افزایش ۲۲ میلیمتری باران برای سال آبی بافق

به گزارش هفته نامه افق کویر،  ” سید علی اوهب” رئیس اداره منابع آب منطقه ایی بافق” در پاسخ به این پرسش که وضعیت سال آبی شهرستان بافق در سال ۹۸ و مقایسه آن با سال پیش از لحاظ بارندگی چگونه بوده است؛گفت: میزان  بارش در سال۹۶-۹۷ بافق، حدود ۶۳ میلیمتر؛ سال  ۹۷-۹۸ حدود ۸۵ میلیمتر شده است؛ اما بارش های مربوط به سال آبی و ایستگاه مبارکه بافق؛ از ابتدای مهر امسال ۸/۱۲/۱۳۹۸ ، ۲۶ میلیمتر که در دوره مشابه سال گذشته میزان بارش حدود ۴۸ میلیمتر بوده و امسال نسبت به پارسال در این ایستگاه کاهش بارش؛ تاکنون وجود داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که در فصل گرما، میزان آب شرب مصرفی شهروندان افزایش پیدا می کند و آب انتقالی؛ یعنی زاینده رود برای شرب شهروندان کافی نمی باشد، آیا جهت اداره آبفای شهری و روستایی برای دسترسی به آب های شیرین مجوز حفر چاه  صادر می گردد؟ وی گفت: تامین آب شرب شهروندان در اولویت کار ما هست و قطعا در صورت نیاز این اداره مجوزهای لازم صادر خواهد شد.

شایان ذکر است؛ سال آبی اشاره به یک دوره دوازده ماهه برای سنجش میزان بارندگی در یک ناحیه دارد. سال آبی از نظر طول زمان به مدت دوازده ماه یا یک سال تمام است.

به دلیل بارش های فصل پاییز و زمستان که در خیلی موارد در قالب بارش برف اتفاق می افتد و تاخیر در ذوب برف  تا اواخر تابستان سال بعد، سال آبی منطبق با سال رسمی نیست. به همین دلیل سال آبی عمدتاً مشتمل بر دو سال بیان می‌شود مانند: سال آبی ۱۳۹۲-۱۳۹۳ که در آن نزولات جوی از ابتدای پائیز ۱۳۹۲ تا انتهای تابستان ۱۳۹۳ اندازه گیری می شوند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید