای مانند مصرف کورتون، بیماری قلبی، ریوی هم به کام مرگ می روند. با این آمار اگر منفی نگری کنیم نکنیم می بینیم که خطر کرونا از خطر مرگ میر بیماری های دیگری که توسط همین ویروس ایجاد شده است مانند مرس، سارس، ابولا و حتی انفولانزای ۳ ماه قبل HN 1 کمتر خواهد بود.
افق کویر: کرونا به چند دسته تقسیم می شود؟
ویروس کرونا راباید به دو گونه تقسیم کرد کرونای نجیب و کرونایی اف گسیخته، کرونایی نجیب وبی خطر همان کرونایی هست که درویروسهای معمول سرما خوردگی (جزء۱۰۴ نوع ویروس ) وجود دارد وممکن ازهمه ما به نوعی در قالب سرما خوردگی معمولی آن راتجربه کرده باشیم. کرونای غیرمعمول یا نجیب کرونایی است که در بدن حیوانات خانگی وچه اهلی لانه گزینی رشد و همدم شده وبدون آنکه در آن حیوانات بیماری ایجاد کند تغیر ماهیت ژنتیکی و تغیر رفتار می دهد و به نوعی شرور می شود این ویروس تغیر چهره یافته و شرور وقتی وارد بدن انسان شد (ازطریق مصرف گوشت حیوانات ) برای سیستم ایمنی بدن انسان آشنا نیست و ایجاد ویروس فرصت طلب شرارت خود را باکمال جسارت در مهمترین عضو بدن(دقیقا مثل جنگ ایران و عراق که عراق از صنعت ایران بعد از انقلاب و حمله وسوء استفاده کرد) یعنی ریه ها به سرعت آغاز می کنند.
میزبان اصلی حیوانات اهلی و وحشی در ووهان چین بوده
وقتی به انسان منتقل شد و انتقال انسان به انسان شروع شد دیگر آن حیوانات متغیر نیستند و انسانها هستند که به یکدیگر منتقل می کند.
افق کویر:آیا این بیماری خطر ناک است؟
به ۳ علت اصلی خطر این بیماری را رقم می زنند.
۱) اولا این ویروس بخاطر فرصت طلبی ومیدان باز انتقال بسیار سریعی دارد و تعداد افراد مبتلا ممکن است سیر صعودی داشته باشد
۲) بخاطر عدم آمادگی و عدم شناخت و ویروس توسط انسان تغیر چهره حیوانات مختلف هنوز واکسن برای آن ساخته نشده است
۳)چون ویروس (برعکس باکتریها) وارد سلولهای بدن شده و کل فعالیت سلولها (که مسئول حیات و اکسیژن بدن هستند) را به نفع تکثیر و رشد خود تغییر میدهد و مانند یک سارق مسلح همه افراد خانواده را بارکد می کند
(اگربخواهد کسی این سارق را از بین ببرد باید خانه را از بین ببرد) بنابراین اگر داروی باشد که ویروس را از بین ببرد سلول را هم از بین می برد.
بنابراین معمولا بیماری های ویروسی درمان و داروی خاصی ندارند. بنابراین منطق و عقل به ما خواهد گفت وقتی بیماری خطرناک است(البته نه به مقدار آنچه ما تصور می کنیم)
۲- واکسن ندارد
۳- امکان قطعی ندارد
بهترین و بهترین راه آن پیشگیری است و ارزش آن را دارد که به جای اضطراب و ترس از بیماری کمی به خود زحمت بدهیم و پیشگیری را در مقطعی از زمان تجربه کنیم به قیمت سلامتی و برگشت زندگی به حالت عادی و بدانیم که خطر تصادف، زلزله، اعتیاد و سیگار بسیار بیشتر از ویروس کرونا خواهد بود و اضطراب ما باید زمانی کمتر شود که بدانیم این معضل جهانی است و به هر حال دانشمندان و صاحب نظران اقدامات لازم را همان گونه که بیماری را به جهان معرفی کردند در پی درمان و کنترل آن نیز خواهند بود و تا روز های آتی حتی مانند داروی آنفولانزا که بسیار موثر تولید شد تولید و عرضه خواهد شد در این مقطع باید گوش به اولیائ محترم درمان و بهداشت کشورمان از طریق رسانه های ملی بوده و از هرگونه انحراف داوری، اطلاعاتی، پزشکی، اختماعی خودداری کنیم تا انشا ا….کرونا را شکست دهیم.
افق کویر: وظیفه افراد و مسئولین در زمان این بیماری چیست؟
۱- وظیفه بیمار:حفظ خونسردی، رعایت بهداشت طبق موازینی که در رسانه ها مکرر گفته می شود(پرهیز از تجمع، روبوسی و رغایت فاصله، استفاده از ماسک در تجمع و مخصوصاً هنگام حضور علایم، مصرف مایعات در بافق اطلاعات از مجاری قانونی و رسمی شود نه فضای مجازی و اعتماد به حرف مسئولین.
۲- وظیفه سیستم بهداشتی کشور:اجرای دستورات بهداشتی، آموزش افراد، نمونه گیری به موقه از بیمار طبق دستور پزشک، ایجاد آرامش در مردم و نظارت بر اقدامات بهداشتی
۳- وظبفه مسئولین محترم: شفاف بودن با مردم عزیز، فراهم نمودن وسائل پیشگیری، الگو برداری از کشور های پیشرفته در مدیریت بحران سوای اختلافات فرهنگی، دینی، سیاسی و اقتصادی و بر پایه علم و دانش که فراتر از همه آنهاست
افق کویر:روند مراجعه بیمار در بیمارستان بافق چگونه است؟
بیماری که علائم سرما خوردگی(آبریزش، گلودرد، تب و سرفه) دارد به هر دلیل ۴۸-۲۸ ساعت اول هیچ لزومی به مراجعه به پزشک نیست و یا تمهیدات مانند شست و شوی حلق و بینی، مصرف مایعات، استراحت، دوش گرفتن و مسکن علائم به تدریج بهبود می یابد. بعد از ۴۸ ساعت که بیمار در حال بهبودی است و تب فروکش کرد باز احتیاج به پزشک نیست در صورتی که بعد از ۷۲ ساعت تب قطع نشد ۲ حالت دارد اگر کسی در منزل و اطرافیان کرونا یا از مناطق مشکوک و دارای کرونا( مثل زیارت قم) جهت کشت گلو برای کرونا به مرکز بهداشت معرفی می شوند و بستری می شوند اگر این موارد نبود سر پایی مرخص شد و ۲ روز دیگر تب چک می شود. اگر تب بالای ۳۸/۵ بعد از ۵ روز بهبود نیافت بیمار بستری و عکس ریه گرفته میشود و اقدانات درمانی انجام میشود و نمونه برداری انجام می شود. افراد سن بالا، افراد جامعه و کسانی که مصرف کورتون با پیوند هستند به تب بالا اکتفا نکرده و بلافاصله بستری و تحت نظر قرار می گیرند. هر چند درمان قطعی برای این ویروس نداریم لکن اقدامات حمایتی ریه و … در بیمارستان انجام خواهد شد.
با تشکر واحد مشارکت مردمی شبکه بهداشت بافق

سار ا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید