آشنایی با نکات قانونی و حقوقی بخش اول

حسام الدین نعیمی بافقی
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
*** نداشتن مدرک معتبر دانشگاهی
اگر کسی بدون داشتن مدرک معتبر دانشگاهی داخلی یا خارجی به صورت غیر مجاز خود را در مکاتبات اداری یا وسایل ارتباط جمعی یا نطق عمومی یا انتشار اوراق چاپی و خطی دکتر یا مهندس معرفی کند به حبس از ۳ ماه تا ۱ سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سی میلیون ریال محکوم خواهد شد.

*** ضمانت افراد در بانک ها
ضمانت دوستان و آشنایان به جهت اخذ وام در جامعه ما امری شایع و پسندیده است ولی آگاه باشید اگر ضمانت کسی را جهت دریافت وام کنید در صورت نپرداختن اقساط، ضامن وقتی می تواند دادخواست علیه کسی که ضامنش شده است بدهد که تمام پول را به بانک پرداخت کرده باشد.
بهتر است چک و سفته ای معادل اصل وام و خسارات به جهت تضمن پرداخت اقساط به موقع چک از کسی که ضمانت می کنید، اخذ کنید.

*** مجازات سرک کشیدن به گوشی همراه دیگران
مجازات سرک کشیدن به گوشی همراه دیگران .مستند به ماده ۱ قانون جرایم رایانه‌ای هر‌کس به‌طور غیرمجاز به داده‌ها ، سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی پیدا کند به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
قانون‌گذار دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی را جرم دانسته و اگر این دسترسی بدون اجازه شخص باشد جرم به حساب می‌آید، اما درمواردی‌که خود شخص، اجازه مشاهده یا ورود به سامانه را داده باشد جرمی رخ نمی‌دهد.
اگر سامانه مدنظر گوشی همراه یا رایانه شخصی دارای رمز عبور باشد و مرتکب با گذر از این تدابیر امنیتی وارد سیستم شود مجرم شناخته خواهد شد.
*** تهدید به افشا یا انتشار اطلاعات خصوصی فرد و بستگان او
تهدید دیگران به افشا اطلاعات خصوصی اعم از عکس،فیلم،نوشته،مکالمه ضبط شده،چت،اسکرین شات،حتی اگر تهدید کننده،تهدید خود را عملی نسازد و برای آن،درخواست انجام کار و یا مطالبه وجهی را ننموده باشد همچنین تهدید مالی،شرفی،نفسی، مستند به ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی مرتکب به مجازات تا ۷۴ضربه شلاق و حبس از دوماه تا دوسال محکوم خواهد شد.
اسرار شامل اموری است که برای افراد از درجه‌ای از اهمیت برخوردار است و پنهان ماندنش حائز اهمیت است؛ در حقیقت تهدید به افشای اسرار جرم محسوب شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید